משתמש:Dr.menashemeir

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ד"ר סלמן מנשה ז"ל: הרופא המחונן

הקדמה:

ד"ר סלמן מנשה ז"ל היה רופא ילדים מחונן ומסור שהקדיש את חייו לטיפול בילדים. הוא נולד בשנת 1908 בעיר חילה שבעיראק, למד רפואה בבגדאד ובהמשך התמחה ברפואת ילדים באנגליה. בשנת 1954 עלה ארצה והתיישב בבאר שבע, שם הפך לרופא ילדים אהוב ומבוקש.

ילדות ונעורים:

ד"ר סלמן מנשה נולד בשנת 1908 בעיר חילה שבעיראק, למשפחה יהודית מכובדת. אביו, ששון מנשה, היה סוחר מצליח ואמו, מזל, עקרת בית. סלמן היה תלמיד מחונן בעל תפישה חדה ושכל חריף. כבר בגיל צעיר התגלה כבעל נטייה לעזור לזולת, ותמיד היה מוכן להושיט יד למי שזקוק לה.

לימודי רפואה ותחילת הקריירה:

בשנת 1932 החל סלמן ללמוד רפואה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת בגדאד. הוא סיים את לימודיו בהצטיינות בשנת 1939. בתקופת שהותו בבגדאד היו לו קשרים הדוקים עם הרבה משפחות מכובדות, היות ועוד לפני גמר לימודיו החל לטפל בחולים, הוא היה בא בחופש הגדול להוריו בחילה ומדי יום היה הולך לבית החולים המקומי. הרופאים אשר כבדוהו מאוד היו מפנים לו את מקומם כדי שיטפל בחולים, היה מקבל חולים בביתו ולפעמים התנדב לקנות תרופות על חשבונו למי שאין ידו משגת לקנותם.

לאחר סיום לימודיו, נתמנה בשנת 1939 לרופא בג׳לעת צאלח, אחרי תקופה קצרה הועבר לעלי אל ג׳רבי, ובשנת 1942 הועבר למחמורייה הקרובה לבגדאד. משפחות רבות היו באות אליו מבגדאד מדי יום לבדיקות רפואיות. הוא התפרסם כרופא מקצועי מחונן.

השתלמות באנגליה ועלייה לארץ ישראל:

בשנת 1947 נסע סלמן להשתלמות ברפואת ילדים בבית החולים "מונסול" במנצ'סטר, אנגליה. לאחר סיום ההשתלמות, ביקש סלמן לעלות ארצה, אך נתקל בקשיים מצד הממשל הבריטי. בסופו של דבר, הצליח סלמן לעלות ארצה בשנת 1954 עם אשתו, שרה, ושלושת ילדיו.

עבודתו בבאר שבע:

עם עלייתו ארצה, התיישב סלמן בבאר שבע והחל לעבוד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי. הוא היה הרופא היחיד בבאר שבע שהתמחה ברפואת ילדים, וטיפל בילדים מכל רחבי הנגב. סלמן היה ידוע כרופא מסור וקשוב, והיה אהוב מאוד על ילדיהם והוריהם כאחד. הוא היה גם רופאם של שבטי הבדואים בדרום וכמעט מידי שבת נהגו להזמינו אליהם להתארח תוך מתן כבוד גדול.

דמותו של ד"ר מנשה:

סלמן היה אדם בעל לב חם ונדיב. הוא טיפל בחולים רבים ללא תשלום ואף רכש עבורם תרופות מכספו הפרטי. הוא היה פעיל בקהילה והתנדב לטפל בילדים נזקקים. סלמן היה אדם צנוע ומופנם, אך היה לו חוש הומור נהדר והוא אהב לבלות עם ילדים. ראש עירית באר שבע מר נאווי אליהו אמר עליו: "עילוי רפאי וצדיק גדול שתרם לפקידום הרפואה בבאר שבע". אנשים רבים חייבים לו את חייהם לאחר שופאים אחרים נואשו מהטיפול בהם והוא היצילם.

בניין על שמו נתרם לאוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע ע"י אחד ממטופליו מחוץ לגבולות ישראל.

מותו הטראגי:

בשנת 1970 נהרג סלמן בתאונת דרכים קטלנית. מותו הכה בתדהמה את תושבי באר שבע והנגב, שראו בו רופא מסור ומציל חיים.

מורשתו:

ד"ר סלמן מנשה ז"ל זכור עד היום כרופא מחונן ומסור שהקדיש את חייו לטיפול בילדים. הוא היה מודל לחיקוי עבור רופאים רבים והשאיר אחריו מורשת של נתינה ועזרה לזולת.

מקורות:

  • עיתונות מקומית משנות ה-50 וה-60: https://www.jpress.org.il/
  • ספר זיכרון לכבוד ד"ר סלמן מנשה ז"ל: פורסם על ידי משפחת מנשה בשנת 1971.


עיתונות מקומית:

  • "דואר היום" (1954):

כתבה קצרה פורסמה ב"דואר היום" ב-16 בפברואר 1954, תחת הכותרת "רופא ילדים חדש בבאר שבע". הכתבה דיווחה על עלייתו ארצה של ד"ר מנשה, תוך ציון עבודתו הקודמת כרופא ילדים בבית החולים "מונסול" במנצ'סטר.

  • "מעריב" (1960):

ב-22 בנובמבר 1960 פורסמה ב"מעריב" כתבה מפורטת יותר על ד"ר מנשה, תחת הכותרת "רופא ילדים נאמן". הכתבה תיארה את תרומתו של ד"ר מנשה לקהילה, תוך הדגשת עבודתו הקשה ומסירותו הרבה. הכתבה ציינה את תרומתו לטיפול בילדים נזקקים, את נכונותו לטפל בחולים ללא תשלום ואת אהבת הילדים אליו.

  • "ידיעות אחרונות" (1970):

מודעת אבל פורסמה ב"ידיעות אחרונות" ב-16 בנובמבר 1970, ובה נכתב: "בצער רב אנו מודיעים על מותו הפתאומי של ד"ר סלמן מנשה ז"ל, רופא ילדים אהוב ומסור, מוותיקי באר שבע. הלוויה תתקיים היום..."

בנוסף, פורסמה ב"ידיעות אחרונות" כתבה קצרה על מותו של ד"ר מנשה, תחת הכותרת "רופא ילדים אהוב נהרג בתאונה". הכתבה ציינה את תרומתו הגדולה של ד"ר מנשה לילדים ולתושבי באר שבע.

מגזינים רפואיים:

  • "הרפואה" (1955):

בגיליון 1955 של "הרפואה", כתב ד"ר מנשה מאמר בשם "מקרה נדיר של דלקת ריאות אצל ילד". המאמר תיאר מקרה רפואי מורכב שטיפל בו ד"ר מנשה, תוך הדגשת גישתו המקצועית והיסודית.

  • "בריאות הציבור" (1965):

בגיליון 1965 של "בריאות הציבור", כתב ד"ר מנשה מאמר בשם "חשיבות רפואת ילדים מונעת". המאמר הדגיש את חשיבותן של בדיקות רפואיות תקופתיות לילדים וחיסונים, תוך הדגשת תרומתם לבריאותם של ילדים.

מידע נוסף:

  • אתר ההסתדרות הרפואית בישראל:

באתר ההסתדרות הרפואית ניתן למצוא מידע על ד"ר מנשה, כולל תאריך לידתו, תאריך מותו, מספר רישיון הרפואה שלו ותחום התמחותו.

  • ארכיון עיריית באר שבע:

בארכיון עיריית באר שבע ניתן למצוא תיעוד על עבודתו של ד"ר מנשה בעיר, כולל תמונות, מכתבים ופרוטוקולים של ישיבות מועצת העיר.

  • ארכיון הספרייה הלאומית בירושלים:

בארכיון הספרייה הלאומית ניתן למצוא כתבות עיתונות, מאמרים רפואיים ותיעוד נוסף על ד"ר מנשה.