משתמש:Rikiamarilio/מזכירות המוות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מזכירות המוות

מכונת המוות הנוראית של הנאצים בשואה, כללה מנגנון רישום פרטני של כל אסיר ואסיר שנכלא במחנה הריכוז. מחנה הריכוז אושוויץ, היה המחנה הגדול ביותר בו נרצחו הכי הרבה אנשים. במחנה ה גסטפו (Gestapo) (המשטרה החשאית הנאצית) הפעילה מחלקה ענקית בשם מחלקה פוליטית- (Politische Abteilung) שהייתה אחראית לרישום הפרטים של כל אסיר ואסיר שנכנס למחנה. גם לאחר בניית המשרפות הענקיות במחנה אשר שרפו מאות אלפי יהודים , משרדי היחידה עבדו ללא הפסקה ברישום פרטי הקרבנות. העבודה נמשכה ללא הפסקה עד לנטישת המחנה לפני הצבא הסובייטי המתקדם בתחילת ינואר 1945. הרישום נעשה לכל אסיר אשר נכנס למחנה וקיבל מספר אסיר שנכתב כקעקוע על ידו השמאלית. אנשים שהובלו ישירות מרכבות המוות למשרפות, לא נרשמו.

העבודה הפקידותית בוצעה ע"י אסירים של המחנה, בדרך כלל נשים יהודיות צעירות עם יכולות פקידותיות וידיעת השפה הגרמנית. אסירות אלו קיבלו כמה זכויות יתר: נדרשו להתקלח (כי הנאצים פחדו להידבק במחלות מדבקות שהיו במחנה), קיבלו קצת יותר אוכל שיוכלו לעבוד בריכוז, ואף לחסות את ראשן המגולח במטפחת ראש. נקראו על ידי הנאצים "פיקוד גן העדן" (Himmelfahrtskommando) כי היו מועמדות למוות בגלל הסודות הנוראים שהן ידעו. לקראת סוף המלחה הנאצים הרסו את רוב הרישומים. לא ברור מדוע נתנו לאותן אסירות לחיות. הם הצעידו אותן במשא חורף של מספר ימים ולאחר מספר ימים העמיסו אותן לרכבות משא אשר הביאו אותן ל מחנות אחרים בגרמניה עצמה.

שלושים ואחת אסירות מיחידה זו ששרדו את השואה נתנו את העדויות שלהן בספר שנערך ע"י לורה שלי (Lora Shelley) אשר פורסם ב 1986.

דף הרישום של האסירים כלל בין היתר הפרטים הבאים:

מספר אסיר

שם האסיר מלווה בשם הכללי ישראל עבור היהודים.

תאריך ומקום לידה

מקום מגורים לפני הבאתו למחנה

מקצוע

אזרחות, דת (עבור יהודים נרשם משה), גזע

שמות ההורים, בן/בת הזוג, ילדים

גבה, צורת הפנים, צבע עיניים, צבע שערות, גודל אוזניים, צורת האף, ועוד.

תאריך יציאת הרכבת ממקום מגוריו ותאריך כניסה למחנה הריכוז.