לדלג לתוכן

משתמש:OlenaYus/פורזידין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אריזת התרופות לדוגמה

פוראזידין(שם גנרי Furazidin /Furazidine /Furagin[1]) הינו שם של חומר הפעיל במגוון תרופות אנטיביוטיות המיועדות לזיהומים בדרכי השתן התחתונות. לאנטיביוטיקה זאת טווח רחב של חיידקי מטרה, היא לרוב ניתנת בזיהומים ללא סיבוכים ובעיקר לזיהומים בדרכי השתן התחתונות כמו אורטריטיס וציסטיטיס וכאשר אינו ברור מאיזה חיידק נגרמה הדלקת. התרופה נפוצה במדינות ברית המועצות לשעבר ואינה מאושרת על ידי FDA ולא נמצאת במאגר התרופות הישראלי. פוראזידין הינה נגזרת של ניטרופוראן - תרכובת עליה מבוססות עוד מגוון אנטיביוטיקות[2] שונות לדוגמה ניטרופוראנטואין .

מבנה התרופה

פרמקודינמיקה(מנגינון פעולה):

פורזידין הינה תרופה בקטריוסטטית אשר פועלת על חיידקים גרם שליליים וגרם חיוביים מסויימים, ביניהם: E. Coli, Klebsiella spp, Enterobacteriaceae, Staphylococcus faecalis, Staphylococcus epidermidis. תרופה מונעת יצירת חומצות גרעין של החיידק אך גם גורמת לאי יציבות הממברנה הפלסמטית של החיידק. האפקט הבקטריוסטטי מושג בריכוז של 10-20 מיקרוגרם למיליליטר, ניתן לקבל גם אפקט בקטריוצידי בריכוז גבוה פי 2. בגלל הסינון בכליה ואי ספיגה חוזרת בכליה האנטיביוטיקה מתרכזת בדרכי השתן - אתר הפעילות של התרופה, לכן ריכוזה בשתן הוא לרוב גבוה מהריכוז הטרפואיתי הנדרש במידע ושומרים על אופן קבלת התרופה המומלץ על ידי הרופא.

פרמקוקינטיקה(התנהגות התרופה בגוף האדם): הספיגה מתרחשת בחלק המרוחק של מעי הדק, וריכוזה המקסימאלי בדם מגיע אחרי כ-30 דקות, ניסעת בדם על ידי חלבוני הפלזמה בעיקר אלבומין ,ריכוז היעיל של התרופה בדרכי השתן (במינון מחושב נכון) נשמר ל-8-12 שעות, כ-10% מהתרופה שנלקחה עוברת עיבוד בכבד וכליה, תוצרי עיבוד אלה הינם רעילים, לכן לתרופה הגבלות להתוויה בהיתחשב במצב הכליה והכבד של המטופל[3].

התוויה:זיהום ממקור בקטריאלי בדרכי השתן התחתונות (Urethritis, Cystitis, Prostatitis, Post Operative Urological treatment)[4].

התוויות נגד: רגישות לקבוצת הניטרופוראנים או לרכיבי התבליה התומכים(לקטוז, מגנזיום סולפאט), אי ספיקה כלייתית (GFR<30), אי ספיקת כבד, פוליניירופטיה, מטופלי דיאליזה, נשאי וחולי G6D Deficiency, הריון, הנקה).

אינטרקציה בין התרופות:

לא ניתן לשילוב עם התרופות מקבוצת סולפאנילאמידים, אמינוגליקוזידים,קאינולונים ועוד.

לא ניתן לשלב עם אלכוהול.

קבוצת יעד: מבוגרים וילדים מעל גיל שנה.

תופעות לוואי:

נפוצות :בחילה, צריבה באיזור הקיבע, הקעה, התרופה מומלצת אחרי הארוחה, תגובות אלרגיות לניטרופוראן ועוד.

נדירות: כאב ראש, סחרחורת, פריחה פפולארית ועוד.

דרך מתן: מבוגרים: 1-2 תבליות 3 פעמים ביום למשך 10-14 יום, ילדים - חישוב משקלי על ידי הרופא.

  1. ^ PubChem, Furazidine, pubchem.ncbi.nlm.nih.gov (באנגלית)
  2. ^ Furazidin, go.drugbank.com
  3. ^ P. Männistö, P. Karttunen, Pharmacokinetics of furagin, a new nitrofurantoin congener, on human volunteers, International Journal of Clinical Pharmacology and Biopharmacy 17, 1979-06, עמ' 264–270
  4. ^ Bartosz Dybowski, Olga Jabłońska, Piotr Radziszewski, Joanna Gromadzka-Ostrowska, Andrzej Borkowski, Ciprofloxacin and furagin in acute cystitis: comparison of early immune and microbiological results, International Journal of Antimicrobial Agents 31, 2008-02, עמ' 130–134 doi: 10.1016/j.ijantimicag.2007.08.021