משתמש:Rafi20080/המכינה הקדם צבאית גל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מכינת "גל" הינה מכינה להכשרת מנהיגות, "כללית" לחילוניים, דתיים ומסורתיים אשר הוקמה ביוזמה של "מרכז מעשה" ובשיתוף עם תנועת "אחריי!" . המכינה הינה ייחודית בכך שחניכיה גרים בלב שכונה בעיר עכו ובכך שעוסקים בלמידה חווייתית ועשייה חברתית ענפה במקביל לתהליך התפתחות אישי וקבוצתי אשר מלווה בצוות הדרכה מקצועי ,אחראי, מיומן ובעל ניסיון רב. כל זאת במטרה להכשיר בני נוער להנהגה והובלה בחברה הישראלית ולרכישת כישורי חיים שילוו אותם בדרכם העתידית לשירות הצבאי, לחיים האזרחיים, ללימודים הגבוהים ולתעסוקה.

המכינה הקדם-צבאית להכשרת מנהיגות מיועדת לבני נוער בגיל שמונה-עשרה בוגרי תנועת "http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%97%D7%A8%D7%99%D7%99!!" ומסגרות "מרכז מעשה" אשר סיימו את בית ספר התיכון והחליטו לדחות את שירותם הצבאי בשנה לשם שנת עשייה משמעותית. מטרת המכינה היא לעצב ולהכשיר קבוצת בני נוער

שתתמקד בהיסטוריה ובגיאוגרפיה של ארץ ישראל ובלימודי יהדות, לפתח כישורי מנהיגות ומודעות חברתית, להכין לשירות צבאי משמעותי 

ביחידות שדה קרביות ולתפקידי פיקוד וקצונה.

המכינה מהווה את אחד מצירי העשייה העיקריים של מרכז מעשה (בנוסף להתנדבות בחברה היהודית, התנדבות בחברה הערבית, ומדרשה לפיתוח זהות ערבית) ותנועת "אחריי!" (בנוסף להכנה לצבא, שנת שירות, סיירות ושטח ועוד )


כיום פועלת מכינת גל בשני מתחמים שונים בעיר עכו על מנת להרחיב את הפעילות והעשייה בקהילה-"מחזור אחד-שתי קבוצות". מכינת גל פועלת בשני מתחמים ומעצם כך השפעתה על הקהילה בעיר משמעותית ביותר ומתפרסת על 3 שכונות :בורלא,אשל וקוצ'אק.

חזון המכינה "חינוך לחברת מופת בעלת תרבות יהודית וזהות ישראלית שאנשיה בעלי רצון ויכולת לפעול ולשאת באחריות לכך."

מטרות המכינה · גיבוש וחינוך קבוצת אנשים ציונית שאנשיה מסוגלים ומרגישים אחראים לפעול להגשמת החזון. · להוות בסיס להעצמת כוחות הנהגה חברתית מקומית בפריפריה הגיאוגרפית והחברתית הישראלית. · העמקת הזהות היהודית הציונית ואהבת הארץ תוך הגברת הנכונות לשירות משמעותי בצה"ל.

חמשת מעגלי פעילות עיקריים: מעגל הלמידה – נושאים מגוונים ומרחיבי אופקים המביאים לידי מעשה. מעגל ההכנה לצבא– פעילות כושר קרבי והכנה מנטאלית בדגש על פיקוד והנהגה. מעגל ההתנדבות בקהילה – מעורבות חברתית והובלת מיזמים ארוכי טווח בעיר עכו. מעגל הניהוג המשותף וחיי השיתוף- ניהול אורח-חיים משותף קבלת החלטות משותפת. מעגל הכרת וידיעת הארץ- סיורים מסקרנים במיוחד ברחבי הארץ וחיבור לנושאי הלימוד.


המכינה קרויה על שמו של מר מיכאל גל ז"ל, איש רב פעלים בנושאי חינוך וחברה במסגרות אזרחיות וצבאיות במדינת ישראל. ממקימי מדרשת "שדה בוקר", מייסד פרויקט מקא"(נערי רפול), לשעבר מנכ"ל מנח"י ירושלים וניהל את בית הספר למנהיגות חינוכית "מנדל".



מכינת גל היא מכינה קדם צבאית אשר ייחודית בכך שחניכיה גרים בלב שכונה בעיר עכו, המכיניסטים עוסקים בתרומה לקהילה ענפה במקביל לתהליך התפתחות אישי המותאם לכל אחד ואחת ומלווה בצוות הדרכה מקצועי ,אחראי, מיומן ובעל ניסיון רב

במכינת גל ישנו דגש רב על תחום הניהוג המשותף אשר בו המכיניסטים מקבלים אחריות מלאה ויוצאת דופן להגשים חלומות ורעיונות אשר הם עצמם מעלים וחושבים לנכון להגשימם ההגשמה באה לידי ביטוי דרך פעילותן של שש חוליות עשייה במכינה אשר כל אחת מהן אחראית על תחום אחר  

חוליית קהילה- אחראית על תחום ההתנדבות בקהילה, חברי החוליה מאתרים את הצרכים הקהילתיים בעיר ועל פיהם משבצים את המכיניסטים במקומות ההתנדבות בהם יתנדבו במהלך השנה כולה. חברי חוליה זו גם מובילים את מיזמי ההתנדבות הגדולים שהמכינה מקיימת בעיר עכו ומחוצה לה בשיתוף בני נוער, תנועות נוער וגופי התנדבות נוספים.

חוליית תכנים- אחראית על הקשר עם המרצים והעמקת התכנים במכינה, חברי החוליה נמצאים בקשר עם המרצים, יוזמים מפגשים עם מרצים נוספים מעבר לאלו המעבירים קורסים קבועים וזאת על פי תחומי תוכן ורוח המכינה. כמו כן הם אחראים על סמינרים ופעילויות כגון שיעורי מכיניסטים.

חולית אורחות חיים- אחראית על התנהלות הקבוצה תוך שמירה על סטנדרטים וערכים גבוהים מן המקובל ותוך ניהול תהליכי קבלת החלטות קבוצתיות. כמו כן החוליה אחראית על קביעת לוחות הזמנים השבועיים ועל הסנכרון בין פעילות החוליות.


חולית יחד ותרבות- אחראית על העשרת הקבוצה בתכני תרבות כמו גם על קיום והובלת פעילויות שוברות שגרה שיגבשו וישדרגו את ה"היחד הקבוצתי".

חולית שטח וידיעת הארץ- אחראית על סיורי השטח, היכרות עם נופי המולדת וכלל הלוגיסטיקה הקשורה לפעילויות שיא בשטח בסדרות, טיולים וסיורים ובשוטף על פי ראות עיניהם. חברי החוליה מובילים בסוף שנה את מסע חובק ישראל שנמשך כשבועיים בארץ כולה.

חולית איתור גיוס וקשרי חוץ- אחראית על איתור מועמדים למכינה לשנה הבאה וחבריה מובילים את הקשרים עם מכינות אחרות, משלחות מחו"ל והעירייה בכל הנוגע לפעילויות משותפות וקידום יוזמות.

מטרת חוליות אלו היא להוביל עשייה ולהמיר את הלמידה, החלום והחזון לכדי מציאות בפועל מכיוון שכאשר מילים גדולות פוגשות מציאות, קשה עליהן דרכן והיא דורשת מאמץ משולב ויכולות גבוהות. על מנת לעשות זאת החוליות אף מציגות תוכנית תקציבית ומקבלות סך מוסכם לפעילותן במהלך השנה שנע בין 80,000-100,000 ₪ לפעילותן כולן. כמו כן, לכל חוליה יש מדריך אשר מלווה אותה ונותן לחבריה העצמה וכלים לעשות את הדברים בצורה הטובה ביותר תוך דיון ערכי ועשייה מקצועית.

בפועל כל חוליה שכזאת היא בעצם צוות של 5-7 חברים אשר נפגשים לישיבות בכל שבוע, מקבלים החלטות והכרעות, מתכננים וכמובן לאחר מכן מבצעים את החלטותיהם.

.