משתמש:Orot123/השואה השקטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המושג "שואה שקטה" פירושו- ההתבוללות ונישואי התערובת, של יהודים וגויים. התהליך הזה מחסל את הקהילות היהודיות בארצות העולם בקצב של לפחות מיליון נפש כל עשר שנים[1].

איסור הקשר בין יהודים לגויים בחז"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

בגלל שהאיסור של נישואי התערובת עם הגויים הוא כל-כך חמור, וזהו אסון גדול לעם היהודי, כי הילדים שיוצאים מזוגות כאלה הם לא יהודים (במקרה שהאמא היא לא יהודיה), אסרו חז"ל על היהודים מלהגיע לקשר עמוק עם גויים, קשר שעלול להגיע לנישואין. ישנם דוגמאות רבות שאסרו חכמים, והדברים המשמעותיים ביותר הם : סתם יינם- יין שהגוי שכשך אף שלא לעבודה זרה. וכפי דברי הגמרא שיינם נאסר משום בנותיהם, שהשתיה המשותפת של היין עלולה להוביל לנשואין. פת נכרים, טבילת כלים, חלב נכרים ועוד. בנוסף, אמרו חז"ל[2] שכל יהודי שידקדק היטב בהלכות אלו לא יגיע למצבים האסורים האלו.

התבוללות בתפוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסקר שנעשה על-ידי פרופ' חיים שקול במרץ 2013 בנושא ההתבוללות בתפוצות, התוצאות היו : בקהילות יהודיות באירופה מדובר כבר על רוב יהודים שמתחתנים עם בן-זוג לא יהודי, וגם באמריקה מתקרבים לשיעור של 50% נישואי תערובת. בארץ-ישראל גם הולכת ומתפתחת בעיה של נישואי תערובת בעקבות עליה מתמדת של תיירים ותיירות לארץ, ומצד אחר, אלו הערבים, שמתחתנים עם בנות יהודיות, וגורמים לילדיהם לגדול בחברה אנטי יהודית. ד"ר יהושוע יבין כותב בספרו: "חזון שהוא כל-כך גדול, שהצליח לקיים עם שלם בתנאים כל-כך קשים כמו העם היהודי התקיים בהם אלפי שנים- זהו חזון שחייב להיות בו משהו אלוקי".

היבדלות העם היהודי משאר העמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש משהו אלוקי בעם היהודי שהוא מעל ומעבר לכל הכוחות הטבעיים של שאר העמים. אף עם שגלה מארצו לפני אלפי שנים לא שמר על זהותו ולא שרד. כולם התבוללו ונבלעו בתוך עמים גדולים וחזקים, שגם הם התפוררו ונבלעו בתוך אימפריות חדשות. העמונים והמואבים, המצרים והאשורים, הבבלים והפרסים, היוונים והרומאים כולם עברו ונעלמו, ומן התרבויות שלהם נשארו רק שרידים ארכיאולוגיים שמוצבים במוזיאונים ברחבי תבל. אולם עם-ישראל , שגלה לפני אלפי שנים, והתפזר בכל ארבע כנפות הארץ- היה חי וקיים תמיד! העם היהודי הצליח לשמור תמיד על זהותו, על תרבותו, על אמונתו, על שפתו, על הזיקה למולדתו העתיקה, ואחרי אלפי שנים זכה לשוב ולהתקבץ במולדתו, להפריח את שממותיה, לנצח אויבים גדולים ועצומים ממנו ולהקים בה מחדש את מדינתו העצמאית.

הקשר בין השואה ל"שואה השקטה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

יש קשר מאוד גדול בין השואה האיומה שנעשתה ליהודים על-יד הגרמנים לבין השואה השקטה. אפשר לשאול בצדק-מה ההגיון, מה הצדק באסון הנורא שפקד את העם היהודי בתקופת השואה? את התשובה לשאלה זו, עונה הרב קוק באיגרותיו ליהודי הגולה. הרב קוק חי בארץ לפני השואה והוא ועוד המון רבנים שחיו בתקופתו פנו בעשרות אגרות ומכתבים ליהודי הגולה שדרשו מהם לעלות לארץ מלבד זאת שזוהי מצווה גדולה וחשובה ליישב את הארץ, כי הגיע זמן הגאולה, ומי שישאר בגולה- יחוסל. כך כותב אחד מתלמידיו של הגר"א[3] בספרו[4] : הגר"א התחנן בכל כוחו לתלמידיו לעלות לארץ, והזהיר אותם מפני החורבן הצפוי למי שישאר בגלות. אך המוני בית-ישראל נשארו בגלות ולא הקשיבו לרבנים ולאזהרותיהם. לאחר מלחמת העולם הראשונה הכירה בריטניה, שכבשה את ארץ ישראל, בזכותו של העם היהודי להקים "בית לאומי בפלסטינה". ובכל זאת העם היהודי נשאר אדיש והמשיך להיות עוד בגלות. שנים על גבי שנים ניסה הקב"ה להוציא את עם-ישראל מהגלות- שלח שליחים, חולל ניסים ונפלאות והעם היהודי נשאר אדיש. אם היהודים לא מוכנים לחסל את הגלות מרצונם, כנראה שאין ברירה לקב"ה אלא לעשות זאת בצורה קשה, כואבת ואכזרית. "ביד חזקה ובזרוע נטויה ובחימה שפוכה אמלוך עליכם"[5] . לאחר השואה החלה עליה גדולה ומתמדת לארץ-ישראל ורבים הכירו בציונות ובהתישבות ארץ הקודש. כיום מדינת ישראל גדולה מרווחת ומפותחת מאוד, ובעלת יכולת עצמית להתמודד מול כל אויב שבא עלינו. "אם יהיה נדחך בקצה השמים, משם יקבצך ה'אלוקיך ומשם יקחך"[6] , "והביאך ה' אלוקיך אל הארץ אשר ירשו אבותיך וירשתה, והרבך והיטיבך מאבותיך"[7] .

ההתבוללות כיום[עריכת קוד מקור | עריכה]

הרב סולובייציק מתאר בספרו " קול דודי דופק" את ההבדלים בין מצבו של העם היהודי לפני הקמת המדינה ובין מצבו לאחר הקמת המדינה. והמשפט שהוא מדגיש יותר מכל בספרו הוא: "דם יהודים אינו עוד הפקר". אנו כעם היהודי, כעם הנבחר צריכים לשמור על ייחודינו ולא חס וחלילה להגיע לידי התבוללות, כי על-ידי ההתבוללות אנו מחסלים בכך את העם היהודי וזה לא פחות חמור מהשואה הנוראית של שנות הארבעים כי זה משהו שלצערינו רק הולך ומתמשך. ולכן הגר"א שפירה זצ"ל פסק הלכה[8] שכל יהודי באשר הוא נמצא, צריך לנסות ככל יכולתו למנוע את ההתבוללות הנוראית הזאת, למגר את התופעה, ולהציל את אחינו מניתוק מעם ישראל.

לקריאה נוספת: שלמה מילוויס, אתר כיפה, "השואה השקטה: מה אתם עשיתם נגד ההתבוללות?", 1/05/2011

   יניב דדוש, אתר "מקושרים", "שואה שקטה", 22/12/2011
  1. ^ פרופ' סרג'יו דה-לה-פרגולה, מומחה לדמוגרפיה יהודית, 1973
  2. ^ 'אורח חיים',הלכה ט'
  3. ^ הגאון ר' אליהו מוילנה
  4. ^ "קול התור"
  5. ^ יחזקאל, פרק כ', לג'
  6. ^ דברים, פרק ל', ד'
  7. ^ דברים, פרק ל', ה'
  8. ^ 'מנחת אברהם', עמ' 232