משתמש:Orielno/טיוטה לפתיח דיון במזנון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

עיצוב תמונות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדף עזרה:הוספת תמונה לערך, כתובה ההנחיה הבאה (לגבי תמונות ממוזערות):

"כברירת מחדל בויקי גודל התמונה הוא 220px והיישור בויקיפדיות של שפות עם כיווניות של ימין-שמאל (כמו עברית וערבית) הוא לשמאל, כך שכדאי לא להוסיף פרמטרים אלו בתמונות סטנדרטיות בכדי לשמור על אחידות."

בעקבות הנחיה זו התעוררו חילוקי דעות בין עורכים, שאף גרמו למספר מלחמות עריכה קטנות. על מנת להסדיר את העניין, פתחתי דיון בשיחת עזרה:הוספת תמונה לערך#ניסוח ההנחיות על מנת לשפר את ניסוח ההנחיות, כך שיהיו ברורות יותר וישקפו יותר את הנוהג והמדיניות הקיימים. אלא שאז התברר לי שלא כל כך ברור מהם הנוהג והמדיניות הקיימים (לאור חוסר הסכמה במהלך הדיון שם), ולכן החלטנו להעביר את הדיון למזנון.

תמצית עמדות הצדדים וטיעוניהם (עיקר המחלוקת היא לגבי פרמטר הגודל):

עמדת צד א' (קיפודנחש):

  • אין להשתמש בפרמטרים עבור יישור וגודל, פרט למקרים מיוחדים.
נימוקי צד א':
  1. ברירת המחדל של גודל תמונות ממוזערות הוא נתון שמשתמשת רשומה יכולה לשנות בהעדפות ← מראה. אם בוחרים גודל מפורש בעריכת הדף, גוזלים מהמשתמשת שבחרה גודל לא סטנדרטי את האפשרות ליהנות מהבחירה.
  2. ויקיפדיה (כמו ויקיפדיה בעברית) יכולה לבקש בפבריקטור לשנות את גודל ברירת המחדל לתמונות, ושינוי כזה ישפיע על התמונות שלא הגדירו גודל במפורש.
  3. העורכת מסתכלת על הערך שכתבה בדפדפן מסוים, ורוחב מסך מסוים. ניסיון לאופטימיזציה של התצוגה, מעבר לעובדה שהוא תלוי בטעמה האישי של העורכת, מביא פעמים רבות לתצוגה תת-אופטימלית בדפדפנים אחרים ומסכים בגודל שונה מזה של העורכת שביצעה את ה"אופטימיזציה". לכן אנו תמיד מעדיפים למעט ככל האפשר בעיצוב, ובמקום זה למצוא ברירת מחדל טובה.

עמדת צד ב' (Orielno):

  • לא כדאי לשנות את גודל התמונה באופן משמעותי (כלומר, אין בעיה לשנות מ-220px ל-250px או ל-200px), אך במידת הצורך לפי שיקול דעת מקומי ניתן לשנות גם באופן משמעותי (נניח 300px או 150px, אולי אפילו יותר). כמו כן רצוי להשתמש ביישור לימין רק במקרים בהם יישור לשמאל יגרום לבעיית עיצוב (כמו במקרה בו יש תבנית גדולה בתחילת הערך, ואז התמונה לא תוצג ליד הפסקה אליה היא משתייכת).
נימוקי צד ב':
נימוקים טכניים:
  1. ההנחיה הקיימת בדף עזרה:הוספת תמונה לערך לא נכתבה לאחר דיון שהתקיים בעניין. כמו כן בדף עזרה:עיצוב תמונות כתובה הנחיה שהיא סותרת-לכאורה: "באופן כללי, אין להגדיל תמונה מעבר לגודלה המקורי. הרוחב המקסימלי המומלץ לתמונה היא עד 400px, בהנחה שהתמונה המקורית גדולה או שווה לרוחב זה".
  2. הנוהג הקיים, כפי שניתן לראות מכניסה לערכים, ובפרט לערכים גדולים ומוצלחים (כולל ערכים מומלצים), הוא כן לכתוב מהו הרוחב/האורך של התמונה ב-px. כלומר, נראה שלכל הפחות זהו הנוהג הקיים.
נימוקי מהות:
  1. אמנם הימנעות מכתיבת פרמטר הגודל יוצרת "אחידות" ברוחב של התמונות, אבל היא לא באמת יוצרת אחידות בגודל של התמונות. הרי בהינתן שהרוחב קבוע, תמונה שרוחבה כפול מגובהה, תהיה קטנה פי 4 מתמונה שגובהה כפול מרוחבה, ואם האורך/רוחב הם פי 1.4, אז התמונה הרחבה תהיה קטנה פי 2 מהתמונה הגבוהה (ותמונות בהן הגובה או הרוחב הן פי 2 או קרוב לכך, אינם "מקרים מיוחדים", זהו דבר נפוץ ושכיח). כלומר, גם אחידות ברוחב אינה ממש אחידות בגודל, וכן היא תגרום לכך שתמונות מסוימות יהיו גדולות מדי, ואחרות קטנות מדי.
  2. אמנם ויקיפדים בודקים את העיצוב בדרך כלל רק במחשב ובדפדפן אחד, אבל אם העיצוב אותו הם בחרו הוא באמת כל כך נורא שבהרבה מחשבים/דפדפנים הוא לא מוצלח, לא ייקח זמן רב עד שיבוא מישהו שאצלו העיצוב לא עובד ויתקן אותו.
  3. לא בטוח שיש יתרון בכך ששינוי ברירת המחדל של תמונות דרך בקשה בפבריקטור היא דבר מוצלח. הרי הם לא יכולים לראות את כלל ההשלכות של השינוי, לכל היותר הם יבדקו באופן מדגמי, אין הכרח שהשינוי שהם יעשו, כשהוא מבוצע עבור 99% מהתמונות, יהיה מוצלח ולא ייצור בעיות.
  4. היתרון של אי-ציון הרוחב בכך שהוא מאפשר למשתמשים רשומים שהגדירו רוחב ברירת מחדל דרך העדפות ← מראה הוא זניח - הרי ויקיפדיה נועדה עבור כלל הקוראים, והקוראים הרשומים, כל שכן אלו מהם המודעים לאפשרות ומשתמשים בה, הם חלק זניח ממש מציבור הקוראים.