משתמש:Rchxct/תוספת לערך אוטיזם קלאסי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה.
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה. שיחה

   מהם המאפיינים העיקריים של האוטיזם ?[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגדרות ומאפיינים של אוטיזם:

א. חסרים מתמשכים בתקשורת החברתית ובאינטראקציה החברתית בהקשרים רבים כפי שבאים לידי ביטוי בכל הסעיפים המפורטים:

1.      חוסרים בהדדיות החברתית- רגשית, הנעים, לדוגמא, מהתקרבות חברתית לא תקינה וכשלים בכישורי שיח הדדי תקין, שיתוף מופחת בתחומי עניין, רגשות, ובמבע רגשי, ועד לחוסר ביוזמה או בתגובה לאינטראקציות חברתיות.

2.      חוסרים בהתנהגויות תקשורתיות לא-מילוליות בהן נעשה שימוש לאינטראקציה חברתית,  הנעים, לדוגמא, מאינטגרציה דלה של תקשורת לא-מילולית ומילולית; להפרעות בקשר עין ובשפת גוף, או חוסר בהבנה של ובשימוש בג'סטות; ועד להעדר מוחלט של הבעות פנים ותקשורת לא-מילולית. N.V.L.D   (Non Verbal Learninng Disabillity).

3.      חוסרים בפיתוח, בשימור ובהבנה של יחסים חברתיים הנעים, לדוגמא, מקשיים בויסות ההתנהגות שתתאים למגוון הקשרים חברתיים; לקשיים בשיתוף במשחק דמיוני או ביצירת חברויות; ועד להעדר עניין בבני הגיל.

ב. דפוסי התנהגות, עניין או דפוסי פעילות מצומצמים, חזרתיים כפי שבאים לידי ביטוי לפחות בשניים מהסעיפים המפורטים מטה:

1. סטריאוטיפיות (אקט סתמי) או חזרתיות המתבטאת בתנועות המוטוריות: שימוש בחפצים או בדיבור (כגון סטריאוטיפיות מוטורית פשוטה, סידור צעצועים בשורה, נפנוף בחפצים, "אקולליה" {תוספת עצמית: הד דיבורי . דיבור כמו מתוך הד. התופעה היא שהילד האוטיסט ששומע אותנו מדברים, יכול להיות שהוא מגיב לדיבור לא מבחינת תוכן המילים, אלא כ- "תוכי" יחזור על המילים או המשפט, בכלל בלי להתייחס לתוכן. מדובר כאן בתופעה מעניינת מאוד, משום שלדבר רגיל אינם יכולים, אך לחזור על המשפט באופן מושלם, הם יכולים. היינו יש להם אפשרות פיזיולוגית לדבר, אך הם אינם מדברים, אלא רק מחקים. ילדים אלו יכולים לשמוע שפה שאינה מוכרת להם כלל, והם מחקים את המילים בתיאור מושלם גם בלי שום הבנה שהם בכלל אומרים מילים בעלי משמעות. תופעה זו משקפת איזו יכולת, איזה כשרון שמיעתי מוזיקלי גדול מאוד, אלא שאין לזה תכלית... גם אצל ילדים עם הפרעה של ה X השביר. זה נמצא בקשת של בעיות שכליות וגם שם יש את התופעות של אקולליה}, מבעים אידיוסינכרטיים – ייחודיים).

2. התעקשות על אותו דבר, היצמדות לא גמישה לרוטינות, או דפוסים רוטיניים של התנהגות מילולית או לא מילולית כגון: מצוקה קיצונית (כגון: בכי בלתי פוסק, צרחות, נשיכות, פגיעות עצמיות) בתגובה לשינויים קטנים, קשיים במעברים, דפוסי חשיבה נוקשים, טקסים בפניה לאחר, צורך לקחת את אותו המסלול, או לאכול את אותו סוג אוכל כל יום. הם מתקשים מאוד בשינוי מהשגרה שהם רגילים אליה. לדוג': חופשות, זה ממש קטסטרופה בשבילם.

3. תחומי עניין מצומצמים ומקובעים מאוד שהינם לא תקינים בעוצמה או במיקוד שלהם כגון: היצמדות חזקה או עיסוק יתר עם חפצים לא רגילים, תחומי עניין מאוד מצומצמים או פרסברטיביים / חזרתיים. {תופעה זו מאפיינת גם את ילדי ה "אספרגר" הם מתעניינים בנושא מסוים שהוא מאוד מצומצם ובזה הוא יודע את כל הפרטים באופן מושלם. לשם הדוג', ילד שעוסק כל הזמן ברצח הנשיא קנדי ועל זה הוא יודע מצוין את כל הפרטים. על זה הוא מדבר בכל הזדמנות שניתנת לו וכד'}.

4. תגובתיות-יתר או תגובתיות-מופחתת לקלט סנסורי (תחושתי), או עניין חריג בהיבטים סנסוריים (תחושתיים) של הסביבה כגון: אדישות נראית לכאב / טמפרטורה, תגובה שלילית לרעשים או למרקמים ספציפיים, הרחה או נגיעה מוגברת בחפצים, משיכה ויזואלית (חזותית) לאורות או לתנועה. {לדוג': יכולה להיות להם רגישות יתר לצפירות של אמבולנס וכד', זה יכול להוציא אותם משלוותם והם יכולים לצרוח או לנקוט בתגובה קיצונית. ילד שיכול להסתכל שעות על גבי שעות על תנועת המכוניות בכביש בלילה, להסתכל על תנועת מכונת הכביסה ללא הרף}.