משתמש:Rozland/ה.מ. ס אמפיון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ה.מ.ס. אמפיון (HMS Amphion)- ספינה בריטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

מדינה בריטניה
שם ה.מ.ס אמפיון
תאריך השקה 19 למרץ 1798
גורלה נפגעה על ידי שובר גלים בנובמבר 1820 ושרידיה נמכרו בספטמבר 1823.
דגם פריגאטה
משקל משא 928.7 טון
אורך 43.9 מטר
רוחב 11.4 מטר


מבוא[עריכת קוד מקור | עריכה]

ה.מ.ס. אמפיון- ספינה בריטית בעלת 32 תותחים ששמשה כפריגאטת שער חמישי של הצי המלכותי הבריטי. היא הייתה נגישה במשך המלחמות הנפוליטניות. ה.מ.ס. אמפיון נבנתה על ידי באטץ, במיסטלאיטורן, ושוגרה ב- 19 למרץ 1798.

משימה ראשונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שליחות ראשונה של ה.מ.ס. אמפיון הייתה בשנים 1798-1799 מספרד דרומית בפיקודו של סרן באנאט לג'מייקה. בשנה זו היא לכדה ספינת קרב ספרדית ונשארה בים התיכון עד שנחתמה אמנת השלום של אמיאנס ב- 25 למרץ 1802. מטרתה של הספינה ה.מ.ס. אמפיון הייתה ללכוד מבריחים בריטיים בערוץ של אנגליה ואחר כך נמסרה לשגריר פורטוגל בליסבון.

משימה שניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב- 1803 ה.מ.ס. אמפיון שוחררה מידיי הספרדים ומאוחר יותר הופעלה מחדש תחת פיקודו של הוראטיו נלסון Horatio Nelson בים תיכון. ה.מ.ס. אמפיון נשארה בים תיכון והצטרפה לצי החוסם את טאולון Toulon. היא היתה אחת מהאניות שנבחרו ללכוד ולהרוס את אוצר הצי הספרדי ב- 5 באוקטובר 1804. בפעולה זו נהרגו 269 ונפצעו 80 ספרדים וזה היה ניצחון בריטי מוחץ. באוקטובר 1805 ניתן הפיקוד על הספינה לווליאם הוסט William Hoste בליסבון. הוא הפליג ועגן בגיברלטר ולאחר מכן באלגי'ר לפני שיצא לפעולה בעיר הנמל העתיקה בספרד, קדיז, ומשם המשיך לסיציליה.


משימה שלישית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במאי 1808, הוסט ניהל את ה.מ.ס. אמפיון במתקפה על הפריגאטה הצרפתית באלאין מרוסאס Baleine off Rosas. הספינה הצליחה להרוס את הפריגאטה ללא אבדות קשות. בנובמבר אותה שנה הצטרפה לה.מ.ס אמפיון ספינה נוספת בשם HMS Unite לעיר הנמל האיטלקי טרייסטה Trieste בים אדריאטי. שם פעל הוסט נגד משלוח איטלקי צרפתי בשלוש שנים הבאות. משם הוא מתקדם ומפליג לאי ליסה לתקופה קצרה. הוסט מצליח להורס כמויות עצומות של אספקות צרפתיות. הוסט מעורר את תשומת הלב של שייטת צרפתית בפיקודו של ברנאר דאבאורדייא. בעקבות האירוע במרץ 1811, ברנאר דאבאורדייא התחיל בקרב ליסה ותקף בכוחות כבדים את הספינה אמפיון. קפטן הובס, ירה והרג את ברנאר דאבאורדייא והרס את אוניית הדגל שלו פייבוריט Favorite. שתי אניות אחרות נלכדו, הוסט נפצע במהלך הקרב והאניה חזרה לבריטניה.

יציאה מהשרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1813 סופחה הספינה ה.מ.ס. אמפיון לים הצפוני כחלק מהצי הבריטי באזור. כשנה מאוחר יותר אמפיון והצוות שלה נחתו בהולנד והשתלטו על האי. בשנת 1814 ה.מ.ס. אמפיון ממשיכה לתקוף עמדות חוף הצרפתיות דרך הים הצפוני, אך עם סוף המלחמה חוזרת לבריטניה. בשנת 1818 ה.מ.ס. אמפיון מפליגה לברזיל ובשנת 1820 היא משוחררת מהשרות. בנובמבר אותה שנה היא שקעה כשפגעה בשובר גלים בוווליצ', ושרידיה נמכרו בספטמבר 1823.