משתמש:Harav Eli Yoel/אבי היה אלוהים ולא ידע

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו.
הדף נמצא בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה, אתם מתבקשים שלא לערוך את הדף בטרם תוסר ההודעה הזו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניח התבנית.
אם הדף לא נערך במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותו, אך לפני כן רצוי להזכיר את התבנית למשתמש שהניח אותה, באמצעות הודעה בדף שיחתו. שיחה

השיר אבי היה אלוהים ולא ידע נכתב על ידי המשורר הישראלי יהודה עמיחי. השיר התפרסם בספר סגור פתוח סגור שיצא לאור בשנת 1968.בהוצאת שוקן ירושלים. השיר עוסק בצוואתו הרוחנית של אביו של המשורר אל בנו. הוא נתן לו את עשרת הדברות בשינוי משמעותי מהכתוב על מתן תורה בהר סיני בספר שמות. שיאו של השיר מגיע לקראת סיומו של השיר: האב פונה לבנו בפעם האחרונה, ומבקש להוסיף עוד שתי דברות לעשרת הדברות: הדיבר האחד עשר :"לא תשתנה" והדבר השנים עשר:"השתנה תשתנה".

אפיון השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]


השיר נפתח בהצהרה של המשורר כי אביו היה אלוהים. אלוהים במובן האישי עבורו כיון שהוא מעניק לו את עשרת הדברות כמו שאלוהים מעניק אותם למשה ולעם ישראל. מתן עשרת הדברות שונה מהכתוב בתורה שם נכתב : ”טז וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. יז וַיּוֹצֵא מֹשֶׁה אֶת-הָעָם לִקְרַאת הָאֱלֹהִים, מִן-הַמַּחֲנֶה; וַיִּתְיַצְּבוּ, בְּתַחְתִּית הָהָר. יח וְהַר סִינַי, עָשַׁן כֻּלּוֹ, מִפְּנֵי אֲשֶׁר יָרַד עָלָיו יְהוָה, בָּאֵשׁ; וַיַּעַל עֲשָׁנוֹ כְּעֶשֶׁן הַכִּבְשָׁן, וַיֶּחֱרַד כָּל-הָהָר מְאֹד. יט וַיְהִי קוֹל הַשֹּׁפָר, הוֹלֵךְ וְחָזֵק מְאֹד; מֹשֶׁה יְדַבֵּר, וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְקוֹל. ” (שמות, י"ט, ט"ז)

מתן הדברות בשיר של עמיחי ניתן לא ברעם ולא באש ולא בענן. עמיחי עוד מוסיף תכונה נוספת שאינה מופיעה במקרא: "לא בזעם" .כאן הוא מתכתב עם השיחה המתנהלת בין אלוהים לנביא אליהו לאחר ההרג של ארבע מאות נביאי הבעל ובריחתו של אליהו והסתתרותו במערה. ”וַיֹּאמֶר, צֵא וְעָמַדְתָּ בָהָר לִפְנֵי יְהוָה, וְהִנֵּה יְהוָה עֹבֵר וְרוּחַ גְּדוֹלָה וְחָזָק מְפָרֵק הָרִים וּמְשַׁבֵּר סְלָעִים לִפְנֵי יְהוָה, לֹא בָרוּחַ יְהוָה; וְאַחַר הָרוּחַ רַעַשׁ, לֹא בָרַעַשׁ יְהוָה. יב וְאַחַר הָרַעַשׁ אֵשׁ, לֹא בָאֵשׁ יְהוָה; וְאַחַר הָאֵשׁ, קוֹל דְּמָמָה דַקָּה. ” (מלכים א', י"ט, י"א)