לדלג לתוכן

משתמש:Djt7572/הילדה הולגר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הילדה הולגר – נולדה בשם הילדה סופר. (18 באוקטובר 1905 ]]וינה– 24 בספטמבר 2001 לונדון[[)

היתה ]]רקדנית אקספרסיוניסטיתשפעלה באוסטריהומרכז אירופה, כוריאוגרפית[[ ומורה. יצירתיותה באופני המחול האקספרסיוניסטי, במחול כּוללני (אינקלוּסיבי), וכן עבודתה החלוצית עם ]]ילדים נכים[[ תרמו לעיצובו של המחול המודרני[1].

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכה למדה הילדה אצל ]]גרטרוד בּודנוויסר[[ בווינה. לאחר לימודיה זכתה בקריירה משגשגת הן באוסטריה וכן תרה עם הופעותיה במזרח אירופה, עם בודנוויסר וכן עם להקה משלה. היתה לרקדנית סולו בולטת בתיאטראות ב]]פריז, ברלין, פראגווינה כמו גם במעגלים התרבותיים של וינה והמִילְיֶה האמנותי של תנועות האגנבונד וזצסיון[[ (.(Secession and Hagenbund

כבר בתחילת הקריירה שלה החלה, באופן מיוחד, להתעניין בהוראה וב1926 פתחה את "בית הספר החדש לאומנות התנועה". במיקומו האחרון, בארמון ראטיבור (Palais Ratibor) שבמרכז וינה, זכה להצלחה רבה. לאחר ה]]אנשלוס, סיפוחה של אוסטריה לגרמניה הנאצית[[ ב12 במרץ 1938, אסרה עליה הממשלה הפאשיסטית כל פעילות. ב1939, בהתראה של יום אחד בלבד, עזבה את משפחתה, חבריה ואת הקריירה המשגשגת שלה. בעזרת חברה שארל פטראש, שהכיר לה משפטן הומניטארי בפריז, הצליחה לברוח.

הילדה התיישבה ב]]מומבאי, הודו והחלה ללמוד מחול הודי ובשימת דגש על תנועות הידיים המופגנות בו. הודו[[, על מקדשיה, נופיה ותושביה הלבביים, הותירה רושמה החזק עליה[2].

היא פתחה את "בית הספר לאומנות התנועה המודרנית" אשר גם הוא זכה להצלחה מרובה; במיוחד בקרב בני הקהילה ]]הזורואסטריתבמומבּאי. השפיעה על תלמידותיה תפיסות מערביות של חופש המחשבה ופמיניזם[[.

אולם ב1948, בהתחדש המתיחות הפוליטית בעת ]]חלוקתה של הודו[[, והאלימות שליוותה אותה, הבינה הולגר, יחד עם בעלה הטרי ובתה הקטנה, כי עליהם לעזוב. הפעם ללונדון, שם קיבל ד"ר בומאן-בהרם הכשרתו כרופא ובה פתחה את "בתי הספר הילדה הולגר למחול בן זמננו".

בלונדון, המשיכה לעבוד למעלה מ50 שנים עד מותה ב2001. השפיעה על אומני תיאטרון שונים כמו ליז אגיס ולינדזי קמפ[3][4] (שתרם רבות להצלחתו של ]]דיויד בואי[[ בראשית דרכו), ועל הגל הראשון של המחול הקהילתי והכוללני ('אינקלוסיבי') עם תלמידים כמו רויסטון מאלדום (OBE), וולפגאנג שטאנגה (The Amici) וקרל קאמפבל שהמשיך להפיץ את רעיונות המחול האינקלוסיבי והשיוויוני ברחבי העולם.

על שולחן עבודתה בבית הספר שבשכונת ]]קמדןבלונדון ניצבו באופן תדיר תמונות מורתהּ גרטרוד בודנווייסר, מהטמה גאנדי(אותו פגשה) ואיזידורה דאנקן[[, בה חזתה מופיעה בווינה.

  1. ^ [ http://www.hildeholger.com/ Hilde Holger: Central European Expressionist Dancer], hildeholger.com, 18 דצמבר 2012
  2. ^ [ https://www.theguardian.com/news/2000/mar/08/guardianobituaries2 Adi Boman : Scientist on an unresolved search for a cancer cure], הגרדיאן, 18 דצמבר 2012
  3. ^ [ https://www.theguardian.com/stage/2018/aug/26/lindsay-kemp-obituary Lindsay Kemp obituary], הגרדיאן, 9 ספטמבר 2018
  4. ^ [ https://www.theguardian.com/stage/2018/aug/25/british-choreographer-and-mime-lindsay-kemp-dies British choreographer and mime Lindsay Kemp dies], הגרדיאן, 9 ספטמבר 2018