משתמש:PelicanTwo/שמולי ינקלוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הווילון השחור בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קובץ:ביום שיוסר הוילון השחור - ישי הדס.png
ישי הדס ממובילי המחאה נגד נתניהו

בקרב המתנגדים לנתניהו הפך הווילון השחור לשם נרדף לבית ראש הממשלה ולסמל לדיכוי. בשפה שימש הווילון השחור מטפורה לסוף שלטונו של נתניהו, ישי הדס כתב "ביום שיוסר הוילון השחור תדעו שניצחתם, שהסיוט נגמר. יהיה זה טקס מרשים וחגיגי, אתם תהיו שם, תמחו דמעה ותביטו קדימה בגאווה ובתקווה![1]. הזמרת אסתר שמיר יצרה שיר בשם "המסך השחור" ושרה אותו בקבלת שבת בבלפור. מילות השיר אומרות "אנחנו נרים את המסך השחור, נדליק חזרה את האור[2]. התסריטאי והיוצר בני ברבש נשא דברים גם הוא בקבלת שבת, הוא ציטט מתוך שיר של אברהם סוצקובר "הכו בשיש השחור עד שיבקיע חיוך"[3]. אנשים קראו לקרוע מטפורית את הוילון, ולא לנוח עד שהווילון השחור יהפוך ללבן, מפגינים קראו בקריאות קצובות "להוריד את הוילון"[4].
הוילון שימש מוטיב מרכזי בממים ואיורים רבים. אחד הממים המוקדמים נוצר ב-2017, כשהתפרסם לראשונה דבר קיומו של הוילון בעת שנסגר מול הפגנה של נשים עושות שלום. במם של דודו פלמה נראה ראשו של נתניהו מציץ מאחורי הוילון ושואל "הן כבר הסתלקו הנשים המפחידות האלה שרוצות שלום?"[5]. נוצרו ממים שבהם הוילון השחור משמש רקע להודעות של משפחת נתניהו[6], וממים קומיים על מה שמתרחש מאחורי הוילון[7]. המסך השחור שימש רקע לציטוטים והגות על שלטון, כגון סממנים מתוך הספר "מדוע אנו נמשכים למנהיגים רעילים" של ג'ין ליפמן-בלומן[8].

גם הוילון ליד ביתו של ראש הממשלה החלופי הפך לסמל, בכרזה לקראת מחאה בראש העין הוילון השחור צבוע בוורוד - צבע המחאה

בעקבותיו של הוילון בבלפור גם הוילון של ראש הממשלה החלופי היה לסמל, בכרזה הזמנה למחאה ליד ביתו הוילון השחור צבוע בוורוד שהוא סמל המחאה נגד נתניהו[9].