משתמש:Ruthiekol123/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ruthiekol123.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של Ruthiekol123.

קריניצה התיישבות קומונלית ברוסיה שממנה הושפעו חברי דגניה ואף טרומפלדור. הקומונה ברוסיה הוקמה על ידי יחידים שבחרו מרצונם החופשי לחיות ביחד, והיא שונה מהתאגדויות של מוסדות קואופרטיביים ואיגודים מקצועיים שהתאגדו לצורכי פרנסה וקידום, או מאלה שהתנאים הכריחו אותם לחיות יחדיו. היישוב הוקם ב–1886 אך ראשוני המייסדים התאגדו כבר בשנות השישים כחלק מתנועת ההליכה אל העם, ה”נארודנאיה ווליה”. יום שחרור האיכרים הפך בקריניצה ליום חג שנתי גדול. הרוח החיה והמייסדת היתה אולגה כרומובה, בת למשפחת נסיכים, מורה למדעי הטבע, חכמה, נמרצת, בעלת כושר השפעה על אנשים ויכולת לפתור משברים. היא הדגישה ששום שינוי כלכלי או פוליטי, ושום שיפורים חומריים לא יועילו בלי שינוי רוח האדם והכרת חובתו המוסרית של היחיד לחברה, ושהדרך היחידה שאין בה שלטון אדם על אדם היא העבודה הגופנית. כשם שאי אפשר לשבור רעב במים, וצמא בלחם, כך אין לשלם בעבודה רוחנית על עבודה גופנית, אם אין לכך הסכמה מפורשת מוקדמת. היא קבעה ששום עבודה אינה מזכה אדם בזכויות יתרות, שכן כך מתחילה העבדות.

חברי קריניצה קיבלו שטח הררי בקרבת הים השחור שרובו היה חרוץ סלעים ושיחים מעוקמים, ובקושי יכלו להכשירו לחקלאות. לאחר שהצליחו, בשל הנהגה נכונה, אידיאולוגיה חזקה וחריצות, התחילו להגיע אליהם המוני אורחים, מתעניינים ומועמדים, אך הללו לא היו אידיאליסטים והתווכחו במקום לעבוד.

בתקנון של קריניצה הוגדרו מטרות היישוב, מצבו המשפטי, ההון היסודי של החבורה, הזכויות והחובות של החברים, גודל החלקה של כל חבר והגדרת זכויותיו בה, העונשים על התנהגות בלתי הולמת, תמיכה לחבר שאיבד את כושר עבודתו, סידורי האספות, ותפקידי הוועד. טרומפלדור שהכיר קומונות ברוסיה, והושפע מקריאת טולסטוי לעבודת אדמה, פנה לחבריו לקרוא על קריניצה, ולצור תקנון להסדרת חובות וזכויות.