משתמש:Matan Sperling/גביע המלומדים העולמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

"גביע המלומדים העולמי" (באנגלית: World Scholar's Cup) הוא שמה של תחרות אקדמית בינלאומית המיועדת לקבוצות תלמידים, וכיום משתתפות במסגרת התחרות יותר מחמישים מדינות, בניהן גם ישראל. התחרות נוסדה בשנת 2006 בידי דניאל ברדיצ'בסקי, יהודי מלוס אנג'לס, מנהל ארגון "דמידק" ("DemiDec") ואישיות ידועה בתחום החינוך העולמי. מנהל נוסף של התחרות כיום הוא זאק אלינגטון, חבר ילדות של דניאל. התחרות גדלה במהלך השנים הן בפופולריות שלה והן בהכרתה העולמית והיא עתידה להפוך ולהיות לתחרות האקדמית המובחרת בעולם.

מטרת התחרות היא "יצירת קהילה בינלאומית של משכילים ומנהיגים עתידיים", בעודה מקדמת את העובדה ש - "התחרות מאפשרת לתלמידים לגלות חוזקות ויכולות שלא בהכרח ידעו שיש להם קודם". למרות התחרות שבו, מדגיש "גביע המלומדים העולמי" גם את הצד החברתי ומתמקד בהבאת תלמידים שונים מתרבויות שונות לדיון משותף בנושאים, בעיות ורעיונות המתקשרים להווה ולעתיד.


מבנה התחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחרות, משתתפות קבוצות המורכבות משלושה תלמידים. הקבוצות בדרך-כלל בנויות מתלמידים מאותו בית-הספר, אך לא תמיד זהו המקרה: לתלמידים יש את האפשרות ליצור קבוצות "עצמאיות" שיכולות לכלול תלמידים מבתי-ספר אחרים או אף ממדינות אחרות. ישנה חלוקה לשכבות גיל בתחרות - בוגרים וצעירים. גילו של התלמיד מייעד אותו לשכבת גילו. תלמידים בגילאי 11 - 14 משתתפים בשכבת הגיל הצעירה, בזמן שתלמידים בני 15 ומעלה משתתפים בשכבת הגיל הבוגרת. תלמיד/ה משכבת הגיל הצעירה החפצים להשתתף בשכבת הגיל הבוגרת יכולים לעשות זאת. שתי שכבות הגיל מתחרות במקביל, למרות שצעירים יכולים להתחרות אך ורק כנגד צעירים, בעוד בוגרים יתחרו אך ורק כנגד בוגרים. לכל מדינה יש סיבוב אזורי בו היא משתתפת, והקבוצות הטובות ביותר בסיבוב האזורי עולות לסיבוב העולמי. התנאים לעלייה לסיבוב העולמי הינם:

1. להשיג את התוצאות הטובות ביותר בשכבת הגיל שלך (החציון העליון עולה לסיבוב העולמי). 2. להיות הקבוצה הטובה ביותר מאותו בית-ספר בכל קבוצת גיל. 3. להשיג מספר נקודות מסוים (שנקבע באופן יחסי לאור הישגי כל הקבוצות).


ישראל בתחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, נערך הסיבוב העולמי של התחרות בשנחאי, ובו השתתפו לראשונה שתי קבוצות מישראל, ממרכז חינוך ליאו באק בחיפה. במרץ 2012 התקיים במרכז חינוך ליאו באק בחיפה הסיבוב הישראלי הראשון במסגרת התחרות.