משתמש:OmniTen/מנהלן הטריטוריה הצפונית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מנהלן הטריטוריה הצפונית
Administrator of the Northern Territory
סמל מנהלן הטריטוריה הצפונית
איוש נוכחי יו הגי
תאריך כניסה לתפקיד 2 בפברואר 2023
דרכי מינוי ממונה על ידי מלך אוסטרליה בהמלצת ראש ממשלת הטריטוריה הצפונית
תחום שיפוט הטריטוריה הצפוניתהטריטוריה הצפונית הטריטוריה הצפונית
מעון בית הממשלה, דרווין
מושב המשרה דרווין
משך כהונה קצוב "על פי רצון הוד מלכותו" (לפי מוסכמה חוקתית: 5 שנים)
ייסוד המשרה 12 ביוני 1931
איוש ראשון ג'ון גילרות

מנהלן הטריטוריה הצפוניתאנגלית: The Administrator of the Northern Territory) הוא פקיד שמונה על ידי המושל הכללי של אוסטרליה לייצג את ממשלת חבר העמים הבריטי בטריטוריה הצפונית שבאוסטרליה. הם מבצעים תפקידים דומים לאלה של מושל מדינה.

באופן קפדני, מינוי מנהלן נעשה על ידי המושל הכללי במועצה, כלומר המושל הכללי הפועל בעצת ממשלת חבר העמים, ולא בעצת ממשלת הטריטוריה הצפונית. הטריטוריה הצפונית קיבלה שלטון עצמי ב-1 ביולי 1978, בהתאם להוראות חוק הטריטוריה הצפונית (ממשל עצמי) משנת 1978. מאז, נוצר הנוהג שבקביעת מינוי יפעל המושל הכללי במועצה לפי המלצת ממשלת הטריטוריה הצפונית.

בניגוד למושלי מדינות אוסטרליה, המנהלן אינו הנציג הישיר של המלך בטריטוריה אלא מתמנה על ידי נציג המלך בחבר העמים, המושל הכללי, לנהל את הטריטוריה בהתאם לחוק. אולם בפועל, המנהלן ממלא תפקיד חוקתי דומה לזה של מושל מדינה ויכול להיחשב כנציגו העקיף של המלך בטריטוריה. זאת לאור העובדה ששטחים אינם ריבונים כמו מדינות, אין 'כתר מימין לטריטוריה הצפונית'.

המנהלן ממנה באופן רשמי את ראש השר של הטריטוריה הצפונית ואת חברי הקבינט לאחר כל בחירות. בכל המקרים למעט בודדים, הם מחויבים על פי האמנה לפעול לפי עצת הקבינט. המנהלן נותן הסכמה מלכותית לכל הצעות החוק שהתקבלו על ידי האסיפה המחוקקת של הטריטוריה הצפונית. למרות שלמושל הכללי (בפועל, ממשלת חבר העמים) יש סמכות להטיל וטו על כל הצעת חוק טריטוריאלית, בפועל זכות זו כמעט ואינה מופעלת. תפקיד סגן המנהלן הוקם בשנת 1997.

בשנת 2014, המושל הכללי העניק למנהלנים לשעבר, בהווה, לעתיד וחיים, את התואר "המכובד" לכל החיים, בעקבות ההובלה של המושלים הכלליים והמושלים של ניו סאות' ויילס בהענקת התואר. המנהלן הנוכחי הוא יו הגי.

סמל המנהלן[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל המנהלן של הטריטוריה הצפונית דומה לזה שבה השתמש המושל הכללי של אוסטרליה פרט לכך שהפרח מתחת לכתר אדוארד הקדוש הוא ורד המדבר סטרט שהוא הסמל הפרחוני של הטריטוריה הצפונית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]