משתמש:Lvlvlv/למינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הלמינה:

שכבת חלבון שעוטפת את החלק הפנימי של מעטפת הגרעין. הלמינה קשורה באופן ישיר לכרומטין, לפתחים במעטפת הגרעין ולחלבונים השקועים בקרום הפנימי של מעטפת הגרעין. הלמינה בנויה מסיבי ביניים: אחד משלושת סוגי הסיבים החלבוניים המרכיבים את השלד התוך-תאי. סיבים אלה בעלי קוטר חיצוני של 10 ננומטר. סוג מסוים של חלבונים אלו מרכיב את למינת הגרעין שהיא למעשה השלד התוך-גרעיני. ללמינה שני תפקידים עיקריים:

•ייצוב ועיגון מעטפת הגרעין-

בזמן חלוקת התא לשני תאי בת, יש צורך בחציית ממברנת הגרעין, כך שחציה האחד ישמש את תא הבת וחציה השני ישמש את תא האם. בזמן חציית הממברנה החומר התורשתי שבגרעין חשוף לסביבת התא, לכן יש לאחות את ממברנת הגרעין סביבו בכל אחד משני התאים. ללמינה תפקיד חשוב באיחוי חציי הממברנה.

•מיסוך איזורים ב-DNA-

בכל תאי הגוף (למעט תאי המין) קיים אותו רצף DNA, אך לא כל המידע בא לידי ביטוי בכל תא ותא. (לדוגמא: בתא כבד- יבואו לידי ביטוי חלבונים ואנזימים הקשורים לכבד ולתפקודו, ובכל איזור בכבד יבואו לידי ביטוי חלבונים שונים. כלומר- גם באיבר עצמו לא כל התאים זהים). באופן כללי רק אחוז אחד מכלל המידע הגנטי שקיים בתא, מבוטא בפועל. כל שאר הגנים עוברים מיסוך ואינם באים לידי ביטוי. הם קיימים אך לא באים לידי ביטוי. ללמינה תפקיד חשוב במיסוכם. ישנה חשיבות רבה לכך, שכן מיסוך של איזורים שגויים בתא מסויים יגרמו לכך שיתפקד באופן שונה מתפקידו המקורי, מה שעלול לגרום לקריסת איברים או לחילופין למחלות סרטניות.