משתמש:Ledyalayous/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
נבילה אפסיונלי

נבילה אספניולי-

ד"ר נבילה אספניולי היא אשת ציבור פלסטינית, פסיכולוגית קלינית, פמיניסטית- הפועלת בארגוני נשים, סופרת, אשת חינוך ופורצת דרך במאבק למען מעמד האישה הפלסטינית, מועמדת לכנסת ברשימת חד"ש. עתידה לכהן כחברת כנסת ב-2015 במסגרת הסכם רוטציה במפלגה. הקימה עם קבוצת נשים "מרכז אלטפולה" והשתתפה בהקמת מוסדות אחרים. דמות בולטת בחברה הערבית בישראל בתחום הפמיניסטי, האקדמי והפוליטי. נבחרה לאחת ממאה הנשים מעוררות השראה של הארגון העולמי Women Deliver לצד הילרי קלינטון ואופרה וינפרי(1). לדעתה, "בחירה זו היא סימן חיובי לחיזוק זהותנו כמיעוט וזה תוצר שנים של השקעה בחברתנו הפלסטינית בישראל". בראיון איתה באתר "אלקנטרה" היא אומרת: "לא להיות קורבן, יש לשנות את המציאות ליותר טוב דרך ההגשמה העצמית, זה מה שמבקשת מעצמה כבן אדם, כאזרחית פלסטינית וכאישה בחברה הערבית".

קורות חיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולדה בשנת 1955 בנצרת למשפחה נוצרייה-קתולית המונה עשרה ילדים (שמונה בנות ושני בנים), והיא השביעית מביניהם. לאחר שסיימה לימודי תיכון בנצרת נרשמה ללימודים בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה. בהתחלה לא קיבלו אותה ללימודים, ולאחר מאבק ארוך קיבלו אותה לחוג. הייתה זו נקודת המפגש הראשונה שלה עם החברה הישראלית במהלכה חידדה את זהותה הפלסטינית. במפגשה עם סטודנטים וסטודנטיות יהודים באוניברסיטת חיפה למדה רבות על החברה הישראלית ועל עצמה. במהלך לימודיה שם הייתה פעילה בוועד הסטודנטים הערביים.

אחרי שסיימה את התואר הראשון בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטת חיפה, המשיכה בלימודי תואר שני בחוג לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית בירושלים. השלימה את התואר השלישי באוניברסיטת במברג, בגרמניה, במחלקה לפסיכולוגיה קלינית וכתבה עבודת דוקטורט בנושא: פורנוגרפיה: מיניות ואלימות. בשנת 1987 חזרה לארץ והתחילה ללמד פסיכולוגיה וקורסים להכנת מחנכות מטפלות "בבית הילד הערבי" בעכו, במסגרתו התוודעה לתחום הגיל הרך וייסדה עם קבוצת נשים את "מרכז אלטפולה"-הילדות בנצרת יחד עם קבוצת נשים. המרכז פועל לקידום החינוך לגיל הרך ופיתוח תוכניות לימודים ושוקד על העצמת נשים ושילובן בשוק העבודה. מבחינתה הייתה זו נקודת מפנה בחייה. היום היא מנהלת המרכז הפועל לקידום החינוך לגיל הרך, העצמת נשים ושילובן בשוק העבודה.

באופייה היא עניינית וישירה. מניסיונה, העולם הוא מקום קשה ודורש תיקון: "כך זה כשאת פעילה פוליטית גם פמיניסטית מוצהרת, גם פלסטינית גאה ואזרחית ישראלית אכפתית".

פועלה הציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פועלה הפמיניסטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פעילה בארגונים שונים בחיפה ובנצרת, לרבות "מרכז אישה לאישה" יהודי-ערבי שהעבירה בו בשנת 1988 קורס ריקודי בטן להעלאת מודעות גופנית של הנשים. כמו כן, נבילה פעילה בקואליציות נשים לשלום ומהמייסדות לרשת ארגוני "שותפות". אחרי האינתיפאדה הראשונה ייסדה עם קבוצת נשים תנועת מחאה נגד הכיבוש הנקראת "תנועת נשים בשחור". נמנתה עם המייסדות של "ועדת העבודה למען שיפור מעמד האישה בשוק העבודה" ובה היא אחראית על זכויות האישה ונישואי הקטינות. מהמייסדות לוועדה חילופית הלוחמת נגד הרצח על רקע כבוד המשפחה במגזר הערבי וחברה פעילה בוועדה של "אלימות נגד נשים". בשנת 2010 הקימה עם קבוצת נשים "פרויקט עתידה" (האישה הנושאת הצידה), הפרויקט שוקד לשיפור מעמד האישה בשוק העבודה. על מעמד האישה פרסמה הרבה מאמרים מהם: "מנהיגות של נשים- איום על הסדר הקיים".

פועלה הציבורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמנית עם מייסדי "מרכז מוסאווא" לשוויון זכויות האוכלוסייה הערבית בישראל ובעבר כיהנה כיושבת ראש המרכז. היא פועלת למען זכויות האזרח של המיעוט הערבי במדינת ישראל, ולמען השלום בין ישראל לפלסטין על בסיס שתי מדינות ולמען שוויון נשים. כמו כן, מלמדת בקורסים להכנת מחנכות מטפלות ואחראית על תוכנית הדרכה בגני ילדים במרכז הפדגוגי של ארגון נשי עכו "בית הילד הערבי". חברת הנהלת "הקרן החדשה לישראל" ובה מכהנת כמנהלת לוועדת זכויות האדם והיא חברה מתנדבת "בתנועת שתיל" ופעילה במפלגת חד"ש. מהיוזמות ליצירת קואליציה בין הארגונים למען ההתנדבות:אגיק, מהפך, רעות, שנקרא היום "חראקנא" ומטרתו עידוד הנערות לתחום ההתנדבות במוסדות ציבוריים שונים וחיזוק מעמדן בחברה.

נבילה נבחרה כחברה בוועדה הייעוצית של הגיל הרך מטעם "cgeccd" ופעלה למען יצירת איחוד בין "מרכז אל-טפולה בנצרת" עם "בית הילד הערבי בעכו", המרכז מקבל תמיכה מארגון ואן ליר בהולנד.

פעילותה באקדמיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לימדה בתחום הגיל הרך "במכללת אורנים" , מעבירה קורסים וסדנאות להכנת מחנכות מטפלות ב- "מרכז אל טפולה" בנצרת ובית הילד הערבי בעכו. הוזמנה כמרצה אורחת באוניברסיטת חיפה להרצות בנושא "מעמד האישה בעולם הערבי", והוזמנה על ידי ועדת הצנזורה לסרטים ומחזות להרצות על עבודת המאסטר שלה, כמו כן היא עובדת כיועצת אקדמית ב "קולג' אמריקני של חברי העולם" (Friend World Collage). במסגרת תפקידה כאשת חינוך ומנהלת מרכז אל-טפולה היא פרסמה מאמרים וסיפורים רבים לגיל הרך ביניהם "חינוך מיני וזהות מינית לגיל הרך".(2)

במאמריה בנושא מעמד האישה היא מתארת את הקיפוח והדחייה בהם נתקלה כערביה-פלסטינית במפגשה עם החברה היהודית. עם זאת, כבעלת זהויות מגוונות וכנוצרייה, שמגדירה עצמה "מיעוט בתוך מיעוט" היא מתנגדת להגדרת השייכות שלה לפי המוצא והלאום וחולמת על עתיד שבו ההשתייכות למדינה תתבסס על ערכים משותפים ושוויוניים ולא על לאום.

היא מבינה הצורך שלה בהגדרה של ישראל כמדינה יהודית, אך מסרבת לוותר על חזון ישראל כמדינה לכל אזרחיה.

פעילות פוליטית ברשימת חד"ש[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבילה אספניולי נחשבת לאישה פעילה למען שלום, שוויון וזכויות נשים והשתתפה בהפגנות נגד המלחמה. בהיותה באוניברסיטה השתתפה בכל מיני פעילויות פוליטיות בוועד הסטודנטים הערבים- קמפו"ס (קבוצה למעורבות פוליטית וסטודנטיאלית יהודית ערבית), וגם השתתפה בהרבה דיונים ומפגשים שונים בנושא שאלת הזהות. נבילה נמנית עם הפעילות הוותיקות "במפלגה הקומוניסטית בישראל"- חד"ש בזירה המקומית והארצית, ובנובמבר 2012 נבחרה למקום החמישי ברשימת חד"ש לכנסת ה-19, עתידה לכהן כחברת כנסת ב-2015 במסגרת רוטציה על פי תקנון המפלגה.(3)

בראיון באתר חד"ש הסבירה: "יש צורך שיהיה ייצוג לנשים בכל המרחב הציבורי, כולל הכנסת, כדי שהקול שלהן יישמע גם בכנסת. הייתי רוצה לנסח את הצעות החוק יחד עם נציגי הקבוצות המוחלשות בחברה הישראלית. אני רוצה להיות הקול של קבוצות אלה. הכנסת היא המקום להשמיע קולנו ובקשתנו".(4)

פרסים ואותות הוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • זכתה בפרס השלום של מדינת אאכן בגרמניה בשנת 2006 (5). באותה שנה הוזכר שמה בין אלף הנשים המועמדות לפרס נובל לשלום.(6)
  • נבילה זכתה בפרס ראשון כאישה משפיעה מטעם "עיתון הארץ". (7)
  • פרס נשים מנהיגות בישראל של עיתון גלובס. ופרס מנהיגות נשים של שדולת הנשים בישראל.
  • בשנת 2011 נבחרה על ידי ארגון "Women Deliver" לאחת ממאה הנשים מעוררי ההשראה ומשפיעות בעולם הסיוע לילדים ולנשים.

ה "אני מאמינה " שלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נבילה אספניולי דוגלת באמרה: "כל אדם יכול לעשות דבר מסוים בחיים, אך אין אף אחד היכול לעשות הכול".

  • בתור אישה ערביה פמיניסטית היא חולמת לשנות את המציאות החברתית והפוליטית של המגזר הערבי ולחיות בחברה אזרחית, שוויונית ודמוקרטית. בנוסף רואה עצמה פעילה בתוך החברה הפלסטינית בישראל ומחוצה לה ובתוך כלל החברה הישראלית ורוצה לתרום לשיפור מעמד האישה בעיקר במאבקה בשוק העבודה ובייצוגה בכל תחומי החיים.
  • בפעילותה הפוליטית והחינוכית, תמשיך בפעילות בנושא האלימות והגזענות בחברה.
  • השלמת פרויקט "חוק חינוך חובה לגיל הרך" בכל בתי הספר במגזר הערבי וקידום נושא השלום, כי בלעדיו אי אפשר לקדם הטיפול בנושא מעמד האישה.
  • מתכננת להמשיך בפיתוח מנהיגות נשית בחברה הערבית ולסייע בהעלאת נושאים אשר בדרך כלל אינם מטופלים וחייבים לקבל חשיפה ציבורית בתחום הצדק החברתי, השכבות החלשות, העוני ומעמד האישה.
  • המשך המאבק בכנסת ובבחירות מתוך אמונה: "ייצוג זה לא כיסא, אני רוצה להיבחר מתוך אמונה שאני יכולה להשמיע את קולנו בכנסת כדי לשפר מצבנו דרך חקיקת חוקים ויישומם".

נבילה אספניולי היא אחותה של ד"ר האלה אספניולי, חוקרת החינוך הערבי בישראל וחברת הנהלת האגודה לזכויות האזרח.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • נבילה אספניולי: פלסטינית ואישה, ראיון באתר מט"ח.
  • נבילה אספניולי, מנהיגות של נשים- איום על הסדר הקיים?, מאמר באתר "פרלמנט נשים".
  • נבילה אספניולי נבחרה על ידי women deliver לאחת ממאה נשים מעוררי השראה בעולם הסיוע לילדים ולנשים, אתר הקרן החדשה לישראל.
  • ג'קי חורי, לצד הילרי ואופרה: פסיכולוגית מנצרת בין מאה המשפיעות בעולם, 11 במרץ 2011, אתר הארץ.
  • הכירו את המתמודדת: נבילה אספניולי, 15 בינואר 2013, אתר סלונה.
  • נבילה אספניולי, בקרוב ח"כית מטעם חד"ש: רוצה להיות קול הקבוצות המוחלשות, 2 בדצמבר 2012, אתר חד"ש.
  • פוליטיקה של שחרור: הקול של נבילה אספניולי, ראיון באתר תראבט "התחברות".
  • Nabila Espanioly- peace women across the globe , www.1000 peace women.org
  • New Israel fund- nabila Espanioly Named among 50 most
  • Nabila Espanioly- member of CGECCD Executive Board
  • נבילה אספניולי, נבחרה כאחת מבין מאה נשים בעלי השראה בעולם לנשים ולילדים, 6\3\2011, אתר פאנט.
  • ראיון עם נבילה אספניולי, המתמודדת החמישית במפלגת חד"ש, 4\1\2013, אתר חד"ש.
  • اختيار الناشطة النسوية نبيلة اسبنيولي ضمن مئة شخصية ملهمة للنساء والفتيات, 6\3\2011, موقع بانيت وصحيفة كل العرب.
  • نبيلة اسبنيولي, المرشحة الخامسة في قائمة الجبهة, حاورتها حنان حبيب الله,4\1\2013, موقغ الجبهة.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

1.ג'קי חורי, לצד הילרי ואופרה: פסיכולוגית מנצרת בין מאה המשפיעות בעולם, אתר הארץ.

2.www.jensaneya.org

3.לאחר שנתיים במסגרת רוטציה, מועצת חד"ש בחרה את ששת המקומות הראשונים.

4.www.aljabha.org

5.www.achener\friend spreis.de

6.http://news.walla.co.il\?w=\90\739128

7.http://haaretz.co.il\news\education\1.116290