לדלג לתוכן

משתמש:Moryeh1/אלון פרס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אלון פרס

פרופסור אלון פרס (יליד 5.3.1957 ) הוא רופא מומחה בתחום הרפואה הפנימית והגנטיקה ומנהל המכון הגנטי על שם גרטנר בבית החולים שיבא.

במסגרת זו פרופ' פרס חוקר מחלות דלקתיות עצמיות (תסמונות אוטואינפלמטוריות ) ומחלת קדחת ים תיכונית- משפחתית, מהנפוצות בקבוצת מחלות זו [2]ומטפל בחולים הלוקים במחלות אלו.

שנים ראשונות ושרות צבאי[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ' אלון פרס, הוא בנו הבכור של פרופסור מרדכי פרס, בעבר  מנהל מחלקה פנימית ו' בבית החולים שיבא וחוקר בעל שם עולמי של מחלת קדחת הים התיכון המשפחתית. אלון פרס למד בביה"ס היסודי הלל ובבית הספר התיכון בליך ברמת גן. עם תום לימודיו התגייס לצה"ל ושירת בחטיבת הצנחנים 35. השתחרר בדרגת סגן.

הכשרה רפואית[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר שחרורו בשנת 1979, החל אלון פרס את לימודי הרפואה באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, אותם סיים ב 1986. לאחר מכן פנה להתמחות ברפואה פנימית בבית החולים בלינסון, (מרכז רפואי רבין כיום) בפתח-תקוה. עם סיום התמחות זו, עסק כארבע שנים במחקרים במכון הלאומי לבריאות, מרילנד, ארה"ב. עם חזרתו ארצה מונה לרופא בכיר במחלקה פנימית ג' בבית החולים שיבא ובהמשך כסגן מנהל המחלקה. בין השנים 2002-2000 התמחה בגנטיקה רפואית במכון הגנטי בבית חולים זה ובשנת 2004 מונה למנהל המכון, תפקיד בו הוא מכהן עד היום.

פעילות מדעית:

קדחת ים תיכונית משפחתית-FMFעריכת קוד מקור | עריכה] לפרופסור אלון פרס, בשיתוף עם אביו מרדכי פרס, הייתה תרומה משמעותית בבידוד הגן הגורם למחלת ה FMF. במחקר משותף עם דר' דן קסטנר מהמכון לבריאות לאומית שבארצות הברית (NIH) [3]. בשנת 1991 נקבע מיקומו של הגן לזרוע הקצרה של כרומוזום 16 וכעבור שש שנות מחקר, בשנת 1997 בודד הגן עצמו. הגן נקרא MEFV, והחלבון המקודד על ידי גן זה משמש כחלק ממנגנון בקרה של תהליכים דלקתיים בגוף, תהליך שיוצא משליטה במהלך התקפי המחלה. מחלת ה- FMF היא הראשונה בסידרת מחלות המוגדרות כמחלות האוטואינפלמטוריות, קבוצה חדשה שכוללת היום למעלה מ- 100 מחלות דלקתיות, רובן גנטיות. הבנת המנגנון הפעולה של FMF ויתר המחלות האוטואינפלמטוריות מאפשרות היום פיתוח והתאמת טיפול ייעודי למחלות אלו.

ציסטונוריה הינה מחלה שבו נוצרות אבני כליה הגורמיות לכאבים קשים, חסימת דרכי השתן,  וירידה בתפקוד הכליות. המחלה הינה גנטית ונובעת מחוסר ספיגה של חומצת האמינו ציסטין בכליה. בארץ המחלה נפוצה יחסית בקרב יוצאי לוב. פרופ' פרס היווה חלק מקונסורציום ארופאי שבודד שני גנים האחראים למחלה. בהמשך היה פרופ' פרס שותף לסדרת מאמרים שהראו את הקשר בין סוגי המוטציות השונות לבין התבטאות הקלינית של המחלה.

הפרעות קצב גנטיות: בשנת 2001 הראתה קבוצת המחקר בראשותו של פרופ' פרס שמוטציות בגן CASQ2 גורמות להפרעת קצב קטלנית בקרב משפחות מצפון הארץ. ממצאים אלו אפשרו אבחון מדויק של בני המשפחה בסיכון והתאמת טיפול  פשוט ויעיל לחולים במחלה באמצעות  תרופות ממשפחת חוסמי ביטא, טיפול שמונע את התקפי המחלה ואת מקרי המוות המוקדם, פעמים רבות בגיל הילדות, במשפחות אלו.

קרחת משפחתית  מורשת: רוב מיקרי הקרחת הגברית הקלאסית נובעים מתורשה רב גורמית, כלומר שילוב של גנים מרובים עם גורמים סביבתיים. ואולם, קיימות מספר תסמונות חד גניות הגורמות להתקרחות כבר בעשור הראשון של החיים, גם בבנים וגם בבנות. בשנת 2003 בודדה קבוצתו של פרופ' פרס הגן הגורם להתקרחות משפחתית מורשת במשפחה תימנית מורחבת עם יותר מ-40 בני משפחה שסבלו מסוג זה של קרחת המועברת בתורשה אוטוזומית דומיננטית. שלוש  שנים מאוחר יותר בודדה קבוצתו של פרופ' פרס גן נוסף הגורם להפרעה בגדילת השעיר בקבוצה של משפחות ממוצא מרוקאי ועירקי. במשפחות אלו צורת התורשה הינה אוטוזומלית רצסיבית.

מחלות עיניים: קבוצתו של פרופ פרס יחד עם אחיו דר ערן פרס בודדו מספר גנים הגורמים למחלות עיניים שונות כולל קטרקט מולד, ומחלת עיניים הפוגעת בעיקר בקרנית ונקראת תסמונת הקרנית השבורה. מחלה זו נפוצה בארץ בעיקר בקרב יהודים יוצאי טוניס וכמעט כל החולים הסובלים ממחלה זו בארץ מתאפיינים בשיער אדמוני וזאת מכיוון שהגן הגורם למחלה נמצא בסמוך לגן המקדד שיער אדמוני. עובדה זו סייעה למפות את גן המחלה ובסופו של דבר לבודד אותו.

המכון הגנטי[עריכת קוד מקור | עריכה]

המכון הגנטי, בניהולו של אלון פרס, הוא שירות רב-תחומי המספק ייעוצים קליניים ובדיקות מעבדה, וכן מתבצעים בו מחקרים של מגוון מחלות גנטיות. צוות המכון כולל רופאים מומחים בגנטיקה, יועצות גנטיות, עובדי מעבדה, אחיות וצוות אדמיניסטרציה.  מטרת העל של המכון הינה למנוע לידה של מחלות גנטיות ולשם כך מיושמות בו טכנולוגיות חדישות הכוללות בדיקות כגון, ריצוף אקסומי, בדיקות ה- Chromosomal micro array, בדיקות סקר טרום לידתי המתבצעות על שבב גנטי וכוללות למעלה מ-450 מחלות גנטיות הנפוצות באוכלוסייה הישראלית ועוד מגוון בדיקות אחרות.


מרפאת FMF בשיבא[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרופ פרס פעיל מאד מרפאת FMF למבוגרים בשיבא,שהיא חלק מהמכון האוטואימוני. מרפאה זו היא הגדולה מסוגה בארץ עם יותר מ-5.000 חולים רשומים. במרפאה מתבצע אבחון קליני של המחלה, טיפול ומעקב שוטף אחרי החולים. האבחון הגנטי של המחלה נעשה במכון הגנטי תוך שיתוף פעולה הדוק בין הגופים.

הערכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת  2022  נכלל אלון פרס  ברשימת הרופאים הטובים ביותר בתחומו ע"י המגזין העיסקי פורבס ישראל.

משפחתו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלון פרס הוא בנו הבכור של פרופסור מרדכי פרס. אחיו ערן הוא ראש מערך העיניים במרכז הרפואי שמיר. אחיו האמצעי , סגן אייל פרס, קברניט מסוק בחיל האוויר הישראלי, נספה בשנת 1982 כאשר מסוקו נפל במהלך תרגיל שיתוף פעולה קרקע-אוויר, באזור ירוחם.

פרס נשוי לאורית ולהם שני בנים, אסף ואייל והבת מיכל.