משתמש:Ray Silverman/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ray Silverman.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ray Silverman.


מבנה הצעת המחקר[עריכת קוד מקור | עריכה]

בהצעת מחקר מקובל לשלב את המרכיבים הבאים: כותרת, תקציר,- מבוא, רקע תאורטי (סקירת ספרות), מתודולוגיה וביבליוגרפיה

כותרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

הכותרת היא צירוף המילים העוצמתי ביותר בכל הצעת המחקר, היא הדבר הראשון אשר הקוראים יראו, וההזדמנות הראשונה להראות כי מוצע משהו שונה, חדשני . על הכותרת להיות מותאמת לשאלת המחקר, תוך רמיזה לתרומתה מעבר לידע הקיים היום בתחום.  

לעיתים נדרש תקציר לאחר הכותרת לרוב בהיקף של 150-250 מילים. התקציר אמור "לדבר" ישירות עם מומחים בתחום, אך להיות מובן גם לאנשים שאינם בתחום. התקציר כולל לרוב מטרות, מתודולוגיה, ומשמעויות של המחקר המוצע.

מבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

המבוא כולל הסבר כללי של נושא המחקר וחשיבותו, הוא מבוסס על המשתנים התלויים והבלתי תלויים שמוגדרים בו בעזרת מקורות מידע. כמו כן הוא כולל את מטרת המחקר

העיקרית של המחקר בצורה הבהירה ביותר, את חשיבות המחקר ואת התרומה הצפויה ממסקנותיו. במבוא מנוסחים בבהירות ובהרחבה נושא המחקר, שאלות המחקר, שאלות המשנה וההשערות, אם ישנן. כמו כן יבוא במבוא תאור של המתודולוגיה בקצרה, אוכלוסית המחקר המצופה להשתתף וכלי המחקר. בסיום המבוא יהיה תאור הקשר של החוקר לסוגיית המחקר, המניע שלו לבחירה בנושא ולמסגרת הנחקרת.

רקע תאורטי או סקירת ספרות קצרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסקירה מציגה איך מטרות המחקר המוצע מבוססות על התיאוריות, וכיצד יתרום המחקר באורח משמעותי מעבר למידע הקיים היום בתחום. בחלק זה יש מוצגים המחקרים אשר מספקים בסיס להצעה. בחלק זה מוצגים המחקרים אשר מספקים בסיס להצעה, ואשר על הרקע שלהם מתבהרת תרומתו המשמעותית של המחקר לתחום. לאחר כתיבת הרקע התיאורטי, על קוראי ההצעה להבין כי ללא ספק העבודה ומטרותיה חדשניות ומקוריות, כשדרך הרגע התאורטי נוצר רושם חיובי על האיכויות של החוקר הכותב אותה.  

מתודולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרק זה מציג בפני מבקרי המחקר כיצד תיפתר הבעיה שהוצגה במבוא ואיך יתבצע אימות ההשערות. הוא מורכב ממספר תתי פרקים: מערך המחקר, אוכלוסיית המחקר, כלי המחקר, הליך המחקר ואתיקה.

מערך המחקר מדווח על סוג המחקר המתוכנן: אמפירי, תיאורטי, כמותי, איכותני, מחקר עיוני, מחקר פעולה ואחרים. כשהמערך הוא כמותי, יוצג אופי המחקר, כשהמערך הוא איכותני תוסבר המסורת/הסוגה או הפרספקטיבה התאורטית בתחום המחקר האיכותני שהיא משתייכת אליה כמו מחקר אתנוגרפי, פנומנולוגי, הרמנויטי, נרטיבי, מחקר פעולה, תאוריה המעוגנת בשדה ואחרות והתאמתה לסוגיה הנחקרת. המתודולוגיה מבוססת על ספרות תאורטית רלוונטית למחקר .

אוכלוסיית המחקר מגדירה את מספר הנבדקים המתוכנן , מי הם יהיו, כיצד ייבחרו/יידגמו כולל נתוני סף של כל קבוצת נבדקים. בהצעה למחקר כמותי מוגדרים האוכלוסייה הנבדקת, שיטת הדגימה וגודל המדגם המתוכנן . בהצעה למחקר איכותני ולמחקר פעולה מוגדרים המשתתפים במחקר ומופיע הסבר מדוע וכיצד ייבחרו ספקי המידע, המסמכים או הטקסטים.

כלי המחקר מתארים על כלי המחקר שהחוקר מתכוון לעשות שימוש בהם במהלך המחקר. מחקר כמותי כולל את מטרת הכלים, הרציונל, המבנה (תת הסולמות), מספר הפריטים, תיאור הפריטים והנימוקים לבחירתם. כשיש שימוש בכלים קיימים, מצויינים גם מקורותיהם וכיצד יותאמו למחקר המוצע (כולל תרגום). כל הצעת מחקר צריכה להציג את הקשר שבין כלי המחקר לשאלות הנחקרות, המהימנות והתוקף של הכלים על פי סוג המחקר.  כל הצעת מחקר מכילה דוגמאות לכלי המחקר כנספחים להצעה.

הליך המחקר מתאר את האופן בו מתוכנן להתבצע המחקר, כשהכוונה היא לאופן איסוף הנתונים, מקום המחקר כולל ארכיונים, מרכזי מידע, ספריות וכו', תפקיד החוקרים וסוג שיתוף הפעולה עם אנשים או עם גורמים נוספים הקשורים למחקר.  

אתיקה מתארת את הקשיים של המחקר הנבחר ואיך החוקר יפתור אותם. היא מכילה את הצעדים שיינקטו להבטחת האתיקה של המחקר וזכויות הפרט של הנחקרים בכלל זה.

רשימה ביבליוגרפית[עריכת קוד מקור | עריכה]

רשימה כזו מכילה אזכור המקורות בהם החוקר השתמש לכתיבת הצעת המחקר. רובם נגזרים מסעיף הרקע התיאורטי, סקירת הספרות. כל המקורות מסודרים ורשומים על פי כללי APA הנהוגים בחוג הלימוד שאליו משתייך כותב ההצעה.

בשנת 202 יצאו שינויים בכללי APA בינלאומיים. מומלץ שהרישום הביבליוגרפי יהיה מותאם אליהם.


חשוב שההצעה תהיה קצרה ופשוטה, כתובה בשפה ישירה וברורה, בגוף שלישי בלבד בלשון עתיד, תכיל הרבה פעלים פעילים בתוך משפטים קצרים. חשוב שההצעה תהיה מרתקת, מושכת את תשומת לב הקורא והרעיונות בהירים וברורים.

כשהצעת המחקר מוגשת בעקבות "קול קורא" שפורסם, כדאי שהכתיבה תהיה עם משפטים ומילות מפתח מתוכו כדי לשכנע שהיא מתאימה לדרישות.