משתמש:Guystrauss/רחפן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תיאור כללי:[עריכת קוד מקור | עריכה]

באנגלית – Multirotor, Multicopter בעברית – רחפן או "רב-להב" רחפן הוא כלי טיס בעל להבים, שיש לו יותר משני להבים והמכניקה שלו פשוטה יותר לשליטה בטיסה, לעומת מסוק בעל להב אחד (או שניים) המשתמש במערכת להבים מורכבת עם פיטץ' (פסיעה) משתנה לשליטה בטיסה וביציבותה. רחפן הוא ברוב המקרים בעל זווית רוטור קבועה (למרות שיש היום רחפנים לאווירובטיקה בעל פיטץ' משתנה) כאשר השליטה בתנועת הטיסה מושגת על ידי שינויי המהירות היחסית בין הלהבים השונים וע"י כך משתנה הדחף והכוח של כל להב.

השליטה ברחפן:[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרחפנים הם לא יציבים מבחינה אוירודינמית ותמיד נשלטים על ידי לוח בקרה (בקר טיסה) כדי לשמור על טיסה יציבה. כתוצאה מכך אם בקר הטיסה לא עובד, לא ניתן לשלוט \ להטיס את הרחפן. בקר הטיסה משלב נתונים של ג'יירוסקופים ואקסלרומטרים (זהים לאלה שנמצאים בסמארטפונים) כדי לשמור דיוק מצה הטיסה וכיוונה. קוואדקופטר (או קוואד) היא הצורה הבסיסית והשכיחה ביותר של רחפן בעל 4 מנועים ששניים מהמנועים \ פרופים מסתובבים הפוך למנועים לצידם (המנועים באלכסון אחד מהשני מסתובבים באותו כיוון.). קוואד קופטר יכול לשלוט בציר הגילגול או העילרוד על ידי הגברת המהירות של שני מנועים בצד אחד והאטת שני המנועים האחרים בצד השני. לדוגמה, אם הקוואד רוצה לגלגל שמאלה, הוא יאיץ את שני המנועים בצידה הימני של השילדה ויאיט את שני המנועים בצידה השמאלית. בדומה, אם הוא רוצה להתקדם קדימה הוא יאיץ את שני המנועים האחרויים ויאט את השניים הקדמיים. סיבוב הקואד (ציר הסיבסוב) יעשה על ידי האצה של שני מנעוים אלכסוניים והאטה של השניים האחרים. נסיקה לגובה תעשה על ידי האצה של כל המנועים בו זמנית, והנמכה על ידי האטה של כולם. תנועה אופקית לאחד הצדדים תעשה על ידי שליטה במהירות לפרק זמן מסוים והגדלת הדחף בהתאמה לשינוי הכיוון בציר הגילגול או העילרוד שתואר לעיל. ככלל, ככל שהזווית גדולה יותר לכיוון תנועת הטיסה כך הטיסה תהיה מהירה יותר.

סוגי רחפנים:[עריכת קוד מקור | עריכה]

רחפנים נקראים על פי מספר המנועים שלהם: טריקופטר – 3 מנועים קואדקופטר – 4 מנועים הקסהקופטר – 6 מנועים אוקטוקופטר – 8 מנועים.

קטגוריה:כלי טיס