משתמש:ORENPELED/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית


להציל את מנגו - סיפורו של חתול

להציל את מנגו – סיפורו של חתול (באנגליתSaving Mango - A Cat's Story ː) הוא סרט דרמה ישראלי עצמאי דובר אנגלית באורך מלא משנת 2023 בבימויו של אורן פלד. (זהו סרטו השני באורך מלא של פלד לאחר עושים רוח משנת 2006). בתפקידים הראשיים: סימבה החתול בתפקיד מנגו, ג'וש בלומברג בקולו של מנגו, אלי גורנשטיין, מיכל גולדברג אייל, נעמה סביון שרית ואורן פלד.

תסריט, צילום, אפקטים, עריכה ובימוי אורן פלד הפקה שרית פלד בהשתתפות סימבה החתול בתפקיד מנגו ג'וש בלומברג אלי גורנשטיין מיכל גולדברג אייל נעמה פלד סביון פלד שרית פלד אורן פלד מוסיקה פילמסטרו משך הקרנה 78 דקות מדינה ישראל שפת הסרט אנגלית תקציב כ 65,000 ש"ח הפצה 22.10.22 (מהדורה מוקדמת ומוגבלת למכירה בשירות הצפייה הישירה בתשלום "Vimeo On Demand".השיווק כוון במיוחד לקהל אוהבי חתולים וכלל חומרים על תהליך ההפקה ומוצרים נלווים מהסרט). 24.3.23 הקרנה ראשונה בפני קהל בגרסתו הסופית של הסרט, בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במרילנד ארה"ב. אתר רשמי דף הסרט ב IMDb

הסרט הוקרן בהצלחה בפסטיבלים ברחבי העולם ובהם אנגליה, ארה"ב, אוקריאנה (התקיים ב Online), יון, הודו ורומניה, כשבשלושה מהם זכה בפרס סרט הילדים הטוב ביותר, פרס ה Best Storytelling Award ופרס השני לסרטי ילדים באורך מלא. בנוסף הסרט הוקרן במסגרת אירוע התרמה לרווחת בעלי חיים אשר התקיים בעיר צ'נגדו בסין ביום החיות הבינלאומי (4.10.23) ובבית ספר בכפר בנפאל כחלק מפרוייקט רווחה לתלמידים המקומיים סביב נושא בעלי החיים, אירוע אשר הופק ע"י INFFF ו Rainbow Volunteer Club.


תקציר העלילה

לאחר שמשפחתו המאמצת מעורבת בתאונת דרכים קשה, מנגו החתול נאלץ ללמוד לשרוד לבדו ולהתגעגע אליהם, בתקווה שיחזרו יום אחד הביתה.


ההפקה (כולל ספויילר)

כבר בתחילתה של הפקת הסרט, שארכה למעלה מחמש שנים והחלה עוד ביולי 2017, החליט פלד שהוא לא מעוניין להשתמש באנימציה כלל, כך שכדי להשיג אותנטיות רבה ככל שניתן בכל הקשור לדמותו הראשית של החתול מנגו - כל מה שייראה על המסך יהיו צילומים חיים של חתול אמיתי בשר ודם.  כתוצאה מכך רובם הכמעט מוחלט של האפקטים בסרט הם תוצאה של מניפולציות על צילום החתול (כגרין סקרין, רוטוסקופ וכדומה ולא אנימציית CGI). בסיומה של ההפקה, מתוך 78 דקות של עלילה, הסרט הכיל כ 40 דקות של אפקטים, אשר רובם נוצרו בתוכנת Mocha Pro .

כדי להשיג תגובות אותנטיות מסימבה החתול שלו לאורך הצילומים, וכדי ליצור מגוון גדול ומשכנע של הבעות פנים שלו שיביעו פחד, שמחה, חשש ותקווה, הקיף אותו פלד בארבע מצלמות לאורך כ 120 ימי צילום לא רצופים. כך הוא יצר מאגר גדול מאוד של חומרי גלם שמהם הרכיב את התוצאה הסופית. חמש שנים מאוחר יותר, בסשן שאלות ותשובות מהקהל בפסטיבל International Animal Future Film Festival, שהתקיים בלונדון בקיץ 2023, סיפר פלד שבמקרים רבים סימבה עצמו "שיכתב" את התסריט תוך כדי צילומים, ושלא פעם תגובות לא צפויות שלו לסיטואציות מתוסרטות מראש, יצרו רגעים שלקחו את הסרט למקומות טובים יותר ממה שתיכנן. כך לדוגמא בסצנת הסיום של הסרט, כאשר מנגו מביט בהשתאות לכיוון החניה ומגלה את הרכב שחונה שם. (בזמן הצילומים סימבה פשוט קפץ ממקומו מסיבה לא ברורה ונעץ בחניה מבט סקרן - המבט הזה הפך בסרט עצמו למבט של מנגו על המכונית של המשפחה שנמצאת בחניה, מה שלמעשה מספק לצופים הוכחה ודאית שהמשפחה אכן חזרה סוף סוף הביתה).

ברגע שפלד ראה את זה, כל גישת העבודה על הפקת הסרט השתנתה והוא הבין שבעצם לא יצא לצלם סרט אלא "לדוג" אותו. לדוג כמה שיותר רגעים אותנטיים שיתחברו בסופו של דבר עם המון מזל לסרט שלם וקוהרנטי, מעצם העובדה שחתול הרי אי אפשר לאלף, אלא רק להפעיל עליו מניפולציות  ושהדרך הטובה ביותר להשיג ממנו הבעות אותנטיות ואמינות היא פשוט להתייחס להסרטה עצמה פחות כאל סרט עלילתי ויותר כאל סרט טבע דוקומנטרי.


הפצה

ב 22.10.2022 שוחרר הסרט למכירה מוקדמת בשירות הצפייה הישירה בתשלום Vimeo" On Demand"  השיווק במהדורה המוגבלת והמיוחדת הזו כוון במיוחד לקהל אוהבי חתולים וכלל חומרים על תהליך ההפקה ומוצרים נלווים מהסרט. תאריך היעד המקורי להפצה היה 4.10.22 (יום בעלי החיים הבינלאומי) אך פלד לא הספיק לסיים את המיקס סאונד והצבע לסרט בזמן, והעבודה עליו הסתיימה שבועיים אחר כך.

כעבור חמישה חודשים, ובתוספת 4 דקות נוספות וחדשות שלא נכללו בגרסה הקודמת, הסרט הוקרן לראשונה בפני קהל בגרסתו הסופית בפסטיבל הסרטים הבינלאומי במרילנד ארה"ב ב 24.3.2023.

משם המשיך לפסטיבליםː

International Animal Future Film Festival בלונדון אנגליה (שם זכה בפרס ה Best Storytelling Award).

Buzz iff international film festival בבוזו רומניה (בו זכה בפרס סרט הילדים הטוב ביותר).

Bridges International Film Festival Greece בקורינת' יון.

Upstate New York Film Festival ניו יורק ארה"ב.

Ukraine Kids First Film Festival באוקריאנה (פסטיבל שהתקיים Online).

Chinh India Kids Film Festival בהודו (בו זכה בפרס השני לסרטי ילדים באורך מלא).

בנוסף הסרט לקח חלק בשני פרוייקטים נוספים:

הסרט הוקרן במסגרת אירוע התרמה לרווחת בעלי חיים שנערך ביום החיות הבינלאומי 4.10.23 ע"י IAFFF, Honi and the Animals Asia Foundation בעיר צ'נגדו בסין.

במיזם חינוכי בנושא בעלי חיים מטעם IAFFF I Rainbow Volunteer Club בנפאל.


שחקנים ודמויות

סימבה – מנגו החתול

ג'וש בלומברג – בקולו של מנגו

אלי גורנשטיין – סבא גידעון

מיכל גולדברג אייל – סבתא עדנה

נעמה, סביון ושרית פלד – המשפחה

אורן פלד - ההומלס


קישורים חיצוניים

הטריילר הרשמי

האתר הרשמי של הסרט "להציל את מנגו - סיפורו של חתול"

"להציל את מנגו - סיפורו של חתול" במסד הנתונים הקולנועיים IMDb (באנגלית)

סשן שאלות ותשובות עם הבמאי אורן פלד בפסטיבל International Animal Future Film Festival בלונדון בקיץ 2023

איזכור להשתתפות הסרט בפסטיבל International Animal Future Film Festival בפורטל China Minutes

הכרזה על הזוכים בפסטיבל BUZZ IFF בפורטל PRwave's News" רומניה ("להציל את מנגו - סיפורו של חתול" מופיע בסעיף 5, כזוכה סרט הילדים הטוב ביותר)

סרטון המתאר את יצירת האפקטים בהם היה מעורב החתול שבסרט