משתמש:Oferda/תעשיית היין בקסטרא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בשנים 1993-1997 נערכה חפירת הצלה רחבת היקף בחורבת קסטרא שבמבואות הדרומיים של חיפה. החפירות נערכו לצורך שחרור אזור הפורטל המערבי של פרויקט מנהרות הכרמל וכבישי הגישה המוליכים אליו. בשנים 2000-2001 ,עקב שיקולים הנדסיים של כריית המנהרה, בוצעה הרחבה של החפירה לכיוון הכרמל במערב האתר. הפרויקט נוהל ע"י "נתיבי כרמל", השלוחה החיפאית של חברת "נתיבי איילון", שפעלה מטעם היזם מדינת ישראל באמצעות משרדי התחבורה והאוצר. החפירה בוצעה ע"י רשות העתיקות בניהולם של ד"ר זאב ייבין וד"ר ג'יראלד פינקלשטיין.

חורבת קסטרא (כ-250 דונם) נמצאת בתחומו של כפר סמיר, לרגלי השלוחות המערביות של הכרמל, כ-1.5 ק"מ ממזרח לקו החוף. במקורות היהודים נזכר אתר בשם זה החל מהמאה הרביעית לספירה הנוצרית. במקורות הנוצריים מהמאה השישית לספירה, מתוארת העיר כ"קסטרא של השומרונים".

במרכז האתר נחפר שטח של 32 דונם (215 מ' בציר מזרח-מערב ו140 מ' בציר צפון-דרום) עד סלע האם ונחשף חלק מהעיר, שתכניתה אופיינית לעיר ביזנטית.

כלכלת העיר התבססה על תעשיית יין בעלת כושר ייצור של 200,000 ליטר ותעשיית שמן בעלת כושר ייצור של 8,000 ליטר. ללא ספק עיר תעשייתית שספקה תוצרתה לאזור ואף ליצוא לאזור אגן הים התיכון, הים השחור וצפון אפריקה.

תעשיית היין בקסטרא[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשוליה המערביים של העיר ובין מבני המגורים וליד הכנסיות ובתי הקברות נחשפו 14 גיתות שונות, בהן גיתות פשוטות וגיתות משוכללות. חלקן שרד בשלמות ומחלקן נותרו רק שרידים. סה"כ נמצאו 14 גיתות המייצגות טיפוסים שונים (ראה איור מס' 1). חמש מהן גדולות ומשוכללות בעלות כמה משטחי דריכה ועבודה, או בעלות יותר מבור איסוף אחד (גיתות A;B ;C ;F ;I ) שתיים מהן בעלות בריכת איסוף אחת ומשטח דריכה אחד. בשתי גיתות (Gו-E) סימנים המעידים על קיומם של חלקים נוספים, שלא שרדו. גת אחת (D) הינה גת טורית פשוטה (לפי הטיפולוגיה של ד"ר פרנקל) מטויחת וחסרת אבן בורג. בנוסף לגיתות אלה, שרדו בשטח חלקים המעידים על קיומן של גיתות אחרות (J;K ;L ;M ;N ;).

תיאור תמציתי של הגיתות לסוגיהן ומיקומן באתר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת A "הגת המשוכללת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת משוכללת הנמצאת במערב השטח, בנויה על סלע ושטחה 170 מ"ר (ראה איור מס' 2). לגת משטח דריכה מרכזי מרובע (9A) וסביבו 7 משטחי עבודה (8A; 2A; 3A; 4A; 5A; 6A; 7A) ושלוש בריכות איסוף. (10A; 11A; 1; 12A). מדרום, צמוד לקיר הדרומי של משטחי הדריכה המשניים 5Aו-6 Aנמצאת רצפת פסיפס (1A) העוברת אל מתחת לקיר הנזכר לעיל, ושייכת כנראה למשטח דריכה של גת שקדמה לגת המשוכללת. משטח הדריכה המרכזי הוא משטח מרובע בשטח של כ 27 מ"ר ובמרכזו אבן קיבוע לבורג עם שקע מרובע. שרידי הקירות שהגיעו עד שני נדבכים היו מטויחים בשכבת טיח עבה. המשטח מרוצף פסיפס לבן. המשטח משופע ויורד ממזרח למערב אל בריכות האיסוף. בין משטח הדריכה ובריכות האיסוף צינור חרס, המוביל אל שקע סינון עגול. השקע מטויח היטב ובתחתיתו שני צינורות בצורת V המובילים לשתי בריכות איסוף. המשטחים המשניים מרוצפים פסיפס לבן. באחד הפינות בורות שיקוע עגולים בגדלים שונים מרוצפים פסיפס בד"כ גם הם. מבורות השיקוע באמצעות צינורות חרס עובר הנוזל לבריכות האיסוף. בריכת האיסוף הצפונית (10A) מרובעת בעומק של כ-2 מ' ובנפח של כ-10 מ"ק. רצפת הבריכה מטויחת. בינו לבין הבריכה המרכזית ישנו בור סינון חצוב. לאורך הדופן הדרומית של הבריכה ארבע מדרגות מטויחות ומצופות חלקית בפסיפס היורדות לבור. בריכת האיסוף המרכזית (11A) בעלת ממדים דומים לצפונית וגימור דומה. תחתית הבריכה מרוצפת פסיפס לבן. גם בבריכה זאת מדרגות. בפינת הבריכה מתחת לצינור הניקוז בור שיקוע. בריכת האיסוף הדרומית (12A) שונה בצורתה משתי הבריכות האחרות ונפחה כ13 מ"ק. גם היא כשתי שכנותיה חצובה בסלע ודפנותיה מטויחות בשתי שכבות וביניהן חרסים. בתחתיתה בור שיקוע חצי עגול הנמצא מתחת לבור סינון עגול.בגת המשוכללת, שתוארה כאן, נעשה ניסוי הפקת יין המתואר בהמשך.

גתות B ו-C "הגת הכפולה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גתות B ו-C "הגת הכפולה" בשטח הצפוני-מערבי של החפירה נמצא מכלול ובו שתי גיתות צמודות, האחת במערב (גת B) והשנייה במזרח (גת C). הגת המערבית, היא גת מורכבת בעלת משטח דריכה מרכזי, שבמרכזו אבן מרובעת לקיבוע הבורג, שני משטחי דריכה משניים, הנמצאים מדרומו ובריכת איסוף מרובעת נמצאת מצפון לו. הגת הייתה מוקפת בקירות שהשתמרו בחלקם ואליה צמודה הגת המזרחית (גת C). הגת המערבית B - המשטח המרכזי היה מרוצף בפסיפס תעשייתי בצבע לבן, בעובי של 0.05 מ', שנשתמר כמעט בשלמותו בשטח של 4.40X4.90 מ'. במרכז המשטח אבן קיבוע מרובעת עם שקע מרובע במרכז לעיגון הבורג. מצפון למשטח המרכזי נמצאת בריכת איסוף שהייתה קשורה למשטח המרכזי בצינור חרס ובבור סינון. בריכת האיסוף מרובעת. הבריכה חצובה בסלע והדפנות שלה מטויחות בשכבת טיח עבה. מסביב לשוליים העליונים של הדפנות יש מסגרת של רצפת פסיפס תעשייתי לבן. בור סינון עגול חצוב, כאמור לעיל, בסלע ומרוצף בפסיפס תעשייתי לבן. בחלק התחתון של השקע בצדו הצפוני נמצא צינור חרס, שהוביל אל הבריכה. הגת המזרחית (C) - הגת המזרחית היא גת מורכבת בעלת משטח דריכה מרכזי, שבמרכזו אבן מרובעת לקיבוע הבורג, שני משטחי דריכה, הנמצאים מדרום למשטח הדריכה המרכזי, ושני בורות איסוף ממערב למשטח הדריכה המרכזי. גת זאת צמודה במערב לגת B והקיר המערבי של בריכות האיסוף משותף לה ולבריכת האיסוף של הגת המערבית (B). משטח הדריכה המרכזי של הגת המזרחית מרובע. המשטח מרוצף בפסיפס תעשייתי לבן בשטח 4.90X4.90 מ' ועוביו 0.20 מ', שהשתמר גם הוא רק בחלקו. במרכז המשטח אבן מרובעת לקיבוע הבורג ובמרכזה מסותת שקע מרובע. משטח הדריכה המרכזי נמוך ממפלסי משטחי הדריכה המשניים. יתכן והמשטחים המשניים, היו קשורים אל המשטח המרכזי בצינורות חרס שלא השתמרו. ממערב למשטח נמצאות שתי בריכות האיסוף שהיו קשורות אליו בבורות סינון.בין משטח הדריכה המרכזי ובריכות האיסוף נמצאים שני בורות סינון מלבניים האחד בצפון, שהוביל את התירוש לבריכה הצפונית והשני בדרום שהוביל את תירוש לבריכה.הדרומית. שני בורות הסינון היו קשורים בצינורות חרס אל משטח הדריכה המרכזי ושניהם קיבלו את התירוש ממנו.

גת D "גת הטיח"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת D היא גם טורית פשוטה (לפי טיפולוגיה של ד"ר פרנקל ר') ומבנה שונה ממבנה שאר הגיתות שנמצאו באזור. בגת ייחודית זו שני חלקים: משטח דריכה אחד, ובריכת איסוף אחת במערבו. בור הסינון נמצא בין משטח הדריכה ובריכת איסוף במרכז הדופן המזרחית של הבריכה. משטח הדריכה חצוב בסלע וצורתו כטרפז. גם רצפת המשטח וגם בור איסוף מטויחים בשכבת טיח דומה. בריכת האיסוף מרובעת. בתחתית הבריכה נצמד בור השיקוע אל הדופן המזרחית של הבריכה וגם הוא מטויח וצורתו כחצי עיגול.

גת E "גת הכתובת"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת E היא בעלת משטח דריכה אחד ובריכת איסוף אחת. הגת נמצאת במרכז החפירה. "כתובת בפסיפס המסגרת" שנמצאה בין משטח הדריכה ובין בריכת האיסוף מייחדת אותה משאר הגתות. משטח הדריכה לא השתמר בשלמותו ולפיכך לא ניתן להגדיר את תחומיו. המשטח הושתת על גבי סלע ובמרכזו אבן בורג עגולה. המשטח מרוצף פסיפס תעשייתי לבן שאבנים צבעוניות משולבות בו בלי סדר. בריכת האיסוף נחצבה בתוך שכבת סלע עליונה קשה ופרצה אל תוך חלל של מערה קדומה. בפינה הצפונית-מזרחית של "פסיפס המסגרת" בקצה הצלע הצפונית נמצא בור הסינון שאינו עגול. הבור מטויח בטיח מעורב בשברי חרסים ותחתיתו מרוצפת פסיפס.

גת F ה"הגת הרוסה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגת נמצאת בחלק מזרחי של אתר החפירה. בגת, שלא השתמרה היטב, שרידי משטח דריכה, שתי בריכות איסוף, אבן לקיבוע הבורג במרכז משטח הדריכה המרכזי וארבע משטחי עבודה נוספים. משטח הדריכה המרכזי הרוס ורק אבן הקיבוע של הבורג שרדה במרכזו. מצפון למשטח הדריכה המרכזי נחצבו שתי בריכות איסוף. הבריכות נחצבו כיחידה אחת ורק לאחר מכן נחצו על ידי קיר בנוי אבני גזית גדולות.

גת G ה"גת המזרחית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמצאה גת שהשתמרה היטב. לגת משטח דריכה וממערב לו בריכת איסוף. הגת נראית כגת טורית פשוטה, (פרנקל, תשמ"ד, ע') אבל מדרום לפינה הדרומית-מזרחית שלה נמצאים שרידי רצפת פסיפס. יתכן ורצפה זו שייכת למשטח דריכה משני שלא שרד.

למשטח הדריכה צורת טרפז. המשטח מרוצף פסיפס תעשייתי לבן. בין משטח הדריכה ובריכת האיסוף, במעקה שביניהן נמצא בור סינון מרובע. במרכז משטח הדריכה נמצאה אבן הקיבוע לבורג.

בפינה הדרומית מזרחית של הבריכה נמצא גרם מדרגות ובו 5 מדרגות. ברצפת הבריכה נמצא בור שיקוע עגול. רצפת הבריכה ובור השיקוע מרוצפים באבני פסיפס גדולות.

גת H "הגת הקטנה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגת כמעט ולא השתמרה, למעט שני חלקים: משטח דריכה מרכזי, עם אבן עגולה לקיבוע הבורג במרכז ובריכת איסוף. משטח הדריכה המרכזי מרובע. בריכת האיסוף טרפזית. תחתית הבריכה מרוצפת בפסיפס תעשייתי לבן.

גת I "הגת הצפונית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

נמצאה גת שלא נחפרה עד תומה. זוהי גת מורכבת ולה משטח דריכה מרכזי, שבמרכזו אבן קיבוע אליפטית. למשטח הדריכה המרכזי חמישה משטחי דריכה משניים, בריכת איסוף אחת. ממערב לבריכה נמצא מבנה מרובע, ייתכן גם שהוא היה בריכת איסוף נוספת.

גת J "הגת החסרה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגת J נמצאת במרכז שטח החפירה. מן הגת שרד רק חלק מבריכת האיסוף.

גת K " הגת הכנסייתית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת K לא נשתמרה בשלמותה. רק בריכת האיסוף שלה שרדה. הגת קדמה לכניסה ויצאה מכלל שימוש עם בנייתה. עם בניית הכנסייה שימשה הבריכה כמאגר מים נוסף למאגר המרכזי

גת L "גת המערה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגת לא נשתמרה בשלמותה ובשטח שרדו רק בריכת האיסוף וקטע ממשטח הדריכה שלה. בצפון מזרח הבריכה נמצא קטע של רצפת פסיפס תעשייתי לבן. כנראה, אלה שרידיו של משטח דריכה שהיה קשור לבריכת האיסוף.

גת M "הגת הדרומית-מערבית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת M נמצאה בזמן חפירות הבדיקה. הגת נחשפה רק בחלקה. בגת משטח דריכה ושתי בריכות איסוף.

גת N "הגת הצפונית-מערבית"[עריכת קוד מקור | עריכה]

גת N נמצאת בחלקו הצפוני-מזרחי של השטח. מן הגת השתמרה רק בריכת האיסוף המלבנית שלה.

נתוני הגיתות נמסרו באדיבותו של ד"ר ג'ראלד פינקלשטיין.