משתמש:Morris Ganis/Morris Ganis

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מוריס גניס, בוגר בצלאל מאמצע שנות התשעים הוא אמן יהודי יווני שבתקופת לימודיו בבצלאל וכמה שנים לאחר מכן שהה בישראל ואז שב ליוון.

הוא חיי ופועל באתונה ומיוצג שם ע"י גלריה Rebecca Camhi.

גניס מתמקד בשנים האחרונות בעיקר בציור, בעבודות מחשב דיגטליות וניו-מדיה איטראקטיבי. סדרה אחת קרויה 'Pun' והשנייה 'Gum'. הציורים מופשטים בפורמטים קטנים ובינוניים וכמעט תמיד יש בהם רמז או אזכור לצורה, לעצם קונקרטי או למושג הלקוח מעולמות התוכן התרבותיים הרחבים המעסיקים אותו:

המודרניזם, אמנות אמריקאית מופשטת בכלל ובפרט אמני אסכולת ניו-יורק של המופשט האקספרסיוניסטי, מרק רוטקו- אמן מרכזי שעם תפיסתו האסתטית והאמנותית גניס מנהל דיאלוג ארוך ומורכב,  תרבות המחשב והרשתות, עולמות של מציאות מדומה ורבודה, משחקי מחשב, אווטארים, נופים ודמויות הלקוחים ממשחקי מחשב שונים, סימנים, סמלים, אייקונים של שלטים, מותגים ותאגידי מסחר, צורות וסמלים מהעולם הדיגיטאלי  ואף מילים. 

'Pun' שמה של סדרת העבודות בעלות הרקע האדום הוא באנגלית משחק מילים.

הרקע האדום הלוהט המאזכר זריחת שמש הגיע לגניס בדרך של אסוציאציה מקמפיין "היכונו לביאת המשיח" של חב"ד לפני מספר שנים בו נראו בשלטים קרני שמש זורחת לצד פני הרבי המפורסם

ומצד שני הזכירו לו את שם המפלגה הניאו נצית היוונית הצוברת עוצמה בשנים האחרונות ועליה ניכרת במספר המושבים בפרלמנט היווני והקרויה: 'Golden Dawn' (זריחה מוזהבת). בציור עם רקע כהה וכיתוב גדול של המילה'or' מאזכר גניס את הקמפיין נגד אלימות נגד נשים שיזם האום לפני מספר שנים ושסיסמתו הייתה: 'Orange the world'. 'Gum' היא לדברי גניס סדרת ציורי טוויטר שעליהם הוא חותם בכינוי Tralio (בהיפוך: Oil Art).

אמצעים ופעולות אלה משמשים אצלו כיסודות ומרכיבים שבו בזמן מרוקנים וממלאים את השפה והיצירה ממשמעות ומתוכן, כל אלה בתוספת הכותרות שהוא מעניק לציורים ולסדרות מחברים וקושרים באופן מרתק את הקונקרטי, הבנאלי, המוגדר, הממשי והפונקציונאלי למופשט, למושגי, ולטרנסנדנטי.
בנקודה זו נחשף קשר וחיבור נוסף בין עבודותיהם של גניס וגרינפלד.