משתמש:Saaryosef/שיווק טכנולוגי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שיווק טכנולוגי השיווק הטכנולוגי הוא למעשה תחום חדש יחסית ומתפתח אשר נוצר כתוצאה מהשינויים הטכנולוגיים המהירים בעולם מוצף ידע אשר בו אנו חיים בו 4כולנו הפכנו ל"לקוחות חכמים" והוא משמש כמתווך בין אנשי הפיתוח בארגון ולקוחותיו". כמעט מדי יום משנים מוצרים חדשים ומתקדמים וטכנולוגיות משוכללות, את פני השווקים בעולם. הסביבה העסקית היא שונה ודינאמית מאוד ומדי יום צצים רעיונות חדשים וציוד משוכלל אשר מתפתח במעבדות שונות ברחבי העולם.6 מטרתו של איש השיווק הטכנולוגי היא לסייע בתהליכי ההחדרה, ההטמעה והשיווק של טכנולוגיות מתקדמת לחברות ולארגונים שונים, מאחר ושינויים מהירים המתרחשים בשוק הטכנולוגיה, אינם מאפשרים פעילות לפי מושגי השיווק של מערכות הכלכלה האחרות. בעידן המודרני כל חברה המכבדת את עצמה, צריכה לעמוד בקצב ההתפתחות ולצבור ידע שישמש אותה לפיתוח הזדמנויות עסקיות חדשות.אחת השאלות החשובות העומדות בפני כל חברה עסקית כזו, היא כיצד להמיר ידע וטכנולוגיות ברווח כלכלי. שיווק טכנולוגי מתייחס להיבטים השונים של הפעילות השיווקית מול חברות שונות בשווקים בארץ ובעולם.מאחר והשיווק נהפך לסוג של לוחמה,ארגונים חייבים להיות דרוכים לשוק, ללקוחות למתחרים ולסביבות השונות. הקשר הישראלי והחוליה החלשה ברוב חברות ההייטק הישראליות חוליית השיווק היא די חלשה ביחס לעולם וזו גם הסיבה העיקרית לכך שחברות הייטק מגיעות עם רעיון חדשני אך חוסר תשומת לב ללקוח ולמה הוא צריך מביאות לכישלון של הסטארט אפ (מאחר וברוב החברות אנשי השיווק נשכרים רק בסוף התהליך ואז האפשרות לשינוי טכנולוגי היא מצומצמת ויקרה). אילו אנשי השיווק היו מתחילים לעבוד במקביל לאנשי הפיתוח אפשר היה לאפיין את דרישות הלקוח ולעצב את המוצר בהתאם לדרישות אלו.

שיווק טכנולוגי במוסדות ההשכלה הגבוהה מטרת הלימודים היא להכשיר מומחים לשיווק טכנולוגי בעלי הבנה מקיפה ומעמיקה במגוון תחומים הקשורים לשוק ולשיווק מוצרים עתירי ידע.במסגרת ההכשרה לומדים הסטודנטים כיצד להתמחות,לנתח ולהבין את המגמות ואת האפשרויות הטכנולוגיות הרבות הקיימות בשווקים מתקדמים כגון תוכנה,תקשורת וסלולר,תרופות ואופטיקה וכמו גם בשוק המוצרים עתירי הידע האחרים הנמצאים בהתפתחות מתמדת.

מסלול לימודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

תכנית הלימודים בשיווק טכנולוגי היא חדשנית מאוד ועונה לצורך הגובר בכוח אדם מיומן ומקצועי בתחומי ניהול השיווק הטכנולוגי במדינת ישראל, כמו גם ברחבי העולם. בניגוד ללימודי שיווק וניהול בתחומים אחרים המתמקדים לרוב בדיסציפלינה מצומצמת אחת, לימודי שיווק טכנולוגי הם מעמיקים, אינטר-דיסציפלינאריים ומקנים מיומנויות בתחומים רבים. הקורסים במסגרת לימודי שיווק כוללים, בין השאר: יזמות טכנולוגית, תרבות ארגונית ועסקית בחברות שונות, אסטרטגיה, אתיקה עסקית, פסיכולוגיה, מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, אלגברה ליניארית, שיווק של מוצרים טכנולוגיים מתקדמים, ניהול מידע ואינטרנט, ביוטכנולוגיה, מערכות מידע, מימון, הון סיכון, ניהול מחקר מוצרים, שיווק באינטרנט, כתיבה מדעית, תקשורת שיווקית, שימושי מחשב, משאבי אנוש, הסתברות, חשבונאות ותמחיר, ניהול פיננסי, שיווק בינלאומי, ניהול פרויקטים, תזמון ייצור, מערכות הפצה ולוגיסטיקה, חקר ביצועים מחקר ופיתוח, ניהול, מימון, אסטרטגיה, אנגלית עסקית, שיווק ופרסום, כלכלה ומסחר, יזמות, קבלת החלטות באי וודאות, חשיבה יצירתית, הכנת הלקוח והשוק, כללי היסוד של השיווק, התנהגות ארגונית ונושאים נוספים המשתנים עם קצב ההתפתחות הטכנולוגית. תנאי קבלה ללימודי שיווק טכנולוגי במכללות תנאי הקבלה ללימודי שיווק טכנולוגי הם לא בשמיים,דבר הפוגע ברזומה שלהם. לימודי שיווק טכנולוגי מתאימים מאוד להנדסאים ,אך לתואר אלו לימודים יותר של ניהול טכנולוגיות. תוכניות לימודים בשיווק טכנולוגי מתקיימות במכללת ספיר כאשר עיקר הלימודים מתמקדים בשנה הראשונה בחלק ההנדסי של העולם הטכנולוגי ובלמידת השפה,בשנה השנייה בחלק הפיננסי השיווקי ומערכות המידע ובשנה השלישית בתהליכי ניהול, חשיבה יצירתית ,חיבור לתעשייה וייזום פרויקטים. במכון הטכנולוגי בחולון קוראים לזה ניהול טכנולוגיה כאשר משך התואר הינו 4 שנים בהם רוכשים הסטודנטים ידע בהמון נושאים בינהם תיכנות ומתמטיקה. בקריה האקדמית אונו ובמרכז הבינתחומי לומדים לתואר במנהל עסקים עם התמחות בשיווק(קצת שונה, יותר חוקתיות של הנושא) או מערכות מידע(תיכנות).במכללה למנהל זה נכנס בתואר של מנהל עסקים עם התמחות בשיווק וטכנולוגיות עסקיות. במרכז האקדמי רופין קיים תואר במנהל עסקים עם התמחות בניהול השיווק עם קורסים כמו שיווק בהייטק ושיווק אינטרנטי ואלקטרוני-בכולם הלימודים פחות או יותר אותו דבר מאחר והם מותאמים לשוק הטכנולוגי ההולך ומתפתח למימדים חדשים טרם הכרנו אך לכל מוסד אקדמאי יש את השמות שלו ואת השינויים שלו. נוסף לכך, ניתן ללמוד את לימודי השיווק הטכנולוגי גם במסגרת לימודי תואר ראשון בכלכלה ובשיווק באוניברסיטאות השונות: בר-אילן, חיפה, תל-אביב וגם כלימודי המשך באוניברסיטת ירושלים ותל אביב אך ברמה מצומצמת יותר .לטכניון יש תוכנית לתואר שני בניהול טכנולוגיה שנפתחת בקרוב אשר די דומה ל[מכללת ספיר].

השיווק הטכנולוגי בתעשייה העולמית ובשוק הישראלי[עריכת קוד מקור | עריכה]

כיום השיווק הטכנולוגי מתחיל לתפוס תאוצה בישראל ובוגריו משתלבים במקצועות כמו מנהלי מותג, מנהלי מוצר ואנליסטים שיווקים עבור ארגונים הפועלים בסביבות בעלות אופי תחרותי טכנולוגי ומדעי כדוגמת שוק התוכנה ,התרופות,הסלולר,והתקשורת. מקצועות נוספים הינם: אנשי פיתוח בעיתונים מקוונים ובמדיות דיגיטליות שונות כדוגמת האינטרנט ותוצריו בינהם אפשר למצוא את המסחר המקוון(איבי,אמזון) או את הרשתות חברתיות(פייסבוק,טוויטר) ואשר שם, הבנה מעמיקה והתמצאות בסביבות השונות תוך כדי שימוש בכלים אנליטיים עשויים לספק לנו מידע רב על מגמות והתנהלות השוק העולמי במספר היבטים רב.בתחום הפרסום והקרייאטיב לאנשי השיווק הטכנולוגי יש מקום של כבוד מאחר והינם בעלי ראייה מערכתית הן בתחום השיווק והחשיבה ההמצאתית והן בצד הההנדסי והפיננסי . רשימת המקצועות הולכת וגדלה ככל שאנו מתקדמים על ציר הפיתוחים הטכנולוגיים אשר עוטפים את העידן המודרני המתפתח בקצב מהיר מאוד ואשר מביאים כל שנה להתפתחות מקצועות המצריכים מומחיות טכנולוגית. מיהו איש השיווק הטכנולוגי איש השיווק הטכנולוגי הינו מדען מידע בעל יכולת לחזות מגמות טרנדים ושינויים,עליו להבין בסטטיסטיקה ובכלים אנליטיים ,עליו להיות איש מחשבים ואינטרנט, עיתונאי וחוקר בנשמה,ובעל יחסי אנוש הנדרשים מפרזנטור ואיש מכירות.