לדלג לתוכן

משתמש:Moranini t/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

סעד למג'רד

סעד למג'רד (בערבית: سعد لمجرد ; תעתיק מדויק: סַעְד לַמְגַ'רֵּד) נולד ב-7 באפריל 1985 בעיר מראקש שבמרוקו) הוא זמר ושחקן מרוקאי.

סעד נולד במראקש למשפחת אמנים מוכרת במרוקו, בנם של הזמר המרוקאי אל-בשיר עבדו ושל השחקנית המרוקאית נזהה אל-רגראגי. הוא גדל באווירה מוזיקלית ולמד בבית הספר למוזיקה ברבאט ואף העתיק את מגוריו לארצות הברית כדי להמשיך שם את לימודיו, ובסוף נשאר שם למשך עשר שנים.

בגיל 22 הוא הגיע מארצות הברית למזרח התיכון לגיחה קצרה כדי להשתתף בעונה הרביעית של תוכנית תחרות השירה "סופר סטאר" ששודרה בלבנון בשנת 2007. הוא סיים במקום השני אחרי מרוואן עלי, והמתמודדת התוניסאית יוסרא מחנוש סיימה במקום השלישי אחריו. המלחין הלבנוני הנודע אליאס רחבאני ששימש כשופט בתוכנית, כינה אז את סעד "חוּליו (איגלסיאס) של הערבים".

הזכייה במקום השני לא היטיבה עם סעד ולא הניבה הצלחה גדולה מבחינתו. בשנת 2008 הוא השתתף בתחרות נוספת בשם "למין אל-ע'ניה" (של מי השיר) בלבנון עם השיר  "בחב אללי ביכרהני" (אני אוהב את מי ששונא אותי), שיר פופולרי בהופעותיו עד היום. שנה לאחר מכן הוא החליט להפיק בעצמו את שירו הראשון שנקרא "וועדיני" (תבטיחי לי), ואת הקליפ שלו הוא צילם בקליפורניה. השיר הביא לפרסומו של סעד בקרב בני נוער במרוקו. בשנה זו גם הקליט דואט עם אביו אל-בשיר עבדו בשם "עזיז וע'אלי" (אהוב ויקר).

מגזיני הרכילות משנת 2010 מספרים כי הוא נכלא בארצות הברית לאחר שהואשם באונס של בחורה ממוצא אלבני. לבסוף הוא שוחרר מפאת חוסר בראיות שיפלילו אותו וחזר לחיות במולדתו מרוקו.

בשנת 2011 המשיך את מסורת המשחק של אימו כשניסה את מזלו בתחום וגילם בכשרון רב את "נַסִים" כשחקן הראשי בטלנובלה המרוקאית "אחלאם נסים". באותה השנה ביצע דואט עם סופיה מונתסר, זוכת העונה השישית בתוכנית ריאליטי מוזיקלית מרוקאית בשם "סטודיו דוזים". השניים חידשו את השיר "סאעה סעידה" (שעת שמחה) של הזמר המרוקאי המוערך מחמוד אל-אדריסי. הם שינו וריעננו את הלחן המקורי כדי שיתאים לקהל צעיר.

2012 היא השנה שבה החלה הפריצה הגדולה שלו, בזכות להיטים שהוציא כמו "סאלינא סאלינא" (זה נגמר בינינו), שיר בלהג מרוקאי ובמקצב ח'ליג'י, שהפך אותו למוכר ברחבי מדינות המפרץ, או הסינגל המצליח "יא לְ-מימה" (הוי אמא), שהוא כתב והלחין והקדיש בראש ובראשונה לאימו וגם לכל האימהות באשר הן. בשנת 2013 הוציא את אלבום "וולא עליכ" שמתוכו הצליח במיוחד השיר "מאל חביבי מאלו" (מה יש לאהובי?). הוא הפך לאחד השירים הפופולריים והאהובים אי פעם בעולם הערבי מרגע שפורסם, ועד כה חצה את 70 מיליון הצפיות ביוטיוב. גם השיר "למין נשכי חאלי" (בפני מי עליי להתלונן?) מתוך האלבום אהוד על הקהל של סעד.

בשנת 2014 הוציא דואט בשם "וואנא מעאכ" (כשאני איתך) עם הזמרת המרוקאית אסמאא למנוור שהפך ללהיט ענק. כמו כן הקליט את הדואט "יא אנסאן" (הוי בנאדם) עם הזמר הלבנוני סלאח אל-כורדי. השיר מבכה את הטבח שמבצעות קבוצות האסלאם הקיצוני במזרח התיכון בשם אללה, וקורא לשלום, לאהבה ולסובלנות.

את התהילה הכבירה של סעד בכל רחבי המזרח התיכון הוא קצר בזכות השיר "אינתי באע'יה וואחד" (את רוצה אחד). השיר מדבר על חוסר התאמה בין בני זוג שהרצונות שלהם לא עולים בקנה אחד, ובעיקר הגבר לא מוכן שבת הזוג תנצל אותו. השיר העמיד את סעד בשורה הראשונה בין זמרי הפופ הערביים המובילים. הלחן, המילים והקצב של השיר לא משאירים אף אחד אדיש. אנשים ממדינות ערב שמעולם לא שמעו על סעד כבר לא היו יכולים להתעלם ממנו. השיר צבר תוך זמר קצר מעל 40 מיליון צפיות ביוטיוב. הפופולריות האדירה והחשיפה הויראלית לשיר הממכר גורמים לזמרים ולזמרות מכל רחבי העולם הערבי לבצע אותו בכל מיני תוכניות ולמתמודדים בתוכניות ריאליטי לשיר אותו עד כי הוא הפך להמנון של ממש, ואפילו הצטרפו תנועות קבועות ומוכרות לשיר שסעד מבצע והקהל אחריו. ההישג הכי גדול של סעד הוא בכך שרבים שלא הבינו את המילים בלהג המרוקאי כעת מסוגלים לדלקם את השיר מתוך שינה ולהסביר כל מילה ומילה בו. גם במערב הוא קיבל חשיפה מסוימת, כשסעד היה מועמד איתו בשנת 2014 לטקס פרסי המוזיקה של MTV.

מכאן נסללה והובטחה הדרך של סעד להצלחה מהירה בכל רחבי העולם הערבי. הוא החל להתגלגל מהופעה להופעה וממדינה למדינה, כך, בין היתר הוא הופיע באלג'יריה, במצרים, בדובאי וכמובן במרוקו. כשהגיע בשנת 2014 להופיע בקניון בכווית הסתערו עליו מאות נשים מעריצות ששרו את הפזמונים של שיריו. ההתנפלות היתה כה גדולה והביאה להתפרצות של עימותים בין המעריצות ובין אנשי האבטחה בקניון, שיצרו קשר עם המשטרה על מנת לסייע לסעד ולחלצו.

בתחילת חודש מאי 2015 הוציא סעד את השיר המצליח ביותר שלו עד עתה, "לְמְעַלֵּם" (אתה הקובע). תוך יומיים בלבד הסינגל חצה את מיליון הצפיות ביוטיוב, ותוך עשרים ימים חצה את רף 20 מיליון הצפיות, הישג עצום שהכניס אותו לספר השיאים של גינס בתור הזמר הערבי השני שהצליח להגיע להישג זה (לאחר הזמר מאיחוד האמירויות חוסיין אל–ג'סמי עם השיר "בושרת ח'יר"). כעת הוא מועמד לזכות בטקס פרסי המוזיקה של MTV עם השיר. סעד הצליח אף לעקוף את ההישג לו זכתה היפאא ווהבי עם השיר האחרון שהוציאה באנגלית "Breathing you in".