משתמש:Noahtal3/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

יובל זומר  (YUVAL ZOMMER) נולד ב-1963 בישראל וגר בלונדון[1].

סיים תואר שני באיור בקולג' המלכותי לאמנות[2]. במשך שנים עבד כמנהל קריאייטיב במשרדי פרסום מובילים אבל מאז ומעולם אהב ספרות וספרים. "כשהייתי בקולג', לא היתה הרבה מודעות לספרי ילדים, לא עודדו את זה בבית הספר. דחפו אותנו יותר לכיוונים של אוונגרד. כשעבדתי עם קופי רייטרס", הוא ממשיך, "הייתי מנדנד להם שנכתוב ביחד ספר - שהם יכתבו אותו ואני אאייר, אבל כשעובדים במשרה מלאה - זה קשה".

בסופו של דבר, זומר החליט ללכת אחרי לבו ולהגשים את החלום הספרותי. הוא נרשם ללימודי ערב ולמד על ספרות ילדים. פרויקט הגמר שלו, סיפור ילדים עלילתי, כבר נשלח להוצאות הספרים, וזומר חתם על חוזה עם ההוצאה הראשונה שהשיבה לו.

בהמשך, כשהחל בסדרת הספרים הגדולים שלו, חבר להוצאה היוקרתית Thems&Hudson, שהתאימה יותר לפורמט. "מאז אני עסוק מאוד", הוא אומר, וכך הפך לסופר ומאייר של ספרי עיון לילדים, מוערכים מאוד. סדרת "הספר הגדול של..." ( "The big book of") מעודדת ילדים לחקור ולהכיר את העולם מנקודת מבט שונה מהמקובל. הסדרה פורסמה ב-25 שפות וזכתה למספר פרסים בינלאומיים, כולל פרסי הספרים של UKLA [3] לשנים 2018-2019 ופרס העיון של האגודה האנגלית לשנת 2017 ו-2019,

על אף שהסידרה תורגמה ל-25 שפות , רק עתה פורסמו שני ספרים בעברית: [4]

"העולם שמתחת לרגלינו", ספר שנפתח לאורכו, כמו אקורדיון, ופורש באופן מוחשי מאוד את השכבות הרבות שתחתינו. מתחת לצינורות, לכבלים ולביוב, יחד עם מיקרואורגניזמים וחולדות, יש גם כלי חרס ועתיקות אחרים, ותחתם סוגים שונים של סלעים ומשקעים, נהרות תת קרקעיים ועוד נפלאות רבות - עד שמגיעים לגלעין הפנימי של כדור הארץ - ועולים בחזרה דרך צדו השני של הספר.

"ספר החרקים הגדול [5]" בו מלווה הטקסט את האיורים, הופך לשורת נמלים או חגב על ענף. הספר מלא בחידות קטנות המפנות את הקוראים למצוא עוד ועוד יצורים בין העשבים ובסבך העצים.

אף שהם נכנסים לקטגוריה של "ספרי מידע", ("מושג שאני לא אוהב", מציין זומר, הוא מבקש לקרוא לספריו "ספרי טבע") הספרים שלו רחוקים מלהיות דידקטיים - הן בתוכן והן בצורה. לדוגמה, במקום להיות בנויים מטקסט מרובע שלצדו איור או תצלום, הטקסטים והאיורים שלובים אלה באלה. "זה כאב ראש להוצאות הספרים", מודה זומר, "אבל זה הופך את הקריאה לסוג של מסע, כאשר כל קטע בסיפור הוא מעין תחנה בדרך. הקריאה הופכת לתנועתית יותר כך, וזה מוסיף לה ערך".

לצורך העבודה על הספרים, זומר מתייעץ עם מומחים בתחום הרלוונטי - ברברה טיילור[6], מומחית לחרקים, ייעצה לו בעבודה על ספר החרקים הגדול, למשל, וגיאולוג סייע בעבודה על "העולם שמתחת לרגלינו". זומר הוא זה שבוחר את החומר ומלקט את העובדות בתחום שנראות לו מעניינות ונגישות יחסית לילדים, ואז הדברים שהוא כותב ומאייר נבדקים מדעית.

מלבד סדרת "The Big Books" פירסם זומר גם ספרי טבע אחרים, העוסקים בעונות השנה מהיבטים שונים, ובתופעות טבע שונות. בקרוב עומד לצאת לאור ספרו "The Big Book of Belonging " העוסק בקשר שלנו עם הטבע והעולם.  זהו ספר שנוצר בזמן הקורונה והושפע ממנו.

ספריו של זומר תורגמו לשפות רבות "בספרי יש כנראה משהו אוניברסלי. משמח אותי מאד שילד ברוסיה או בארה"ב וילד בסין מתקשרים לאותו ספר"

גודלם של הספרים, מאפשר לדברי זומר, חווית קריאה חברתית משותפת.

חשוב בעיניו לעודד אצל ילדים את ההיקסמות והפליאה מהעולם ומהדברים הקטנים והגדולים המתרחשים בו, החיות, הצמחים, עונות השנה, הים והיבשה. חשוב גם לקדם את המודעות להשלכות מעשינו על כדור הארץ  "לילדים כמעט ואין צורך להסביר את נזקי האדם על הטבע, הם מבינים מעצמם. כשאני מראה להם את האיור על הפלסטיק בים (מופיע ב"ספר הגדול על הכחול") גם ילדים שלא יודעים לקרוא מגלים מיד מה לא בסדר בתמונה זאת"

בימים אלה עובד זומר על ספרו הבא הקרוי "The Wild" שהוא "סיפור יער".  "לפחות עד גיל מסוים רוב הילדים מתעניינים במה שסביבם, מה שצומח, מה שזוחל, מה שמתחת לאדמה או בים, הם רואים את העולם באופן אחר מאיתנו, המבוגרים. וזה מה שאני מנסה להעביר בספרי".


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ ""לילדים לא צריך להסביר את הנזקים של בני האדם. הם מבינים לבד"". הארץ. נבדק ב-2022-06-30.
  2. ^ Yuval Zommer, thamesandhudson.com
  3. ^ Home, UKLA (באנגלית)
  4. ^ הספרים פורסמו בהוצאת שוקן 2022
  5. ^ The Big Book of Bugs (The Big Book series), thamesandhudson.com (באנגלית)
  6. ^ Bradford, Barbara Taylor, Who's Who 2022, Who's Who, Oxford University Press, 2022