לדלג לתוכן

משתמש:Masonoka/ועדות השמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


סמכות ותחום השפעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ועדת ההשמה מוסמכת לקבל החלטות לגבי זכאותו של תלמיד בעל צרכים מיוחדים, בעל לקות משמעותית, בטווח הגילאים בן 3 ל-21 שנים, לחינוך מיוחד ולגבי השמתו במסגרת החינוכית ההולמת את צרכיו, בהתאם למסגרת התקציבית הנקבעת מדי שנה. באפשרותו של תלמיד ללמוד במסגרת של חינוך מיוחד רק לאחר שקיבל את אישורה, למעט במקרה של תלמיד בעל לקות משמעותית שהוריו ביקשו את השמתו בחינוך מיוחד ולמעט תלמידים הלומדים במוסדות חינוך מיוחד בבתי חולים פסיכיאטריים, המאושפזים על פי הוראת רופא. כמו כן, במסגרת תפקידה של ועדת ההשמה באפשרותה לערער על החלטותיה של ועדת השילוב המוסדית. שר החינוך ממנה את ועדות ההשמה.

הרכב הועדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרכב ועדות ההשמה הוא כדלקמן: הועדה חייבת לכלול- היו"ר הוא נציג רשות החינוך המקומית. שני מפקחים של משרד החינוך- מפקח על החינוך המיוחד ומפקח כולל בחינוך הרגיל או נציגיהם (במקרה של בתי ספר מהחינוך הרגיל המפנים מספר רב של תלמידים לוועדות השמה – מעל ל-5% למוסד – לא יוכלו המפקחים לשלוח את נציגיהם), פסיכולוג מטעם הרשות המקומית. לא חייבת לכלול- רופא מומחה ברפואת ילדים מתוך רשימה שיקבע שר הבריאות,עובד סוציאלי בעל ניסיון של 5 שנים לפחות בטיפול בילדים בעלי צרכים מיוחדים, נציג ההורים: הורה לילד בעל צרכים מיוחדים שאושר ע"י שר החינוך (אדם שיהיה אובייקטיבי, אך ישקף נקודת מבט של הורה לילד בעל צרכים מיוחדים).

המקרים המחייבים החלטה של ועדת השמה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל 3 שנים, ובמעבר למסגרות של חינוך מיוחד בין חטיבות הגיל (גן-יסודי, יסודי-חטיבת ביניים, חטיבת ביניים-חטיבה עליונה) או במעבר ממוסד למוסד אחר מסיבות אחרות: שינוי באבחנתו של התלמיד ו/או שינוי משמעותי ברמת תפקודו.

במקרה בו ההורים רוצים לקיים דיון מחודש מקוצר הם רשאים לגשת לועדת השמה או למנהל מחלקת החינוך, (בתנאי שעברה שנה לפחות ממועד ההחלטה האחרונה בעניינו) אם חל שינוי משמעותי בנסיבות ובמצב הילד, ההורה רשאי לגשת לפני תום שנה. בשני המקרים הללו תקיים הועדה את הדיון כמו היה הדיון הראשון בעניין הילד.

מקרים בהם לא חייבים לעשות ועדות השמה:[עריכת קוד מקור | עריכה]

1)העברת תלמיד ממסגרת של בית ספר לחינוך מיוחד או ממסגרת של כיתת חינוך מיוחד בבית ספר לחינוך רגיל לכיתה בחינוך הרגיל. צעד זה יינקט לאחר שבסוף דיון במוסד החינוכי אליו יזומנו הורי התלמיד יתקבל אישור להעברה מהגורמים המקצועיים במסגרת החינוכית שבה התלמיד לומד ושל ההורים. פרוטוקול השיחה יישמר, והרשות המקומית שבה התלמיד מתגורר תתעד את החלטת הצוות הבין-מקצועי במערכת ועדות ההשמה האינטרנטית.

2)כאשר התלמיד בעלת זכאות לחינוך מיוחד עד שנה לפני סיום לימודיו, הוא רשאי לבקש הערכה לזכאותו ללא ועדת השמה מחודשת. כאשר תלמיד מאושפז בבית חולים, לא דרושה ועדת השמה בכדי שיוכל ללמוד במסגרת חינוכית בתוך בית החולים.