משתמש:Doronve/מירסים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

http://www.bibleage.com/site/beit_mirsim.html

תל בית מרסים

מבוא על תל בית מרסים נ.צ 141/096. תל בית מרסים שוכן בגבול השפלה והר חברון גודלו כ-30 דונם. אין זיהוי ודאי לגבי העיר ששכנה בתל זה.

חפירות ארכיאולוגיות בתל בית מרסים 1926-1932 חפירות משלחת אמריקאית משותפת בראשותו של פרופ' אולברייט.

תולדות הישוב בתל בית מרסים תקופת הברונזה הקדומה 3 תל בית מרסים נושב לראשונה. באתר נמצאו שרידים מעטים בלבד ונראה שלאחריה חלה הפסקה ממושכת בישוב, וניכרים בו עקבות של סחף אינטנסיבי. תקופת הברונזה הביניימית הישוב בתל בית מרסים הוא ישוב כפרי ללא חומה, וחגורת בתים פרטיים הקיפה את שוליו (יתכן שחגורה זו היוותה את תוכנית הגנת הישוב, אך סביר יותר שנועדה לסגור את שטחו הפנימי ששימש גם כמכלאה לעדרים). ישוב זה חרב בשריפה. תקופת הברונזה התיכונה 1 בתל בית מרסים התגלו שני שלבים שמופרדים בשכבת שריפה. בשכבה הראשונה הישוב בתל לא מבוצר, אם כי יתכן שהביצור נבע מחגורת בתים שהקיפה את הישוב. בתל נחשף "בית אמידים" עם מרחב קדמי ובו שלושה עמודים, וכן מרחב אחורי ובו מספר חדרי מגורים. בשכבה הבאה נבנתה חומת העיר עם מגדלים. על גבי "בית האמידים" נבנה בית מפואר, ממנו שרדו קטעי קירות מסיביים בלבד. תקופת הברונזה התיכונה 2 מיוצגת בשתי שכבות עיקריות ושכבת שרפה בניהם. בשכבה הראשונה נחשפו רובע מגורים ושער העיר בסגנון סורי, ממנו שרדו האומנות בלבד. מהממצא החומרי יש לציין חותם חרפושית של מלך כנעני בשם יכב-(ע)מו. בשכבה השנייה צופתה חלקלקת הביצור בציפוי אבן, וכן נחשף "בית אמידים". שכבה זו חרבה בשריפה. תקופת הברונזה המאוחרת העיר בתל בית מרסים קטנה מזו של תקופת הברונזה התיכונה. גם תקופה זו נחלקת לשני שלבים עיקריים עם רובד שריפה בניהם. בעיר של תקופה זו נעשה שימוש בביצורי העיר הקודמת, וכן התגלתה קראמיקה מיובאת. העיר בתל בית מרסים מתאפיינת בממגורות ציבוריות רבות. יש לציין חשיפתו של בנין גדול שהתמוטט, ובסמוך לו בור אשפה בו נמצאו מספר רב של עצמות בעלי חיים, פסל אבן מגושם של אריה וקערת נסך גסה עליה מגולפים דמויות של לביאה ושני גורים. העיר חרבה בשריפה. תקופת הברזל 1 בשלב הראשון לאחר חורבן הישוב הקודם מתקופת הברונזה המאוחרת, הישוב בתל בית מרסים מייצג תקופת מעבר קצרה. הישוב דל ומיוצג במספר מצומצם של בורות ממגורה, ובהם קראמיקה מתקופת המעבר. בשלב השני זהו ככל הנראה ישוב פלשתי קטן ופרוז, כפי שמעידה הקראמיקה הפלשתית. מישוב זה נחשפו בעיקר ממגורות רבות לאכסון, וכן מספר מצומצם של בתים פרטיים. שטחים רבים נשארו "פתוחים" ולא נוצלו כלל לבניה. תקופת הברזל 2 בשלב הראשון היה זה ישוב קטן, וסביבו חומת סוגרים מתקופת הממלכה המאוחדת המאה ה-10 לפנה"ס, שחרב ככל הנראה במסע שישק. בשלב הבא המאה ה-9 לפנה"ס, חומת הסוגרים ממשיכה להתקיים (החומה התקיימה עד חורבנו האחרון של האתר בשנת 587). משלב זה נחשפו שני שערים במזרח העיר ובמערב העיר בשלב מאוחר יותר, נבנה מגדל בסמוך לשער המערבי. מישוב זה נחשפו בתי מגורים בנויים אבן חלקם בני שתי קומות. את תאריך חורבן העיר ששכנה בתל בית מרסים קבע אולברייט חופר האתר על פי שתי טביעות חותם שנמצאו באתר ועליהם הכתובת "לאליקם נער יוכן" (טביעות זהות נמצאו בבית שמש וברמת רחל). לדעת אולברייט טביעות אלו שייכות לאליקים פקידו של המלך יהויכין, ולפי קביעה זו חרבה העיר במסע נבוכדנאצר בשנת 587.

http://www.inature.info/wiki/גן_לאומי_תל_בית_מירשם תל בית-מירשם הוא תל עתיקות מתקופת המקרא (רום 473 מ'), שנחפר בתקופת המנדט הבריטי (שנים 1926-1932) וזוהה אז עם העיר דביר בנחלת שבט יהודה. כיום מקובל לזהות את דביר בח'רבת רבוד, בגב ההר בסמוך ליישוב עותניאל, ולא ברור איזו עיר שכנה בתל בית-מירשם. שטח התל כ- 30 דונם והוא צופה לעבר הכפר בית מירסים שמעבר לקו הירוק ולגדר ההפרדה. התל היה מיושב בתקופות הברונזה והברזל, וחרב ככל הנראה במסעו של נבוכדנאצר מלך בבל בשנת 587 לפני הספירה. בתל יש ריכוז גדול של עכובית הגלגל, ומפסגתו נראה היטב הכפר בית-מירסים, אחד מכפרי השוליים המערביים של הר חברון, הנמצא בשלבי מעבר ממערות מגורים ליישוב מודרני.


http://www.imj.org.il/imagine/collections/itemH.asp?itemNum=375573 אבן משקל שערכה 400 שקלים תל בית מירסים תקופת הברזל II, המאה ה-8 עד ה-7 לפני הספירה אבן גיר גובה 12.5 ס"מ, רוחב 15.1 ס"מ, משקל 4.5 ק"ג רשות העתיקות מספר ר"ע: I-4937


http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3809245,00.html אורי דביר

http://art.haifa.ac.il/english/index.htm אסטלה עשויה אבן גיר, המתארת דמות אלה כנענית ניצבת, לבושה שמלה ארוכה ולראשה גלגל השמש ידה מורמת בתנועת ברכה אל פרחי השושן תל בית מירסים, מאה י"ד לפנה"ס