לדלג לתוכן

משתמש:Dor schnitzer/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פסטיבל מדרום 2013 באופקים יום חמישי, 2 במאי 2013 , כ'ב באייר תשע"ג

תיאור האירוע: פסטיבל מדרום הוא פסטיבל רב תחומי בן יום אחד, בו מתקיימים ברחבי אופקים במקביל רצף של פעילויות ואירועי תרבות הפונים לקהלי יעד וגילאים שונים. בין היתר יתקיימו הופעות מוזיקה וערב מוזיקה מקומית, רבי שיח בנושאי תרבות, מפגשים ספרותיים, תערוכות אמנות, רצף של סדנאות ופעילויות לילדים ולנוער, מופעי רחוב לכל המשפחה, דוכני אמנות, וסיור מודרך סביב אתרים הקשורים לתרבות בעיר. הפסטיבל פונה לאוכלוסיה מקומית מאזור הנגב, וכן לחובבי תרבות מכל רחבי הארץ. הכניסה לכל הפעילויות חופשית.

הפסטיבל הוא אירוע תרבות השייך למסורת ה Site-specific – אירועי תרבות אשר יכולים להתרחש רק בדיאלוג עם המקום בו הם מתקיימים. המיקום עצמו הוא המרכיב המרכזי ביצירת הפסטיבל ותושבי המקום הופכים במובן מסוים, לחלק מן המופע ולא רק כמוזמנים. המוטיב המרכזי השנה, הינו "מקום ודרכים". מוטיב זה מחבר ומשלב בין המקום הגאוגרפי לבין הדרך אשר מביאה את ה"אני", יוצר מהות, זהות ותרבות חדשה למקום ולתושביו. אופקים בורכה במבחר של קהילות שונות ואלו עיצבו את המקום באמצעות סיפורים, מנהגים, יצירות אומנות ועוד. אחד הפרויקטים המרכזיים המתקיימים בשנת 3102 , הינו כתיבה של מדריך טיולים לעיר, המבוסס על סיפורים ייחודיים של תושבים. סביב המדריך יתקיימו לקראת ובמהלך הפסטיבל פעילויות מגוונות. ב"פסטיבל מדרום 3102 " נספר את סיפורו של המקום והדרך בתוך היצירה, ונסתכל על אופקים שמעבר לאופק.

חזון: פסטיבל מדרום הוא מודל לפיתוח וקידום עשייה חברתית ותרבותית באמצעות שיתוף פעולה של גופים וקהילות שונות בדרום הארץ ובאופקים בפרט. הפסטיבל הוא מרחב תוכן ייחודי, המעודד חשיפה של יצירה מקומית מקורית ויצירת חיבורים ושיח חדש בינה לבין תרבות מכל רחבי הארץ. פסטיבל מדרום הוא אבן יסוד לקידום הדרום בדגש על התעשייה התרבותית המאפיינת את האזור.

רקע: פסטיבל מדרום מתקיים בעיר אופקים זו הפעם השלישית. שאיפתו היא, להביא לידי ביטוי את העשייה התרבותית הייחודית באזור הדרום בכלל ובאופקים בפרט, וליצור חיבור ישיר בין יוצרים לקהל. הפסטיבל מהווה פלטפורמה למגוון יוזמות תרבות בעיקר בתחום הסיפור, המוסיקה והאמנות. הפסטיבל הוא יוזמה של "המחלקה לתרבות, יצירה והפקה" במכללת ספיר ונוצר בהשראת אירועי "עט לשינוי" המתקיימים באזורים שונים בישראל. מנהלי ההפקה הם סטודנטיות וסטודנטים בשנה ג' במסלול לניהול תרבות. שותפיו המרכזיים של הפסטיבל הם עמותת "קולות בנגב", "מרכז צעירים באופקים", "עיריית אופקים", "עמותת אופקימה" ו"מתנ"ס אופקים". בנוסף מתקיימים שיתופי פעולה עם גופים נוספים העוסקים בתחומי האמנות, התרבות, החברה והקהילה. ב"פסטיבל מדרום" שנת 3103 , התארחו כ- 2,311 אורחים, לדברי אחת התושבות: " 31 שנה המרכז המסחרי לא היה תוסס כמו בפסטיבל מדרום". האירוע זכה לחשיפה הן בתקשורת המקומית והן בארצית, כגון: תוכנית הטלוויזיה "עניין של תרבות", ברשתות הרדיו "רדיו דרום", "רדיו קול הנגב", בעיתון "הארץ", בעיתונות המקומית "שבע", "כביש 01 ", "כאן דרום", "זמן הנגב", "המגזין", "עלעיתון" ועוד. הפסטיבל הוגדר כהצלחה, והצליח ליצור חיבורים חד פעמיים ואירועי תרבות מקוריים. אור אליעז מהעיתון "שבע" כתב: "אירוע שאין כמותו בכל רחבי הארץ", וכמו כן הוסיף: "הם הצליחו להרים אירוע מרתק, איכותי, מוצלח ומלא באנשים. הפסטיבל הוא הוכחה שעם אמונה ורצון אפשר ליצור התרחשות קהילתית- תרבותית שמשנה את התפסה של העיר על עצמה."

מטרות: לעודד קיימות - קידום, פיתוח ושימור המשאבים הקיימים בעיר אופקים, והקמת תשתית ליוצרים מקומיים המסייעת למניעת הגירתם מהפריפריה למרכז.

להצטרף לפעילות של התארגנויות שונות באופקים המעודדות אקטיביזם חברתי ותרבותי בקרב תושבי אופקים.
לייצג קהילות מגוונות מאופקים ומהאזור בתכני הפסטיבל.
לחשוף עשייה תרבותית מקומית וכך לחזק את תחושת האמונה והשייכות לאזור הדרום.
לחשוף את התרבות הייחודית הקיימת בעיר ובאזור למבקרים מכל הארץ.
לחזק שיתוף פעולה תרבותי ותיירותי בין האקדמיה לקהילה. להביא להמשכיות קיום הפסטיבל כך שיתקיים כדרך קבע     בכל שנה בעיר אופקים.

יצירת קשר: ניתן ליצור קשר עם צוות הניהול של הפסטיבל בטלפונים הבאים: אורטל מסרטי 6677723 - 133 art.ortal@gmail.com דניאל לואיס- לוינסון 7679717 - ,133 danielev77@gmail.com או במייל לכתובת: me.darom.festival@gmail.com