משתמש:Homer01/זרם חוזר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

'זרם חוזר' (באנגלית: Rip current) הוא ערוץ מים הזורם מקו החוף פנימה ויכול להתקיים בכל מקום בו גלים נשברים כולל ים, אוקינוס וימות גדולות. עוצמת הזרימה נעה בין 0.5 מטר לשניה עד ל-2.5 מטר לשניה. זרם חוזר הוא הגורם לרוב אירועי הטביעה בחופים והגורם לרוב אירועי ההצלה של מצילים ועוברי אורח.

מבנה הזרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזרם בנוי במבנה של "צאור" ו"ראש", כאשר המים נעים בזרמים ומתאספים מהצאור אל ראש הזרם שם תנועת הזרם נעצרת. הזרמים בצאור הזרם החוזר מסוגלים להגיע למהירויות גבוהות ולסחוף את מה שבדרכם אל ראש הזרם.


זיהוי הזרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזרם מזוהה על ידי איזור מים שקטים בצורה יוצאת דופן הנובע מערוץ הזרם הזורם אל תוך הים. צבע המים של הזרם יכול להיות שונה מהמים בסביבה. קל יותר לזהות זרמים חוזרים ממקום גבוה בו ניתן להשקיף ביתר קלות על פני המים.

שימושי הזרם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הזרם שימושי לגולשי גלים כדי לחסוך את הצורך לחתור אל תוך המים וכן בשימוש על ידי מצילים(בשחיה או בחתירה) כדי להגיע מהר יותר אל טובעים.

סכנת טביעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עכב מהירותו הגבוהה של הזרם בעיקר בים סוער או באיזורים מועדים לזרמים חזקים. ישנה סכנה ממשית של טביעה כתוצאה מהיסחפות עם הזרם אל עבר 'ראש' הזרם ונסיונות חזרה כנגד הזרם אשר מובילים לפניקה ואיתה אובדן אנרגיה ולמקרה טביעה גם ללא הכנסות למצב פניקה נסיון חזרה כנגד הזרם החזק יוביל לאובדן אנרגיה ולטביעה ברוב המיקרים.

המומלץ הוא להמתין ב'ראש' הזרם עד קבלת עזרה. מכיוון ששם המים שקטים ומבנה הגוף מאפשר לצוף ולהמנע מאובדן אנרגיה. אפשרות אחרת היא לשחות במקביל לחוף ולבצע "עקיפה" של הזרם וחתירה לכיוון החוף בצורה מעגלית כמו בפניה רחבה שמאלה בצמתים. זה מכיוון שלזרם יש רוחב מוקבל ואינו נמצא בכל האיזורים.