משתמש:Harel/מחשבות על התנהלות הוויקיפדיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

כמה מחשבות על התנהלות ויקיפדיה, שאמורות להצטרף יחד לסוג של הצהרת כוונות:

  • הקונסנסוס והיעדרו: בזמן שחלף, התרחקה הוויקיפדיה מחתירה לקונסנסוס ובחרה בדרך של עימות חזיתי והצבעות. המגמה הזו יצאה מכלל שליטה, כולל כמה דוגמאות מאלפות בטפשיותן. צריך לזכור ששיטת הניהול שלנו מורכבת מתערובת בריאה של דיקטטורה נאורה, חתירה לקונסנסוס, אנרכיה ודמוקרטיה. אם המרכיב הדמוקרטי הופך לקרדום לחפור בו או, במלים אחרות, למגרש חול לבדיקת תיאוריות בתחום מדע המדינה או תרגול מעשי של מרד אלקטרוני, אז פספסנו, ובגדול. ככל שזה תלוי בי, הוויקיפדיה צריכה לחזק בחזרה את המרכיבים האחרים שנחלשו, ובעיקר את החתירה לקונסנסוס. בכל מקום שמתגלע ויכוח עקרוני בין שני צדדים נחושים, אסור לתת לו להפוך למורסה ולהעלות מוגלה. להושיב באופן דחוף כמה עסקנים מפא"יניקים (לא, בלי לבחור אותם בבחירות ארציות) ולחתור לקונסנסוס המפא"יניקי הישן והטוב. בדרך גם מגלים שהפערים פחות גדולים משחשבנו. כשמבררים את הפרטים, הצדדים מבינים זה את זה, במקום להתחפר. טוב עשה בן הטבע לאחרונה כשהזכיר לכולם איך דברים כאלה צריכים להיעשות. התוצאה: פחות הצבעות, וגם פחות קונפליקטים ומחנאות. גם המרכיבים האחרים - אנרכיה ודיקטטורה - יכולים וצריכים לקבל חיזוק. כן, אפילו האנרכיה: יש דברים מסויימים שצריך וניתן לעשות גם בלי לקשקש ולקשקש ולהצביע ולריב. לפעמים (לא תמיד!) מתאימה יזמה אחת מוצלחת ונחושה, בחזקת "קום ועשה מעשה".
  • לכל אחד ויקיפדיה משלו: מגמה שצריך לחזק היא ההתמחות, או הפרונסליזציה של ויקיפדיה. בקהילה הולכת וגדלה צריך לעודד ויקיפדים למצוא את הפינה שלהם במיזם, שאותה יטפחו באחריות ובמסירות, וגם יתמחו בה. רשיונות של תמונות, כתיב ותעתיק, עריכה גרפית, תחביר ויקי, עתוני קהילה, טיולים, מפגשים, ערכים מומלצים, ערכים לשכתוב, מיזמי שיתוף פעולה, הכנת הצעות בפרלמנט, קשרים עם ויקיפדיות זרות ועוד כהנה וכהנה התמחויות (מישהו אמר כתיבת ערכים?), "נישות" שכאלה. לא ייתכן שכולם יבינו ויתעסקו בכל דבר, אין ארגון בעולם שפועל ככה. מגמת ההתמחות הזו קיימת, וצריך רק לעודד אותה. מי שמרגיש שיש לו פינה כלשהי במיזם שהיא כולה שלו, יתמיד בפעילותו, יטפח אותה וישאב ממנה הנאה והערכה.
  • תמיד יש למה לצפות: להערכתי הרבה פעמים המלחמות והריבים בקהילה הם תוצאה של סוג של שעמום. במקום לכתוב ולשכתב ערכים, קל יותר לגלוש לכל מיני מהפכות, מרידות והצקות. שגרת המיזם שוחקת. מונוטונית, לעתים. כדי להילחם במצב הזה ולו בקצת, חייבים שתמיד יהיה למה לצפות. לוח אירועים ויקיפדי שבו ישובצו מיזמים מכל סוג ומין (תחרויות כתיבה, מתקפות איכות, מפגשים, טיולים, ועוד היד נטוייה) יאפשר סוג של אווירת "חג", גיוון והתרעננות, ובעיקר תיעול של האנרגיות מדף הבירורים לכיוונים שתורמים ישירות לכתיבת האנציקלופדיה.
  • שיקום הסמכות המפעילית: מרוב גלישה חסרת רסן לאתוס הדמוקרטי, איבדנו כל יכולת להחליט, להכריע, לקבוע עובדות. ידי המפעילים קשורות מאחורי גבם, כל פעולה יכולה להתגלגל לדף הבירורים, כל מחיקה מהירה יכולה לגרור הצבעת מחיקה, הכל הפיך עד זרא. המפעילים נבחרו לתפקיד בזכות שיקול דעתם, וצריך להיות להם מרחב פעולה בריא להשתמש בו ולהפעיל אותו. מצד שני, גם למפעילים צריך להיות "מורא" כלשהו, מחסימה, מאובדן אמון. נוהל הסרת ההרשאה הוא בלתי אפשרי. מפעילים טובים הם כאלה שיכולים וצריכים לתת את הדין בפני כל הכותבים במיזם הזה, בנסיבות המתאימות.