משתמש:Nir Zigdon/תחת הורד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תיקרה מאויירת בורדים בליסבון

"תחת הורד' - הביטוי הלטיני למושג זה הוא "sub rosa" ופירושו "מתחת לוורדים" ומשמשת לציון חיסיון או סודיות, בדומה לכלל "צ'טהאם האוס". הורד משמש כסמל של סודיות עוד משחר היסטוריה.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוורד בעל משמעות סמלית עמוקה בתרבויות שונות כסמל ליצירתיות אימהית ושל יוני או הכוח הגנרטיבי הנשי. המילה "וורד" וגם הריח שלו גם שיחק תפקיד בטקסים דתיים ורוחניים שלפעמים היו מוחזקים בסוד.

הוורד הוזכר לפעמים לסמלו של האל הורוס במצרה עתיקה. עם זאת האלים במצרים בדרך כלל היו קשורים לפרח הלוטוס. הרעיון שהורוס היה מקושר לוורד כנראה נובע מהצלוות התרבויות היוונית והרומית יחד עם המיתוסים ממצרים. הקונוטציה של הוורד ושל סודיות הוזכר תחילה במיתולוגיה היוונית. אפרודיטה נתנה ורד לבנה ארוס, אל אהבה, והוא, בתורו, נתן אותו להרפוקראטס, אל השתיקה, כדי להבטיח כי הפעולות של אמו (או אלה של האלים באופן כללי, בקונוטציות אחרות) נשארו בסוד.

במצרים, הוורד היה למעשה קדוש לאל איזיס, כנראה כבר בתקופה הרומית של מצרים "כנראה בשל ההתבוללות עם אפרודיטה (ונוס), בתקופה הרומית, שימש הוורד שלה לרוב בטקסים פולחניים." הביקוש לורדים ברחבי האימפריה הרומית גדל וכך גם תעשיית גידול הוורדים. מאוחר יותר, היוונים והרומאים תירגמו את השם של האל המצרי "הרו-פא-קרד" (הורוס כילד) להרפוקראטס והתייחסו אליו כאלוהיי השתיקה.

פסל של האל הרפוקראטס עם אצבע על הפה (סמל לשתיקה)

החיבור של הרפוקראטס לשתיקה וסודיות היא בעצם אי הבנת התיאורים של האלים המצריים. "הרו-פא-קרד" היה מיוצג כנער עירום עם אצבע על פה - ביצירות אמנות מצריים תנועה זאת מסמלת בעצם ילדות ובני נוער, אבל סמליות זו לא הובנה כהלכה על ידי היוונים והרומאים ומאוחר יותר הפכה תנועה זאת לסמל השתיקה .

בתקופת האמפריה הרומית ציורים של ורדים על התקרות של חדרי משתה היו גם תזכורת למשתתפים שדברים אשר נאמרים תחת ההשפעה של יין ("תחת היין") גם צריכה להישאר תחת הורד. בימי הביניים היו תולים וורדים מהתקרה של חדרי מועצות ובמעשה זה בעצם התחייבו כל נוכחים (הנמצאים תחת הוורד) לשמור על סודיות.

בנצרות, לביטוי "Sub Rosa" יש תפקיד מיוחד בווידואים. תמונות של ורדים וחמישה עליי כותרת לעתים קרובות היו חרוטות על תאי הוידוי בכנסיה, המציין כי השיחות יישארו חשאיות. ביטוי זה גם מתיחס לתפיסת הבתולים המסתורית של המשיח.

הוורד הוא גם הסמל האזוטרי של "מסדר צלב הוורד" אשר נחשב לחברה סודית או אחווה חשאית.

במאה ה-16, הסמל של הנרי השמיני, מלך אנגליה היה שושנת טיודור(ורד גאליה) המסמלת את שושלת טיודור. תמונה גדולה של ורד כיסתה את תקרת החדר הפרטי שבו ההחלטות הכי חשובות של המדינה נעשו בחשאי.

בתקופה נוכחית, נעשה שימוש במונח "ורד" על ידי הממשלה הסקוטית לפגישות מסוימות שהוגדרו "לא לציטוט".

שימוש בכוחות מיוחדים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחרונה, פעילות "Sub rosa" הפכו לשם נרדף למבצעים חשאיים, בדרך כלל על ידי שירותי ביטחון. מקורו בעיקר בכוחות המיוחדים של קנדה ואמריקה, משמעות זה כבר מתפשט בהדרגה למדינות אחרות ובמיוחד בבריטניה. כדי להתייחס למבצעים חשאיים.

שימוש הונגרי במושג[עריכת קוד מקור | עריכה]

להונגרי רבים, הביטוי "Sub Rosa" מקורו מהתקופה של "הקונספירציה הוושלאנית" בשנת 1670. על פי האגדה, המשתתפים בה ארגנו את הפגישות שלהם בחדר מבודד במרפסת קטנה באחוזת "רצוקסקי" שנמצאת ב"סרוספאטאק" בהונגריה והתיקרה הייתה מעוטרת בפרחי ורדים. הונגרים רבים מאמינים כי מקור המשמעות של הביטוי "Sub Rosa" הוא בעצם "מזימה", אשר ידוע בתור "קונספירצית סאב רוזה" בהונגריה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]