משתמש:Noamsilbermintz/חציית תל אביב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

פרויקט "חציית תל אביב" ייוסד ב- 1951 ביוזמתן של עיריית תל אביב ורכבת ישראל, ומטרתו הייתה חיבור תחנת הרכבת בצפון תל- אביב לתחנת הרכבת שבדרום העיר, ברחוב ההגנה.

בשלבי התכנון הראשוניים נתגלעו חילוקי דעות באשר לתוואי המסילה. רכבת ישראל רצתה להקים סוללה בין שתי התחנות, לאורכו של רח' יגאל אלון (שלא היה קיים דאז), ולהניח עליה את המסילה. לעומתה, עיריית תל אביב ביקשה להעביר את המסילה במנהרה לאורך כביש פתח תקווה (רח' בגין של היום).

ב-1951 נערך מכרז הכולל תכנון מוקדם וחישוב עלויות של שתי האלטרנטיבות, בו זכתה החברה הקבלנית "י. פנטא את י. סלפטר". בהתאם לתנאי המכרז הייתה לחברה הנ"ל אפשרות להציע הצעות נוספות לתכנון תוואי אחר לחיבור בין שתי תחנות הרכבת. במידה והצעת החברה תמצא ראויה, כך נקבע, ישולמו לחברה 3,000 לירות, בנוסף ל- 18,000 הלירות שנקבעו כערך התמורה במכרז.

לאחר שלושה חודשי עבודה אחד מצוותי התכנון (בראשותו של המהנדס ליפה מרדכי ובהשתתפותו של המהנדס יוסף זילברמינץ) העלה הצעה חדשה: להעביר את המסילה בתוך נחל המוסררה ובכך לאפשר גם סלילת כבישים ממערב העיר אל מזרחה. בנוסף, ההצעה כללה רעיון לפיו מי נחל המוסררה יועברו אל הים התיכון באמצעות תעלה ומנהרה באזור גבעת העלייה ביפו.

לאחר מסירת הדו"ח לעיריית תל אביב ולשר התחבורה התקיימו מספר ישיבות שבהן נכחו גם נציגי משרד הביטחון. לאחר מספר שנים בהן הוקפא פרויקט, הוחלט למסור את התכנון לחברה מארצות הברית אשר תכננה את נתיבי איילון הקיימים כיום. למעשה, התכנון שיצא אל הפועל נעשה בהתאם להצעת צוותו של המהנדס ליפה מרדכי.