משתמש:Paultalmerom1234/האסאטרו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

האסאטרו (Ásatrú באיסלנדית מהשם "Æsir+tru", משמע נאמנות לאלים) - הינה תת קבוצה דתית מתוך הקבוצה הגרמאנית(לפעמים נקראים גם Heathens מהשם שבו כינו הנוצרים את הפגאנים הצפון אירופאים). היא תנועה דתית חדשה אשר מטרתה היא לחזור לאמונה הדתית הישנה של האלים נורדים המופעים במיתולוגיה הנורדית התנועה נפוצה כיום בעיקר בארצות הברית אך צוברת תאוצה במדינות כגון סקנדיבניה, פולין ,גרמניה ,אנגליה וישראל.

מילוניר (משבדית:Mjölnir) הינו הסמל המוכר ביותר של האל תור ושל התנועה האסאטרו

הארגון[עריכת קוד מקור | עריכה]

התנועה הדתית הוקמה בשנות ה-70 בארצות הברית והחלה והתפשטה בעולם עד שהפכה כיום במדינות כמו איסלנד להיות לדת מוכרת במדינה . השם אסאטרו הגיע משמם של האלים המרכזיים בפאנתאון הנורדי שנקראים האייסיר . מאפיין המרכזי של התנועה הינה ניסיון שחזור החברה הנורדית פאגנית , שהתקיימה ברחבי צפון אירופה הטרום נוצרית, דהיינו התנועה הדתית אינה בגדר של התנהלות כדוגמה לדתות מונותאיסטיות כגון הנצרות ,האסלאם והיהדות אלא מדובר בארגון חברתי-דתי, שלא כרוך בממסד היררכי ומאורגן או מאורגן רק לרמה המקומית. ולכן מנהגים שקיימים בקבוצת אסאטרו אחת אינה אומר שהמנהגים הללו יתקיימו בקבוצות האסאטרו אחרות.

האמונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמונתם של חברי הקבוצה הינה פוליתאיסטית המתמקדת באלים, בכוחות הטבע, ברוחות האדמה\האבות(Disir), ובעולם הערכים של המיתולוגיה הנורדית והפאגניזם הגארמני. כל קבוצה לוקחת מידע במסורות אשר מועברות בבאדה פואטיקה ואדה פרוזה אך גם ממקרות נוספים\פירשונים שונים, ולכן לכל קבוצה יכולים להיות עדיפויות וערכים שונים מאוד.

התנהלות התנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

תנועת האסאטרו סובבת סביב הקינדרד(Kindred) שהיא קבוצת המאמינים שלפעמים בראשה עומד גודי\גודיה(goði לזכר או Gyðja לנקבה). בדרך כלל חברי הקינדרד הם רוב האנשים שמשתתפים בטקסים, אך לרוב אין חובה להיות חבר בקינדרד בשביל להיות חבר בטקס. לרוב הגודי\גודיה ממלא תפקיד סמלי בלבד, והגודי נמצא בתפקידו מכיוון שהוא מוכן לקחת על עצמו לנהל ולארגן את הטקס, או לענות ולפרשן בהתאם לנחיצות . הקינדרד אינו ממלא רק תפקיד דתי-פולחני אלא גם תפקיד חברתי ולפעמים אף משפחתי, ובמדינות בהם מתקיים קינדרדים גדולים כגון שבדיה בהם מספר המשתתפים בטקס יכול להגיע ליותר ממאה משתתפים נערכים פרט לחגיגות הדתיות משתאות רחבות ופעליות פנאי .

פולחן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בלוט (Blót)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הבלוט הינו הטקס המרכזי והחשוב ביותר בקרב קהילת האסאטרו ,הבלוט מתקיים לפי לוח השנה הנורדי העתיק, מטרתו לסמל מעברי עונות ומאורעות מסורתיים ולהודות לאלים על תרומותם ועזרתם במהלך השנה. הבלוט מתרחש הן כטקס הקרבת הקורבנות וחלוקת המזון, והן גם בתור הזמן בו דנים וסועדים בני הקינדרד (ראו בפסקה בהמשך) על חיי הקהילה ושיחות תאולוגיות . אין דרך אחידה שבה מתקיים הבלוט ולמעשה לכל קינדרד יש את הדרך שלו והאמצעים העומדים לרשותו איתם הוא יכול לערוך את הטקס לאלים ועם זאת ישנם מספר מאפיינים כללים לאופן התנהלותו של הבלוט. הראשונה הינה שהבלוט רצוי שיתקיים תחת כיפת השמיים ושניתלרוב שותים בו יין\בירה\תמד אשר את שאירות היין וענף מעץ ירוק עד ישפכו לאדמה בתום הטקס .

סימבול (Sumbel)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסיבול הינו טקס קטן יותר המתקיים בפסטיבל דתי חשוב כמו היול אך גם במהלך ימי זיכרון ,ניצחון ובעת שהקהילה מרגישה בכך צורך . הסיבול כשמו "סמלי" הוא אירוע שמשמעותו הינה ניסוך יין בשם האלים והרוחות ,שבהם נהוג להגיד שבועה מסיומת. הטקס אינו טקס קורבנות כמו הבלוט והוא למעשה מקדים לו ולא כולל סעודה.

גודאר (Goðar)[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגודאר(רבים של גודי או גודיה) הוא האדם שמתנדב לנהל ולארגן את הטקס. התפקיד לא מחייב קביעות, ובכל טקס יכול להיות גודאר אחר. לרוב הגודאר נשאר בתפקיד לפי רצון הקינדרד, מפני שרוב אצלו מרוכז הכי הרבה ידע, כריזמה, הבנה של המסורות העתיקות או סיבות דומות. הצורך בתפקיד הגודאר אינו מחייב, וכל אחד מהקינדרד יכול להעביר טקסים ולארגן אירועים גם בלי לקחת על עצמו את התואר גודאר.