משתמש:EvilDeath197/וויניץ' מאנאסקריפט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

וויניץ' מאנאסקריפט וויניץ' מאנאסקריפט הוא ספר מאויר אפוף מסתורין שמאז גילויו תוכנו נותר סתום ולא מפוענח. לדעת מרבית החוקרים המודרניים, הספר נכתב בין השנים 1404 ל-1438 על ידי מחבר שזהותו אינו ידועה, ובכתב ובשפה בלתי מזוהים. כאן יופיע תוכן הערך. ניתן לחלק זאת באמצעות כותרות כדלהלן.

וויניץ' מאנאסקריפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתב היד של וויניץ' מאויר, ולצד המלל הסתום מופיעים בו איורים ורישומים של תמונות נשים עירומות, איורים בוטניים של צמחים ופרחים שאינם מוכרים וסמלים אסטרולוגיים. על פי ההערכה, יש בו מאות אלפי סמלים דמויי אותיות שחלקן מזכירות אותיות או ספרות משפות שונות, ביניהן ספרות ערביות ואותיות רומיות.

גילוי החיבור והנסיונות לפענחו[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [[חוקרים מרחבי העולם ניסו לפענח את הכתב ללא הצלחה במכתב יש גם רמז למעורבותו האפשרית של רוג'ר בייקון - נזיר פרנציסקני שעסק גם בתחומי המיסטיקה והמדע.וויניץ' היה בטוח שהחוקרים יוכלו לפתור את סודותיו של כתב היד ויגלו מהי מהות הטקסט המוזר שבתוכו, ואז הוא יוכל למכור אותו במחיר גבוה ולהתעשר, אולם הוא התבדה במהרה. הוא הציע למומחים רבים לנסות לפענח את הספר. פילולוגים ניסו לפענח את הספר באמצעות שיטות לפענוח שפות עתיקות, בוטנאים ניסו לפענח את השפה באמצעות ציורי הצמחים, המופיעים בו, אסטרונומים ניסו לפענח את השפה באמצעות איורי גרמי השמיים המופיעים בו, אולם כולם נכשלו.האתגר הראשון שעמד בפני החוקרים היה לפענח באיזו שפה כתוב החיבור. לכאורה, מדובר בעניין קל, מאחר שלרוב הצמחים המופיעים בחיבור מצורף גם שמם, שפשרו לא ברור. ]]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חלק מהתוכן מועתק (באישור) משני מאמרים שעוסקים בחיבור:
   אלי אשד, צופן וויניץ': כתב היד המוזר ביותר בעולם, בבלוג "היקום של אלי אשד"
   עמי בן בסט, כתב יד וויניץ', בבלוג "קצה"


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • [
   קטעים סרוקים מהספר באתר אוניברסיטת ייל.
   אתר המוקדש לכתב יד וויניץ'
   להורדת כתב יד וויניץ'
   צופן מתוחכם או ג'יבריש מוחלט? על כתב יד וויניץ', פרק 122 בפודקאסט עושים היסטוריה! עם רן לוי
   חוקרים טוענים שהתקרבו לפענוח “כתב היד המסתורי בעולם”, הארץ 24.06.2013

)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]