משתמש:Mustafa Zbedat/חיסון טטנוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
חיסון נגד טטנוס לרוב מנוהל באמצעות שילובים חיסון DPT

חיסון נגד טטנוס הןא חיסון טטנוס, המכונה גם טטנוס טוקסואיד (Tetanus toxoid) הוא חיסון לא פעיל המשמש למניעת טטנוס. במהלך הילדות מומלצות חמש מנות, כאשר השישית ניתנת במהלך גיל ההתבגרות. מומלצים מינון נוסף כל עשר שנים. לאחר שלוש מנות, כמעט כולם מחוסנים בתחילה. אצל מי שאינו מעודכן לגבי חיסון טטנוס, יש לתת בוסטר תוך 48 שעות מרגע הפציעה. אצל אלו הסובלים מפגיעות בסיכון גבוה ואינם מחוסנים במלואם, ניתן גם להמליץ ​​על טטנוס אנטיטוקסין. וודא שנשים בהריון מעודכנות לגבי חיסון טטנוס שלהן, ואם לא, חיסון שלהן יכול למנוע טטנוס ילודים.[1]

החיסון בטוח מאוד, כולל במהלך ההיריון ובאנשים עם איידס. אדמומיות וכאב במקום ההזרקה מתרחשים בקרב 25% -85% מהאנשים. חום, תחושת עייפות וכאבי שרירים קלים מופיעים אצל פחות מעשרה אחוז מהאנשים. תגובות אלרגיות קשות מופיעות אצל פחות מאחד מכל 100,000 אנשים.

טטרוס ​​אנטיסרום פותח בשנת 1890, והשפעותיו המגנות נמשכו מספר שבועות. החיסון נגד טטנוס טוקסיד פותח בשנת 1924 ונמצא בשימוש נפוץ עבור חיילים במלחמת העולם השנייה. השימוש בו הביא לירידה של 95% בשיעור טטנוס. זה נמצא ברשימת התרופות החיוניות של ארגון הבריאות העולמי, התרופות הבטוחות והיעילות ביותר הדרושות במערכת בריאות. העלות הסיטונית בעולם המתפתח היא בין 0.17 ל־0.65 דולר למינון החל משנת 2014. בארצות הברית, מסלול החיסון נגד טטנוס הוא בין 25 ל-50 דולר.

מספר שילובי חיסונים כוללים את החיסון נגד טטנוס, כמו (DTaP ו- Tdap), המכילים חיסונים נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת, ו- DT ו- Td, המכילים חיסונים נגד דיפטריה וטטנוס. DTaP ו- DT ניתנים לילדים בני פחות משבע שנים, ואילו Tdap ו- Td ניתנים לילדים מגיל שבע ומעלה. אותיות קטנות d ו- p מציינות חוזקות נמוכות יותר של חיסונים נגד דיפתריה ושבת.[2]

שימושים רפואיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז הגילוי והייצור של חיסון טטנוס, התרחשות התופעה של טטנוס, דיפטריה ושעלת. על פי נתונים שמקורם באוכלוסייה בארצות הברית, בעקבות חיסון, 95% מהאנשים מוגנים מפני דיפטריה, 80% עד 85% מפני שעלת, ו- 100% מטטנוס. לפני החיסון היו בממוצע 580 מקרים של טטנוס ו- 472 מקרי מוות שנתיים. מאז הופעת החיסון ישנם 41 מקרים שנתיים של טטנוס בממוצע וארבעה מקרי מוות שנתיים. זוהי ירידה של 93% בהופעת טטנוס וירידה של 99% בהרוגים הנובעים מכך.

טטנוס הפך נדיר בארצות הברית, עם ממוצע של 29 מקרים מדווחים בשנה משנת 1996 עד 2009. כמעט כל המקרים הם בין אלה שמעולם לא קיבלו חיסון, או מבוגרים שלא מתעדכנים בתאריכים 10- שלהם. יריות מאיץ לשנה.[3]

הריון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהנחיות לטיפול לפני לידה בארצות הברית נקבע כי נשים צריכות לקבל מנה של חיסון Tdap במהלך כל הריון, רצוי בין שבועות 27 ל-36, כדי לאפשר העברת נוגדנים לעובר. כל הנשים שלאחר הלידה שלא קיבלו בעבר את החיסון Tdap מומלצות לקבל אותו לפני השחרור לאחר הלידה. מומלץ לנשים בהריון שמעולם לא קיבלו את החיסון נגד טטנוס (כלומר, לא DTP או DTaP, וגם לא DT כילד או Td או TT כמבוגר) לקבל סדרה של שלושה חיסונים TD המתחילים במהלך ההיריון כדי להבטיח הגנה מפני האם. וטטנוס בילודים. במקרים כאלה, מומלץ להחליף Tdap במינון אחד של Td, שוב רצוי בין 27 ל 36 שבועות של הריון, ואז הסדרה הושלמה עם Td.

סוגים ספציפיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

החיסון הראשון מנוהל כבר בינקותו. לתינוק מוזרק חיסון DTaP שהוא שלושה רעלים לא פעילים בזריקה אחת. DTaP מגן מפני דיפטריה, שעלת וטיפנום. חיסון זה בטוח יותר מ- DTP שהיה בשימוש בעבר.

אפשרות נוספת לתינוקות היא DT, שהוא שילוב של חיסונים נגד דיפטריה וטטנוס. זה ניתן כחלופה לתינוקות שקיימים עימותים עם החיסון DTaP. ניסוחים רב-משניים, פנטוואלנטים ומשושה-מכילים מכילים DTaP עם אחד או יותר מהחיסונים הנוספים: חיסון נגד נגיף פוליו (IPV), Haemophilus influenzae type b conjugate, הפטיטיס B, כאשר הזמינות משתנה במדינות שונות.

לוח זמנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון ש- DTaP ו- DT מנוהלים לילדים בני פחות משנה, המיקום המומלץ לזריקה הוא שריר הירך האנטרולטרלי. עם זאת, ניתן להזריק חיסונים אלה לשריר הדלתואידי במידת הצורך.

ארגון הבריאות העולמי ממליץ על שש מנות בילדות החל מגיל שישה שבועות. יש לתת ארבע מנות של DTaP בגיל הרך. המינון הראשון צריך להיות בערך בגיל חודשיים, השני בגיל ארבעה חודשים, השלישי בגיל שש, והרביעי מגיל חמש עשרה עד שמונה עשרה חודשים. קיימת מנה חמישית מומלצת שתינתן לבני ארבע עד שש.

Td ו- Tdap מיועדים לילדים גדולים יותר, מתבגרים ומבוגרים וניתן להזריק אותם לשריר הדלתואידי. אלה הם מאיצים ומומלצים כל עשר שנים. בטוח שיהיו פרקי זמן קצרים יותר בין מנה בודדת של Tdap למינון של מגבר ה- Td.[2][1][3]

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

תופעות לוואי שכיחות של חיסון טטנוס כוללות חום, אדמומיות ונפיחות בכאב או ברוך סביב אתר ההזרקה (לאחד מחמישה אנשים יש אדמומיות או נפיחות). דווח על כאבי גוף ועייפות בעקבות Tdap. Td / Tdap עלול לגרום לנפיחות כואבת של הזרוע כולה באחד מ־500 אנשים. חיסונים המכילים טטנוס המכילים חיסונים (DTaP, DTP, Tdap, Td, DT) עלולים לגרום לדלקת נוירוני ברכיאלית בשיעור של כל 100,000 עד 200,000 מנות.[1]

מנגנון פעולה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סוג החיסון למחלה זו נקרא חסינות פעילה מלאכותית. סוג זה של חסינות נוצר כאשר גרסה מתה או מוחלשת של המחלה נכנסת לגוף, וגורמת לתגובה חיסונית הכוללת ייצור נוגדנים. זה מועיל מכיוון שזה אומר שאם המחלה תוחדר אי פעם לגוף, המערכת החיסונית תזהה את האנטיגן ותייצר נוגדנים במהירות רבה יותר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החיסון הראשון לאימונולוגיה פאסיבית התגלה על ידי קבוצה של מדענים גרמנים בהנהגתו של אמיל פון Behring בשנת 1890. הרעלן הראשון שאינו פעיל טטנוס התגלה והופק בשנת 1924. גרסת ספיגה יעילה יותר של החיסון, שנוצרה בשנת 1938, הייתה הוכח כמוצלח כשישמש למניעת טטנוס בצבא במהלך מלחמת העולם השנייה. DTP (שהוא החיסון המשולב נגד דיפטריה, טטנוס ו שעלת) שימש לראשונה בשנת 1948, והמשיך עד 1991, אז הוחלף בצורה חסיונית של החיסון נגד שעלת בגלל חששות בטיחותיים. [26] מחצית מאלו שקיבלו את החיסון DTP סבלו מאודם, נפיחות וכאבים סביב אתר ההזרקה, מה ששכנע את החוקרים למצוא חיסון תחליף.

שני חיסונים חדשים הושקו בשנת 1992. אלה שילבו טטנוס ודיפטריה עם שעלת אשלתי (TDaP או DTaP), שניתן היה לתת למתבגרים ולמבוגרים (בניגוד לעבר כאשר החיסון ניתן רק לילדים).[2][3]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "Prevention of Pertussis, Tetanus, and Diphtheria with Vaccines in the United States: Recommendations of the Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP)" (PDF). MMWR Recomm Rep. 67 (2): 1–44. באפריל 2018. doi:10.15585/mmwr.rr6702a1. ISSN 1057-5987. PMID 29702631. {{cite journal}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |author-separator= (עזרה)
  • "Influenza and Tdap Vaccination Coverage Among Pregnant Women - United States, April 2018" (PDF). MMWR Morb. Mortal. Wkly. Rep. 67 (38): 1055–1059. בספטמבר 2018. doi:10.15585/mmwr.mm6738a3. {{cite journal}}: (עזרה); פרמטר לא ידוע |author-separator= (עזרה)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 "Tetanus vaccines: WHO position paper – February 2017". Weekly epidemiological record. ((World Health Organization)). 92 (6): 53–76. בפברואר 2017. PMID 28185446. Lay summary (PDF). {{cite journal}}: (עזרה); Cite uses deprecated parameter |lay-url= (עזרה)
  2. ^ 1 2 3 Centers for Disease Control and Prevention (CDC), Hamborsky J, Kroger A, Wolfe S (2015). "Chapter 21: Tetanus". Epidemiology and Prevention of Vaccine-Preventable Diseases (13th ed.). Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
  3. ^ 1 2 3 "Updated recommendations for use of tetanus toxoid, reduced diphtheria toxoid, and acellular pertussis vaccine (Tdap) in pregnant women--Advisory Committee on Immunization Practices (ACIP), 2012" (PDF). MMWR Morb. Mortal. Wkly. Rep. 62 (7): 131–5. בפברואר 2013. PMC 4604886. PMID 23425962. {{cite journal}}: (עזרה)

הבהרה: המידע בוויקיפדיה נועד להעשרה בלבד ואינו מהווה ייעוץ רפואי.