משתמש:Monkey dog2088/ארגז חול/סניטציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סניטציה היא מכלול אמצעי ההיגיינה שנועדו למנוע מגע של בני אדם עם הסכנות שיש באשפה כדי למנוע מקרי מוות. הסכנות יכולות להיות פיזיות, מיקרוביולוגיות, ביולוגיות או סוכנים כימיים של מחלות. פסולת שעשויה לגרום מחלה היא צואה של בני אדם או של בעלי חיים, פסולת מוצקה, מי שפכין המיוצרים על ידי משק הבית (ביוב, מים אפורים ךלגדחכגדש) ופסולת תעשייתית וחקלאית. אמצעים היגייניים למניעה יכולים להיות בדמות פתרונות הנדסיים (למשל פתרונות טכנולוגיים לטיפול במי שפכין ומי פסולת wastewater), טכנולוגיות פשוטות כגון מתקני שירותים או מיכלים ספטיים או אפילו על ידי הרגלי היגיינה אישיים כמו שטיפת הידיים על ידי סבון. פעילות ספורטיבית או לכל הפחות פעילות פיזית כלשהי במהלך היום מסייעת גם היא לשפר את חילוף החומרים של המערכת וכך עושה את הגוף לסביבה היגיינית יותר. אפקט דומה יש למזונות בריאים ומזינים ולהקפדה על דיאטה מסודרת.

את המונח סניטאציה אפשר להחיל על כמה היבטים, תפיסות, מיקומים ואסטרטגיות, כגון:

סניטציה בסיסית - הכוונה היא לניהול צואה אנושית ברמת הבית הגרעיני. הטרמינולוגיה הזאת היא האינדיקטור שבו משתמשים לתאר את המטרה הכללית של פרוייקט מטרת ההפתחות של המילניום בנוגע לסניטציה.

סניטציה במקום נתון- איסוף וטיפול באשפה נעשה איפה במקום שבו היא מצויה. דוגמאות לכך הם השימוש במתקני שירותים של "בול קליעה", מיכלים ספטיים, ומיכלי אימהוף (Imhoff tanks).

סניטציה של מזון- כלומר מגוון האמצעים ההיגיינים שנועדו להבטיח את היותו של המזון בריא וסניטרי וכשיר לאכילה.

סניטציה של איכות הסביבה- השליטה בגורמים של איכות הסביבה שעשויים להוות גורמים בתהליך של העברת מחלות. תת-תחומים של קטגוריה זו כוללים ניהול פסולת מוצקה (Solid Waste Management), טיפול במים ומי שופכין, טיפול בפסולת תעשייתית ובקרת רעש וזיהום אוויר.

סניטציה אקולוגית- תפיסה וגישה שהרעיון העומד בבסיסם הוא מיחזור בחזרה אל הטבע של חומרים ומרכיבים מזינים (nutrients) המגיעים מפסולת של בני אדם ובעלי חיים.



((למפעיל מערכת אם יש מישהו על הקו: זה בסדר אח שלי גיבור עוד אשפץ ואבדוק את כל הפסקה הזאת אבל גם במקור האנגלי של הערך הפסקה הראשונה מבוססת יותר על ידע כללי של הכותב מאשר על דברים אחרים. בשום אופן לא יפורסם הערך טרם שעניין השפעתה של הפעילות הפיזית של חילוף החומרים בגוף תיבדק בספריהם של ברי סמכא.. )) ((ובמידה ואמנם אמצא שזה מתקשר באופן ישיר ורלוונטי מספיק לנושא המאמר שהוא סניטציה מעבר לרמת האסוציאציה המיידית אם לא לא אכניס את זה)).