משתמש:KnightTC/כופר בנק לאומי גרסה אחרונה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של KnightTC.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של KnightTC.

בנובמבר 2014 נודע שבנק לאומי לישראל עשוי לשאת בנזק של כ 2.4 מיליארד ש״ח בגלל עסקת כופר עם רשויות המס האמריקאיות. משמעות הסדר זה, במידה ויצא אל הפועל, היא מחיקת 8.5 אחוזים מהון הבנק. אם ישולם הכופר, יהיה זה הקנס הגבוה ביותר ששילם תאגיד ישראלי אי פעם [1].

נראה שהסדר הכופר מקודם על ידי הבנקים מהטעם שהוא ימנע, לכאורה, העמדה לדין של לקוחותיהם, עובדיהם ומנהליהם של הבנקים.

מאידך, גורמים בציבור הישראלי מתנגדים להסדר הכופר בטענה שהוא נוגד את האנטרס הציבורי מכיוון שהכסף ישולם מכספי הציבור; בכללם כספי מדינת ישראל המחזיקה ב-6 אחוזים ממניות הבנק; כמו גם מכספי החוסכים לגמלאות שקרנות הפנסיה שלהם מחזיקות בחלק ניכר ממניות הבנק. כדי לאפשר הבנה של גודל הקנס, אם נחלק את הנזק המוערך לבנק לאומי (נכון לנובמבר 2014) באוכלוסיתה של מדינת ישראל נקבל ערך של 300 ש״ח לאזרח.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

נכון לאוגוסט 2014, הרשויות האמריקאיות ובכלל זה משרד המשפטים (DOJ), רשות המס (IRS), הרשות לניירות ערך (SEC) והרשות לשירותים פיננסיים של מדינת ניו יורק (DFS) מנהלות חקירות כנגד 14 בנקים זרים הפועלים בשוויץ, בחשד כי סייעו ללקוחות - נישומי מס בארצות הברית, להפר את הדין האמריקאי לרבות בנושאי מיסוי וניירות ערך. בין בנקים אלו נמצאת גם קבוצת בנק לאומי, כמו גם שלוחות של שני בנקים ישראלים נוספים שפועלים בשוויץ, בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות.

בהקשר לכך, בחודש אוגוסט 2013, נחתם הסכם בין הרשויות בשוויץ לבין הרשויות האמריקאיות, המעודד בנקים לשתף פעולה עם רשויות המס האמריקאיות, זאת בתמורה להסכם הפוטר אותם מהליך פלילי. בניגוד לכך, הסכם זה לא חל על בנקים אשר נמצאו תחת חקירה באותה עת, בכללם, שלוש חברות הבת (שלוחות) של הבנקים הישראלים הפועלים בשוויץ (לאומי, מזרחי וטפחות). יוצא איפה שנהבנקים הישראלים אינם זכאים להשתתף בהסדר אוגוסט 2013 והשאלה על טיב ההסדר בין הבנקים הישראלים לרשויות המס האמריקאיות, במידה ויושג, עדיין פתוחה.

מתנגדים מול תומכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תומכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתנגדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • חברת הכנסת תמר זנדברג.
  • חברת הכנסת זהבה גלאון.

ממכתבן של גלאון וזנדברג למפקח על הבנקים, דוד זקן, לשר האוצר, יאיר לפיד ומבקר המדינה:

אוגוסט 2014, ״אנו פונות אליך בבקשה להתערב ולבחון בהקדם את תשלום הכופר של בנק לאומי לממשל האמריקאי. וזאת, מתוך חשש שההחלטה על תשלום הכופר נבעה בין היתר מתוך רצון של הנהלת בנק לאומי להימנע מפתיחת חקירות אישיות – פליליות ואזרחיות – כנגד נושאי משרה בבנק (בעבר ובהווה), ועקב כך שתשלום הכופר מהווה דרך לפטור אותם מאחריות על מעשים שייתכן והיו פליליים, וזאת על חשבון החסכונות והכספים של הציבור כולו.״

״  תשלום הכופר העתידי אמור גם לשחרר את האחריות של נושאי המשרה – הנוכחיים ואילו שכיהנו בבנק בעבר – והוא מהווה דה פקטו שחרור מאחריות. ״

״גם אם ישולם הכופר, יש לוודא שאותם נושאי משרה משפים את הבנק על ההוצאות הרבות שלו. לא ייתכן שאותם מנהלים אשר מקבלים משכורת עתק בשגרה – יהיו פטורים מאחריות לכספי הציבור שעליו הם מופקדים״

ודבריהן מן העיתונות: ״עיצרו את התשלום״

  • החשבת הכללית במשרד האוצר רואת חשבון מיכל בויאנג'ו-עבאדי.

במכתבה למפקח על הבנקים, דוד זקן, כותבת עבאדי: "מעבירה לעיונך את פנייתה של ח"כ גלאון, שביקשה משר האוצר להתערב מכוח אחזקות המדינה במניות הבנק".

התערבות החשבת הכללית של משרד האוצר נעשית מכוח אחזקת מעוט של המדינה ב-6 אחוזים ממניות לאומי.

  • תנועת אומ״ץ דורשת להדיח את מנכ"ל בנק לאומי לשעבר גליה מאור ואת היועצת המשפטית של הבנק עו"ד דליה טל מניהול המו"מ עם הרשויות האמריקאיות.

נמנעים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שר האוצר, יאיר לפיד,

במענה לזנדברג כותב לפיד:

״מדובר בחקירה פלילית המתנהלת מחוץ לישראל, מטבע הדברים החקירה כאמור אינה תחת פיקוח של הרשויות בישראל אלא במעקב בלבד״

״פקדונות הציבור בבנק לאומי אינן אמורות להפגע שכן המקור לקנס הוא הון הבנק״

  • המפקח על הבנקים, דוד זקן,

במענה לגלאון וזנדברג כותב זקן:

ספטמבר 2014, ״מעבר למעקב אחר ההליכים המתנהלים בארה"ב – אשר תוצאותיהם עדיין אינן סופיות, הפיקוח על

הבנקים נוקט בפעולות נוספות כדי להפחית את הסבירות להתרחשותם של אירועים דומים בעתיד.״

השתלשלות העניינים בסדר כרונולוגי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2002-2011, התקופה שבה נחשד הבנק כי סייע ללקוחות - נישומי מס בארצות הברית, להפר את הדין האמריקאי לרבות בנושאי מיסוי וניירות ערך.
  • אוגוסט 2013, נחתם הסכם בין הרשויות בשוויץ לבין הרשויות האמריקאיות, המעודד בנקים לשתף פעולה עם רשויות המס האמריקאיות, זאת, בתמורה להסכם הפוטר אותם מהליך פלילי. הסכם זה לא חל על בנקים אשר נמצאו תחת חקירה באותה עת בכללם, שלוש שלוחות של בנקים ישראלים הפועלים בשוויץ.
  • יולי 2014, חברת הכנסת תמר זנדברג מגישה שאילתה בנידון לשר האוצר.
  • ספטמבר 2014, בנק ישראל עוקב אחר התהליכים המתנהלים בארה״ב.
  • אוקטובר 2014, נחשף כי יתכן ותקרת הקנס שישלם בנק לאומי תגדל ל 2.1 מליארד שקל שעליהן יתווספו 0.3 מיליארד ש״ח הוצאות נלוות.

מקור השם[עריכת קוד מקור | עריכה]

נראה שהשימוש הראשון בשם דומה ל״כופר בנק לאומי״ היה במכתבן של גלאון וזנדברג שכלל את התבנית ״תשלום הכופר של בנק לאומי״. מאוחר יותר קוצר השם ל״כופר בנק לאומי״. בנוסף, יש להניח שועדות המס שבאות במשא ומתן עם הבנקים הישראליים הן המקבילות האמריקאיות לועדות הכופר של רשות המיסים הישראלית ומשם מקור השם. מבלי להביע דעה האם השם כופר מתאים לעניין מבחינה משפטית, נראה לכאורה שבמקרה שלפנינו תשלום הבנק נקשר לאי העמדה לדין של אנשיו שהוא העניין המהותי המבדיל כופר מתשלומים אחרים שמשולמים לרשויות המס (למשל אגרות או מיסי קניה). נציין שבהודעות הבנקים לא מופיעה המילה כופר והם מעדיפים להתשמש במילים עדינות יותר.