לדלג לתוכן

משתמש:Itamaradaradar/שיטת ה CFOP

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

cfop זאת שיטת פתירת בזק של קובייה הונגרית בגודל 3×3. עם שיטה זאת אפשר להגיע לפתירות של מתחת ל5 שניות.

השיטה היא שיטה מתקדמת שמחליפה את השיטה הבסיסית.

ראשי התיבות של CFOP הם cross, f2l, oll ,pll

שיטה זאת השיטה הנפוצה ביותר בקרב פותרי הקובייה המקצועיים.

פליקס זמדגס אחד מהספידקיוברים (אנשים שפותרים את הקובייה במהירות בזק) הטובים בעולם משתמש בשיטה. גם ספידקיוברים נוספים מהטובים בעולם משתמשים בשיטה הפופולרית.

לשיטה 4 חלקים: החלק הראשון שבו פותרים את הצלב.

החלק השני שבו פותרים את שתי השורות הראשונות במקביל ולא אחת אחרי השני כמו בשיטה הבסיסית. שלב זה נקרא f2l שזה first 2 layers .

השלב השלישי הוא לפתור את החלק העליון של השורה השלישית. שלב זה נקרא oll שזה orient last layer. בשביל לפתור שלב זה בדרך המהירה ביותר צריך ללמוד 57 אלגוריתמים או בדרך יותר איטית ופחות יעילה שבשבילה צריך ללמוד 10 אלגוריתמים.

בשלב האחרון של פתירת הקובייה פותרים את החלק הצדדי של השורה השלישית והאחרונה. השלב נקרא pll שזה permutate last layer. בשביל לפתור בדרך הכי מהירה צריך ללמוד 21 אלגוריתמים. או בדרך פחות יעילה בשישה אלגוריתמים.

השיטה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיטת הCFOP מחולקת לארבעה שלבים.

cross, f2l, oll, pll

הצלב (cross) - בשלב זה פותרים את ארבעת הקצוות הלבנים בעזרת מעט מאוד סיבובים. שלב זה יכול להסתיים ב8 סיבובים ואפילו פחות בחלק מהמקרים

אחרי פתירת הצלב הלבן ולפני F2L



שתי השורות הראשונות (first 2 layer) - בשלב זה פותרים את שתי השורות הראשונות. לאחר שפתרת את הצלב אתה צריך לפתור ארבע פינות וארבע קצוות./

כל פינה וקצה תואמות מתחברים לזוג f2l. צריך להכין ארבעה זוגות ולהכניס אותם למקום הנכון. למשל את הפינה הלבנה - כחולה - אדומה נחבר עם הקצה בצבעים כחול - אדום. אחרי שיש לנו את הזוג נכניס אות למקומו שהוא בין שתי חתיכות של הצלב. במקרה הזה החתיכות המתאימות הם החתיכה הלבנה - כחולה והקצה האדומה - לבנה.

שלב זה הוא השלב העיקרי בפתירת הקובייה.

ספידקיוברים יכולים לפתור את הצלב עם זוג F2L אחד וכל זה במהירות שיא.

פאה צהובה (orient last layer) - בשלב זה פותרים את הפאה הצהובה אבל רק את חלקה העליון. בשביל לפתור את השלב בזמן הקצר ביותר צריך ללמוד 57 אלגוריתמים חלקם קצרים מעוד וחלקם ארוכים יותר. אחרי שלמדת את האלגוריתמים תצטרך ללמוד טריקי אצבעות בשביל לבצע את האלגוריתמים מהר יותר.

לאחר שלב הoll

עוד דרך בשביל השלמת השלב הוא בשני אלגוריתמים ולא באחד. שיטה זאת נקראת two look oll האלגוריתם הראשון משמש לפתירת הצלב הצהוב והשני לפינות. לשלב הראשון צריך ללמוד 3 אלגוריתמים ולחלק השני של פתירת הפינות צריך עוד שבעה.

שלב הoll נחשב השלב הקשה ביותר ללמידה בגלל מספר האלגוריתמים הרב שבו.


החלק הצדדי שבורה השלישית (permutate last layer) - שלב זה הוא השלב הרביעי והאחרון. שהלב מתבצע לאחר פתירת הפאה הצהובה. בשלב זה יש 21 אלגוריתמים. לאלגוריתמים שמות לפי אותיות באנגלית

לדוגמה: J perm, A perm, G perm. שמות האלגוריתמים ניתנים לפי המקרה. לדוגמה אלגוריתם שמחליף בין שתי פינות באותו הצד וגם מחליף בין שתי קצוות בקו ישר שחותך את קו החלפת הפינות נקרא T perm בגלל צורת הT שהוא יוצר.

ישנה עוד דרך לפתירת השלב בדומה ל - two look oll יש גם two look pll שדורש ביצוע של שני אלגוריתמים ולמידה של שישה. בשיטה זאת קודם כל מסדרים את הפינות במקומם ורק אז את הקצוות שזה ההפך מב - two look oll. לסידור הפינות צריך ללמוד 2 אלגוריתמים ולסידור הקצוות צריך ללמוד ארבעה אלגוריתמים.

האלגוריתמים בחלק זה ארוכים יותר מבoll אבל עדיין כל האלגוריתמים בשל יכולים להיות 20 תנועות ומטה למרות שלפעמים נעשה שימוש באלגוריתמים קצרים יותר.

T perm (אלגוריתם משל הPLL)

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיטה פותחה על ידי ג'סיקה פרידריך. הבדלה הגדול של השיטה משיטת הlayer - by - layer הקלאסית הוא הF2L שהוא פתירת שתי השורות הראשונות ביחד ולא בנפרד. חלק זה לא פותח על ידי פרידריך. תרומתו של פרידריך לשיטה היא שלבי הPLL והOLL החשובים. מאז השיטה צברה פופולריות ועכשיו היא השיטה הפופולרית ביותר בתחום ה - SPEEDCUBING.