משתמש:Sapiryonatan/רשת ההצלה בפירנצה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בספטמבר 1943 לאחר שנכנעה איטליה לבעלות הברית , גירושי מחנות היהודים היו בפתח. הקרדינל אליה אנגלו דלה קוסטה שיחרר מכתב אשר יועד לכל ראשי המנזרים לפירנצה והסביבה ובו מבקש שיפתחו שעריהם בפני היהודים . בעקבות מכתב זה החלה לפעול רשת הצלה בפירנצה בחסות הצלב והכנסייה , רשת זו נוהלה על ידי שיתוף פעולה יהודי- נוצרי בין הקרדינל אליה אנגלו דלה קוסטה , נתן קאסוטו ורפאלה קאנטוני. דרך פעולת הרשת הייתה החבאת יהודים במנזרים וכנסיות. את הרשת ניהלה מחתרת שכללה את אליה אנגלו דלה קוסטה, נתן קסוטו, האב צ'יפריאנו ריקוטי, ג'יאקומו מנגלו ומינורי די מונטוגי.

בתום המלחמה נותרו מ2730 יהודי קהילת פירנצה 1600 יהודים.

האקציה הראשונה של הגרמנים נגד יהודי פירנצה הייתה בשבת (6 בנובמבר 1943)

6/11/43 - 8/11/43  - 300 מיהודי פירנצה נתפסו והובלו צפונה.

בדצמבר 1943, בעקבות הלשנה, נעצרו מרבית הפעילים היהודים. מעתה והלאה, היו אלה אנשי הכנסייה אשר נשאו את מרבית האחריות להמשך פעילותה של רשת ההצלה, אף כי כמה מהכמרים נעצרו גם הם ע"י הגרמנים ואף עונו.

המבצע שבו היה מעורב כדי לסייע בהצלת יהודים נרדפים נערך בחסות הקרדינל אליה דלה קוסטה בשיתוף פעולה עם דון לטו קאסיני , דון ג'וליו פאסיבני , דון ג'ובאני סימיוני , דון אנג'לו דלה טורה , ליאונדילדה פנקני , אם המנזר סנדרה בוסנלי , אמא בנדטה וספיני ואחרים.

הקרדינל דלה קוסטה יזם את פעולות ההצלה ועודד את אנשי הדת להשתתף בפעילויות מסוכנות אלו להצלת חיים. הוא מילא תפקיד מכריע בארגון ובהפעלה של רשת ההצלה הנרחבת, גייס מצילים מקרב אנשי הכנסייה, כתב לראשי מנזרים ומנזרים שהפגינו אותם במקלט ליהודים, הקימו מקלט לפליטים בסמינר מינור די מונטוגי, ואף הגנה על היהודים הנמלטים בארמונו לתקופות קצרות עד שיובאו למקומות בטוחים. פעולות ההצלה מומנו על ידי ארגון העזרה המחתרתית "דלאסאם".

במהלך מלחמת העולם השנייה פירנצה חוותה שלטון גרמני במשך שנה (בין 1943–1944).

משנת 1938 עד שנת 1944 עברו על יהדות פירנצה חוקי הגזע באיטליה שפורסמו בשנת 1938, הם באו כהפתעה על כולם. שכניהם וידידיהם של היהודים, בכל תחומי החיים, החלו להפנות אליהם עורף. היו מקרים של ייאוש אשר הוביל למוות.

הצבא הגרמני הגיע לפירנצה ושהה בה, ואף החרים את בית הכנסת הגדול לשימושו, אך היא לא נכללה בתחומי שלטון ממשלת סאלו. יהודי פירנצה חוו תקופה קשה של השפלות והורעו מאוד תנאי חייהם, אולם רובם לא נשלחו להשמדה כיהודי צפון איטליה. מתוך יהודי פירנצה נשלחו למחנות כ-250 איש. רוב המשולחים נספו, ביניהם רב הקהילה נתן קאסוטו.

בית הכנסת הראשון של פירנצה, שנבנה במאה ה-15, פוצץ על ידי הגרמנים ב-5 באוגוסט 1944. הוא ניזוק קשה כאשר הצבא הגרמני פיצץ בנינים ממערב ל"פונטה וקיו" במטרה להקשות על בעלות הברית לכבוש את פירנצה בשלהי מלחמת העולם השנייה.

סיפור המעשה -

החל מספטמבר 1943 פעלה בפירנצה רשת הצלה שהוקמה ביוזמה של פעילים יהודים , בראשם הרב נתן קאסוטו והפעיל הציוני רפאלה קנטוני . אנשים המוסדות פנו אל מוסדות הכנסייה המקומיים על מנת לקבל עזרתם , הם נענו בחיוב ומיד החלה פעילות הצלה רחבת מימדים שהצליחה להסתיר מאות ואולי אלפי יהודים, הם מבין תושבי העיר והן מקרב פליטים יהודים שהגיעו לעיר(בעיקר צקפת ויוגוסלביה) בדצמבר 1943