משתמש:Henalpern/גילגולון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הגילגולון

גילגולון הינו כלי רכב חד גלגלי, המונע בידי אדם, המאפשר תנועה בכל תנאי שטח כדי לשאת אנשים עם מוגבלות, גם בעלי נכות קשה, במסלולים בטבע, בדרכים הרריות או בכל שבילי עפר בלתי עבירים לחלוטין לכסא גלגלים.

מבנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגילגולון הוא כלי תעבורה המשלב במבנה שלו 'מריצה' וגם 'ריקשה'. לכלי ארבע זרועות, שתים ומלפנים ושתיים מאחור,והאדם היושב בכיסא, נישא ומובל על ידי שני מפעילים המלווים אותו בטיול. לכלי, בעל המבנה הייחודי , גלגל בודד הממוקם מתחת למושב, הוא מרכז הכובד של הכלי. שילוב הזרועות והגלגל שומרים על שיווי המשקל והיציבות של היושב בו, ומאפשרים למובילים למלא את תפקידם כמעט ללא מאמץ פיזי בכל דרך ובכל שביל. הכלי עצמו מתקפל וניתן לנשיאה ולהרכבה בכל מקום.

מקור[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגילגולון הובא ארצה על ידי יעל ואבנר בדיחי, כפרויקט הנצחה לבנם, סגן גיל בדיחי קצין שריון, שנפל ב- 13.3.2002 ברמאללה במבצע "חומת מגן". הגילגולון נקרא על שם אחד מכינויי החיבה של גיל ונבחר כביטוי לתכונותיו ולדרכו.

יעל ואבנר בדיחי: "כשנה לאחר שגיל נפל, התחלנו לחשוב על אפשרויות ההנצחה. בלי שהחלפנו מילה ידענו, אבנר ואני, כי הגילגולון, אותו פגשנו באחד מטיולינו בחו"ל, יהיה האמצעי שלנו להנציח את גיל. אחת מתכונותיו הבולטות של גיל הייתה סיוע אינסופי לאנשים שסבבו אותו. כשהפך למפקד מחלקה הוא טיפל בחיילים שלו כמו אבא דואג, והשקיע בהם גם את שעות המנוחה המעטות שלו. חשבנו שהעלאתו לארץ של מוצר כל כך חדשני וחשוב, כזה שיעזור לאלפי ילדים ומבוגרים נכים ומוגבלי תנועה, להיות חלק מחווית הטיול, שהיא כל כך מהותית בארץ, ולא להישאר מאחור, תהיה הדרך הנכונה להנציח את גיל ודרך חייו. כשהנושא קרם עור וגידים החלטנו לקרוא לכיסא הזה 'גילגולון', כשם אחד משמות החיבה של גיל. וגם ביטוי מתאים מאוד להתגלגלות של הכיסא המיוחד הזה".

הגילגולון הוא פיתוח צרפתי. וגם בצרפתית שם כלי התעבורה הוא בבחינת הנצחה. שמו של הגילגולון בצרפתית Joelette נקרא על שם Joel, אחיינו של הממציא , שהיה חולה ניוון שרירים,עבורו המציא את הכסא.

גילגולון בטיול

פעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגילגולונים הראשונים בישראל הופעלו על ידי עמותת "אתגרים".


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:פריטי טכנולוגיה מסייעת לניידות