משתמש:PelicanTwo/אורטורקסיה נרבוזה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

אורטורקסיה נרבוזה (Orthorexia nervosa) היא הפרעת אכילה המתאפיינת בעיסוק יתר בתזונה בריאה[1]. את המונח טבע ב-1997 הרופא האמריקאי סטיבן ברטמן. הוא טען שהגבלות תזונתיות שאנשים מטילים על עצמם כדי לאכול תזונה אופטימלית מבחינה בריאותית, נוטות להביא לתוצאות לא בריאות כגון חוסר יכולת לאכול בצורה טבעית, חרדה, בידוד חברתי, איבוד עניין בפעילויות בריאות אחרות, ובמקרים קיצוניים תת תזונה ומוות[2]. יושבת ראש איגוד הדיאטנים הבריטניים תיארה אנשים הלוקים באורטורקסיה נרבוזה כ"טרודים אך ורק באיכות המזון שהם מכניסים לגופם, ומצמצים את התזונה שלהם לפי מה שלהבנתם הוא מזון "טהור" באמת. זה שונה מהפרעות אכילה כמו אנורקסיה נרבוזה ובולימיה, שבה האנשים שמים דגש רק על כמות האוכל[3].

אורטוקסיה נרבוזה אינה מוכרת כהפרע על ידי האגודה האמריקנית לפסיכיאטריה, ולכן אינה רשומה כאבחנה רשמית במדריך DSM לאבחון הפרעות נפשיות.

אבחנה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2016 הוצעו במגזין המדעי Eating Behaviors קריטריונים לאבחנת אורטורקסיה נרבוזה[4].
תנאי א': התמקדות אובססיבית באכילה בריאה שמוגדרת לפי תיאוריית תזונה או מערכת אמונות שהפרטים בהן עשויים להיות שונים מאדם לאדם; טרדה נפשית מוגזמת ביחס לבחירות מזון שנחשבות בעיני האדם לא בריאות; עשויה להיות ירידה במשקל שנתפסת כהבט של בריאות אופטימלית ולא כמטרה בפני עצמה. לפי הסממנים הבאים:

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ What is Orthorexia?
    Healthy food obsession sparks rise in new eating disorder
  2. ^ Bratman, Steven; Knight, David (2000). Health Food Junkies: Overcoming the Obsession with Healthful Eating. New York: Broadway Books. ISBN 978-0-7679-0630-2
  3. ^ Pure Food Obsession
  4. ^ On orthorexia nervosa: A review of the literature and proposed diagnostic criteria