לדלג לתוכן

משתמש:Laniados/שיטת סאטיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיטת סאטיה

מטרתה של שיטת סאטיה היא ללמד ולאמן את האדם להיות חופשי, ער לעצמו, להכיר ולהבין את מי שהוא, את האופן בו הוא פועל, לדייק בבחירותיו ולאפשר לו לפתח נינוחות, חמלה ושמחה בחייו.

נטאלי בן דוד (נולדה ב 23 אוקטובר 1965) מפתחת שיטת סאטיה, מורת דרך, מאמנת ומנחה העוסקת למעלה מ-20 שנה בהתפתחות אישית ובטרנספורמציה, שדרנית ברדיו מהות החיים- שיחות טרנספורמטיביות.

הקדמה לשיטת סאטיה: שיטת סאטיה היא שיטת עבודה אינטגרטיבית, בעלת חמישה גופי ידע: 1. אונטולוגיה- חקר ההוויה ותורת היש. 2. הפילוסוף- עמנואל לוינס- אתיקה, אחריות ומשמעות כלפי האחר. 3. ג'ידו קרישנמורטי- הפילוסופיה של היות האדם חופשי. 4. פיתוח החמלה- על פי הבודהיזם הטיבטי, הטונג- לן. 5. חקר השפה- בלשנות ופרשנות- לינגוויסטיקה.

תחומי החיים מהווים השתקפות למה שנוכח כעת בחיינו. הניסיון האינסופי של האדם לשנות את מציאות חייו דרך שינוי תחומי החיים הוא סיזיפי, לא מתגמל, פוגע באחרים ובעיקר מעייף, מייאש, מתיש ושקרי. שיטת סאטיה על כל רבדיה מסתכלת על תחומי חייו של האדם כמראה דרכה ניתן להתבונן, ללמוד ולחקור ולא כמקור לשינויים. אחת הדוגמאות הבולטות לכך הוא הרצון התמידי של האדם לשנות את מצבו הנוכחי, זה הקיים עכשיו בחייו, על ידי שימוש במנגנוני המנעות שונים. הדרך העיקרית בה האדם נמנע, היא על ידי דחייה מתמדת של רגשות ותחושות שאינם נוחים או נעימים לו. האנרגיה אותה הוא משקיע בהמנעות מההכרות שלו את תחושותיו ורגשותיו, קשים ככל שיהיו, היא המקור לסבלו המתמשך. כמה מעט יכול האדם להיות עם מה שנוכח, עם מה שיש, עם מה שעולה. התעתוע של הגוף והתודעה הוא רב כל כך: הכל מהיר. הכל דחוף, רק לא לשהות ולא להישאר. היכולת להתבונן ולשהות בתשומת לב עדינה עם הנשימה בתחושות הגוף, להמנע מפתרונות חיצוניים, לפתח את השקט הנפשי, להקשיב לגוף. לשחרר את האחיזה הרגשית - זו מהות העבודה הסאטית.

אבני היסוד בשיטת סאטיה נשימה - הנשימה היא מקור החיים והמתווכת הבלעדית בין העולם הפנימי לעולם החיצוני. האחריות הבסיסית לנשימה היא האחריות לחיים, לכן תשומת הלב לנשימה היא מיומנות שחשוב מאוד לפתח. אדם ששם לב לנשימה שלו לעיתים קרובות, הוא אדם שמנהל היטב את חייו ויכול לדייק בבחירותיו.

הוויה - הוויה כמוה כנשימה, היא נוכחת ופועלת בקיום היומיומי. ההוויה נוכחת בבסיס כל פעולה, מחשבה ותחושה. היא נמצאת בבסיס חוויית החיים כדרך בה כל אדם נוכח בחייו ומשקפת את החיבור והקשר בין הנשימה לתודעה.

נוכחות ושהות - נוכחות היא היכולת להיות - עם עצמי ועם האחר. נוכחות היא קשב והיא מתאפשרת כששמים לב לנשימה. לעיתים קרובות אנשים רוצים עצה, או שיגידו להם מה לעשות, אבל מה שבאמת מייצר הקלה עבורם זה להיות נוכח עמם מבלי להביע דעה או לייעץ. פשוט להיות עם האדם שמולי.

הקשבה - הקשבה היא המיומנות החשובה ביותר עלי אדמות. ההקשבה נמצאת בגוף ולא רק באוזניים. זוהי נוכחות גופנית שלמה. הקשבה יוצרת מרחב של שקט ושל תשומת לב ומאפשרת תהליך עדין של פירוק, שחרור, ניקיון וריפוי. הקשבה היא מיומנות נרכשת אשר בדומה לשריר ניתן לחזק, לפתח ולשכלל עד לרמה יוצאת דופן. מיומנות ההקשבה והתפתחותה קשורות לרבדי התפתחות אישיים של חמלה, פניות, יושר אישי ובעיקר לתרגול הריקות ולאמונה בטוב ליבם של בני האדם באשר הם.

חישה - לגוף יש שפה משלו. הוא מדבר איתנו באמצעות ודרך תחושות שמשקפות את המצב הרגשי שלנו. שיטת סאטיה מתבססת על ההנחה שחוויית החיים היא בראש ובראשונה חוויה תחושתית-רגשית. לכן הזיהוי, ההכרות וההתמודדות עם חוויית החיים האישית נעשית דרך מערכת החישה.

שפה - שיטת סאטיה מתבססת על ההנחה כי הכל מתקיים או מתהווה בשפה וכי אין דבר אשר יש לו קיום מחוץ לשפה. למעשה, המציאות בכללותה מורכבת משני סוגי שיחות: שיחות פנימיות - שאנשים מנהלים עם עצמם, ושיחות חיצוניות - שאנשים מנהלים עם הזולת. הדרך שבה כל אדם מתאר את עולמו היא פרטית, סובייקטיבית ומקודדת, והיא תולדה של כל התהליכים שעבר בחייו. לכן הדרך בה האדם מדבר ומשיים - היא המוזיקה הפרטית שלו. המאמן מקשיב, מזהה את הצלילים, מבחין את מקורם וחוקר אותם יחד איתו.

טרנספורמציה - טרנספורמציה אינה עוסקת בעריכת שינויים חיצוניים, אלא בהתבוננות, בהכרות, בהתעוררות ובשחרור. ישנם שלושה מרכיבים המאפשרים לטרנספורמציה להתחולל: אחריות אישית, חמלה ורצון עז להשתחרר מההתניות בכדי להיות אדם חופשי.


עשרת העקרונות בשיטת סאטיה:

1. כל אדם שואף להרמוניה, רווחה אישית ושקט נפשי. רצונו של האדם על מכלול מטרותיו, שאיפותיו וחלומותיו, מסתכם בכמיהתו לשקט, תכלית, יושר פנימי והלימה רגשית, נפשית ופיסית.

2. מה שנוכח כאן ועכשיו - התייחסותו של האדם להווה מקרבת אותו לעצמו באופן בלתי תלוי בנסיבות חייו. חייו של האדם מתרחשים כעת. כל מה שקרה לו - הוא זיכרון, המוטבע וחי בתוכו. כל שאיפה ותקווה עתידיות, מתקיימות אך ורק בתודעתו של האדם בהווה. ההתרחשות היא תמיד ברגע זה.

3. מה שמגביל את האדם נוכח ומשתקף בתודעתו ובגופו. מה שמגביל אותו משתקף בתחומי חייו. מטבעו אין האדם מוגבל. האדם כלוא בגופו ובתודעתו. כלא שנבנה בילדותו. הפרשנות שלו את העולם היא מתוך ניסיון וחוויות חייו. המגבלות הן המקומות הפגיעים והכואבים לו, המקומות בהם הוא מגיב בדרך שפוגעת ביושרו האישי ובאפשרויות שעומדות בפניו לבחירה. הן מצמצמות אותו - בגוף ובתודעה. המגבלה, מודעת או לא, נוכחת ומשתקפת בדרך בה הוא מתנהל בתחומי חייו השונים: זוגיות, קריירה, כסף, וכד'.

4. התופעה שנקראת "החיים" נוצרת בפער בין מה שיש לו לאדם לבין הציפיות שלו מעצמו. מקור הסבל בחיי האדם טמון בפער אותו הוא חווה בין מה שיש לו או הינו (מי שהוא היום), לבין מה שהיה רוצה. במציאות לא קיים פער. יש את מה שיש. חוסר שביעות הרצון ממה שיש לו או ממי שהוא, קובע את חווית חייו ובא לידי ביטוי בצורך לערוך שינויים אינסופיים.

5. להיות עם מה שיש כביטויה של ריקות, נטולת שיפוטים והערכות. התבוננות במה שנוכח, כך הדברים הופכים ריקים מאחיזתם הרגשית. התבוננותו פנימה. האחיזה תמיד רגשית. הגוף הפטפטן העיקרי ושותף מלא בשפה. הקשבה לתחושות הגוף והשהות איתן, תחולל הכרות של האדם את עצמו. מתוך הכרות זו נוצר חופש להיות ונוצרות אפשרויות חדשות לחלוטין.

6. להיות עם מה שיש דרך השפה, התודעה והנשימה.

7. עשייה הווייתית - עשייה המתחוללת באופן נינוח וספונטני ללא יחסי זמן ומקום. • עשייה הנבחרת בקפידה ובהלימה להוויה. • עשייה מדויקת וקפדנית. • עשייה הווייתית מתרחשת בדרך מדויקת, נטולת סבל, כעס וטינה.

8. ניקיון, צלילות הלב והתרחבות הגוף - היות האדם נכון לעצמו. להיות נקי משמעו שהאדם ישר עם עצמו. היות האדם קשוב למי שהוא, ללא האשמה ו/או אשמה.

9. גדולתו של האדם נמצאת בתוכו פנימה והיא מוגבלת על ידו.

10. טרנספורמציה מתרחשת בדרך שבה המאמן מקשיב למתאמן ומשתמש בשבע רמות ההקשבה.


תהליך האימון הסאטי - תהליך של טרנספורמציה:

סאטיה היא דרך ותהליך עבודה משמעותי. דרך חומלת, נוקבת, מכבדת ובעיקר המעוררת את האדם להכיר את עצמו לעצמו, לחקור ולהתבונן כמה הוא יכול להיות חופשי ואחראי לבחירותיו וכי שביעות הרצון שלו מחייו בלתי תלויה. התהליך דרך שיטת סאטיה מורכב מסדרת פגישות אישיות עם אדם שעבר הכשרה לעבוד בדרך הסאטית. תהליך העבודה המשותף דומה לתהליך שמתרחש במדיטציה, כאשר המאמן הסאטי משול לכרית ולתודעה ערה. התהליך הסאטי הוא בראש וראשונה עצירה יזומה של המאמן, בה הוא מפנה את תשומת הלב של המתאמן לקצב נשימתו, לגופו ובעיקר לשפתו ולדרך בה הוא מתאר את מציאות חייו. כמו ישיבה על כרית. ישיבה למען חקירה והתבוננות פנימית בהלכי הרוח, בנשימה, ברגשות, במחשבות, בתפיסות ובתחושות. המאמן הסאטי מיומן לשאול בדרך מעוררת חשיבה והתבוננות מחודשת על מה שכבר ידוע לאדם האחר. הוא מסב את תשומת ליבו של הלקוח לשפה בה הוא משתמש, לרגשותיו כפי שהם נוכחים עכשיו, לתחושותיו הפיסיות ולתפיסות העולם שלו. המאמן הסאטי הוא צופה ומתבונן קפדן. הוא מעיר את הלקוח לארבעה רבדים: נשימה, תחושות, רגשות ותפיסות. כאשר בזמן זה הדחפים ומנגנוני ההגנה מתנגדים ומפעילים חיכוך מול המאמן. בזמן שהמאמן שם לב לביטויים אלה בגוף ובשפה, מתרחש תהליך קסום ויוצא דופן של ערות, פירוק ובניה מחדש. ברמה העדינה מתרחשת הטרנספורמציה ברובד הרגשי, האינטלקטואלי והגופני. כל אלה יחד מביאים את האדם לפירוק, שבירה ושחרור ממה שמגביל אותו. הוא משחרר את מה שמגביל אותו על ידי הבנתו שאין הוא מוגבל בחייו וכי החיים כפי שהם עכשיו הם פרי יצירתו הבלעדית. נוח לו לעיתים לבצע חלוקה מטאפורית של תחומי חייו כמו "כל תחומי חיי עובדים, אני רק מתוסכל מתחום הזוגיות בחיי". חלוקה זו לא באמת קיימת במציאות מכיוון שהווייתו של האדם נעה איתו תמיד: בעבודתו, ביחסיו האישיים עם הסובבים אותו, בביתו ובכל מקום בו הוא מופיע. האם באמת חשוב באיזה תחום חיים חוסר שביעות הרצון ממוקם? זה כמו שאדם חולה יסתכל על מחלתו כאיבר ולא כמכלול גופו. הממד הסאטי הוא זה שלא נותן ללקוח "לצאת/לברוח החוצה" לנסיבות חייו, לאנשים אחרים, למנגנונים מוכרים, לדפוסים ולהרגלים. הלקוח ירצה ללכת לאותם מקומות אך המאמן הסאטי לעולם יחזיר את הלקוח להתבוננות בעצמו ולהתרחשות הנוכחית המתרחשת ברגע זה. מטרת האימון הסאטי בתכנית "נקודת מפנה" היא ללוות את המשתתפים בתכנית, ברמת ההתקדמות האישית שלהם וכתמיכה לשיעורים בכיתה. תהליך האימון הוא מערכת יחסים בין שני אנשים המחויבים להכרות שלהם את עצמם: הלקוח והמאמן שלו. המודל הסאטי מבוסס על כך שהבסיס להיותו של האדם, מי שהוא, הוא ההוויה שלו. פריצת דרך מתרחשת בשלושה רבדים כאשר עובדים דרך הוויה: נשימה, שפה ותודעה.

מה שמגביל אנשים באמת, הם הכבלים התחושתיים והרגשיים שיש בתוכם. חוויית החיים היא תחושתית ורגשית, ולכן לא משנה כמה רחוק האדם ילך החוצה, בכדי לחוות טרנספורמציה אמיתית עליו לחזור למקור - לתחושות ולרגשות שלו. שיטת סאטיה אינה עוסקת בשינויים. היא עוסקת בפירוק ובפרידה מאחיזות רגשיות, מהרגלים והתניות אשר עדיין אוחזים באדם. לכן כדאי לו לאדם לעסוק בעצמו. כאשר הוא משחרר את סבלו דרך עצמו, הכוחות הנפשיים שלו מסייעים לו. הוא מפתח את חוסנו הנפשי, את הצורך להיטיב עם עצמו ועם אחרים מתוך רצונו ולא כדרך לרצות את סביבתו, כך הוא פחות פוגע בעצמו ובאחרים.

טרנספורמציה היא פירוק ובניה מחדש. זו צמיחה שהיא שינוי עמוק וקבוע. כשטרנספורמציה מתרחשת, החלקים שהאדם השיל מעליו לא יחזרו וכבר אין לו האפשרות לזכור מי היה בעבר.


חרות, שחרור, זאת חייבת להיות מטרתו של האדם. להיות חופשי, להשתחרר מן העבדות: אל הדבר הזה חייב אדם לחתור כשמצבו נעשה מודע לו אפילו במקצת. אין מזומן לו שום דבר, ושום דבר אינו אפשרי, כל עוד הוא עבד מבחינה פנימית ומבחינה חיצונית. אך אין הוא יכול לחדול להיות עבד מבחינה חיצונית, כל עוד הוא עבד מבחינה פנימית. אי לכך, על מנת להיעשות בן-חורין, חייב אדם להגיע לחירות פנימית. הסיבה הראשונה לעבדותו הפנימית של האדם היא בורותו, ומעל לכל, בורותו לגבי עצמו. ללא ידיעת עצמו, ללא ההבנה של עבודת המכונה שלו ותפקודיה, אין האדם יכול להיות חופשי, אין בידו לשלוט בעצמו, והוא ישאר תמיד עבד וכלי-משחק בידי הכוחות הפועלים עליו.


ביה"ס אימושיין:

בית הספר אימושיין לאימון בשיטת סאטיה מקדיש את כל משאביו לפיתוח דרכים שמטרתן לאפשר לאנשים לחיות חיים נינוחים, מספקים ובעלי משמעות. בית הספר מתייחד בהעצמה אישית ובתרומה לעולם דרך חקר ההוויה ופיתוח מיומנויות ההקשבה. בית הספר מעסיק כ- 40 מאמנים, כולם בוגרי בית הספר לאימון בשיטה. בית הספר מכשיר אנשים ממגוון רחב של תחומי עיסוק. חלקם לומדים את שיטת סאטיה למען צמיחתם האישית ומשלבים אותה בחייהם האישיים והמקצועיים. רבים אחרים הופכים להיות מאמנים בשיטה ומפתחים דרכה קריירה חדשה. מדובר בהכשרה מקיפה של כ-410 שעות אקדמיות ובמגוון אפשרויות להתפתחות מקצועית דרך קורסים מתקדמים. משנת 2006 הכשיר אימושיין למעלה מ-1,000 מאמנים. כיום רבים מהם בעלי עסק משגשג לאימון אישי. בית הספר פועל כבית מקצועי ותומך עבור קהילת מאמנים הולכת וגדלה, והוא מלווה ומעשיר את בוגריו בדרכים מגוונות לאורך תהליך התפתחותם האישי והמקצועי.

אימושיין פתוח בפני כל אדם המבקש לקדם את התפתחותו האישית ולחיות חיים נינוחים ותורמים. כאן יופיע תוכן הערך. ניתן לחלק זאת באמצעות כותרות כדלהלן.

כותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

תוכן הכותרת.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

http://admin.eol.co.il/episode/1250/18-1249/1263/%D7%A9%D7%99%D7%97%D7%95%D7%AA-%D7%98%D7%A8%D7%A0%D7%A1%D7%A4%D7%95%D7%A8%D7%9E%D7%98%D7%99%D7%91%D7%99%D7%95%D7%AA-22615

https://www.facebook.com/SatyaNatalie/?pnref=story

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]