משתמש:Msbuchris/IP3

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


הפרמטר Third-order intercept point) IP3) מבטא את הנקודה שבה ההרמוניות מסדר שלישי של אות המועבר במערכת תקשורת לא ליניארית, מפריעות לאות המקורי של המערכת.

הסבר תיאורטי: כאשר משדרים סיגנל מסוים, בדרך כלל נרצה לשדר מספר נתוני מידע במקביל. לכן, אותו סיגנל יהיה מורכב מצירוף של מספר תתי-סיגנלים בתדרים שונים, כאשר בכל אחד מתתי-סיגנלים אלו מועבר מידע אחר. כאשר מעבירים את הסיגנל דרך מערכת תקשורת לא ליניארית כגון: מיקסר או מגבר, בעקבות נקודת הרוויה שיש לרכיבים אלו, האות שנקבל במוצא יהיה קטום מלמעלה, עם צורה שדומה לגל ריבועי.

עפ"י תיאוריית פורייה, כל גל מורכב ממספר רב של הרמוניות. לגל ריבועי יש תכונה ייחודית, והיא שכל ההרמוניות הזוגיות שלו מתאפסות, ונשארות רק ההרמוניות האי זוגיות. השימוש בשיטה זו של שליחת סיגנל שמורכב ממספר תדרים שונים, מסייע בניצול טוב יותר של המערכות, אך מאידך, מייצר תדרי לוואי לא רצויים מהצורה n*f1±m*f2 . תדרים אלו נולדים כתוצאה מחיבור התדרים, עפ"י הפיתוח הבא: [((cos(2πnf1 k)*cos(2πmf2 k)= 1/2 [cos(2πk(nf1+mf2 ))+cos(2πk(nf1-mf2

הם ההרמוניות מסדר 3 f1,f2 האותות הקטנים שנמצאים בצידי


בתחום זה נמצאים התדרים f1 ו- f2, שהם התדרים המקוריים שהכנסנו במבוא המערכת. שאר התדרים רחוקים מספיק מהתדרים המקוריים ואינם מפריעים לאות המקורי. לעומת זאת, האותות הקטנים בצידי האות המקורי עלולים לגרום להפרעה. אותות אלו הם ההרמוניות מסדר שלישי שמתקבלות עפ"י תיאוריית פורייה שהוזכרה לעיל (ההרמוניות מסדר שני התאפסו כמו כל שאר ההרמוניות הזוגיות). הרמוניות אלו נקראות Third Order Distortion Product, והפרש גובהי האמפליטודות בין ההרמוניות לבין תדרי המקור נקרא IM3)Intermodulation Distortion). בשונה משאר ההרמוניות האי-זוגיות, שרחוקות מכדי לגרום להפרעה, הרמוניות אלו קרובות מאוד לתדרים המקוריים, ותחום ה- IM שלהן עלול לגרום להפרעה לתדרים אלו בנקודה מסויימת.