לדלג לתוכן

משתמש:Shellyagam/ציינו את שם הערך- אימס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

צ'רלס וריי אימס הערך עוסק בחייהם ופועלם של המעצבים בני הזוג אימס ופועלם*

צ'רלס (1907-1978) וריי (1912-1988) אימס היו מעצבים אמריקאיים, נישאו ב-1944, שתרמו תרומה משמעותית בתחומים רבים בעיצוב כולל: עיצוב תעשייתי, עיצוב רהיטים, אמנות, עיצוב גרפי וארכיטקטורה.

צ'רלס אומונד אימס ג'וניור[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד ב-1907 בסנט. לואיס, מיזורי, כאחיינו של הארכיטקט וויליאם ס. אימס. בגיל 14, בעודו בתיכון, עמד צ'רלס אימס בחברת פלדה, שם למד הנדסה, רישום וארכיטקטורה. למד לתקופה קצרה באוניברסיטת וושינגטון בסנט. לואיס תחת מלגה. אחרי שתי שנות לימודים, עזב את האוניברסיטה. מקורות טוענים כי הוא הודח מלימודיו משום אהדתו הרבה לפרנק לויד רייט והתעניינותו בארכיטקטורה מודרנית. בעודו באוניברסיטה פגש את אשתו הראשונה, קאת'רין ווארמן והשניים נישאו ב-1929. שנה לאחר מכן נולדה להם בת- לושיה. ב-1930, פתח אימס חברה משלו לארכיטקטורה בסנט. לואיס עם שותפו צ'רלס גריי. מאוחר יותר צרפו שותף שלישי, וולטר פאולי. צ'רלס אימס הושפע רבות מהאדריכל הפיני אליאל סארינן (אשר בנו- אירו- נהפך מאוחר יותר לשותפו). בהזמנתו של סארינן האב, עבר צ'רלס ב-1983 עם אשתו ובתו למישיגן, כדי להמשיך בלימודי הארכיטקטורה באקדמיה לאומנויות קראנברוק, שבה הוא ייעשה מורה וראש המחלקה לעיצוב תעשייתי. יחד עם אירו סארינן, תכננו ריהוט זוכה פרסים לתחרות עיצוב אורגני לריהוט ביתי של מוזיאון המומה בניו יורק. עבודתם הציגה עיצוב בתבניות של עץ, אשר אימס ימשיך ויפתח, שיכללו גם ריהוט ששימש את חיל הים האמריקאי במלחמת העולם השניה. ב-1941, צ'רלס וקת'רין התגרשו והוא נישא מחדש לריי קייסר, ילידת סקרמנטו, קליפורניה. הם עברו יחד ללוס אנג'לס, שם עבדו יחד לשארית חייהם. בשנות ה-40 המאוחרות, כחלק ממקרה בוחן של המגזין אומנות וארכיטקטורה, הזוג בנה את בית אימס הפורץ דרך כביתם. ממוקם על צוק הצופה לאוקיינוס האטלנטי, נבנה ביד תוך מספר ימים- כולו מחלקי מתכת טרומיים שיועדו לבניה תעשייתית- עודנו אבן דרך של אדריכלות מודרנית.

ריי ברניס קייסר אימס[עריכת קוד מקור | עריכה]

אמנית, מעצבת ויוצרת סרטים אמריקאית, אשר יחד עם בעלה צ'רלס, אחראית לעיצובים קלאסיים איקוניים רבים של המאה ה-20. לאחר שגרה במספר ערים בילדותה ונעוריה, עברה ב-1933 לניו יורק, שם למדה ציור אבסטרקטי עם הנס הופמן. בספטמבר 1490 החלה לימודיה באקדמיית קראנברוק במישיגן, שם פגשה את צ'רלס אימס והתחתנה עמו בשנה שלאחר מכן. ריי נפטרה בדיוק 10 שנים לאחר מות בעלה.

עיצובים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנות ה-50 המשיכו בני הזוג אימס בעבודתם בארכיטקטורה ועיצוב ריהוט מודרני. כדוגמת עיצוב בתבניות של עץ, האימסים היו חלוצים בחידושים טכנולוגיים כמו כיסא הפיברגלס ופלסטיק וכסא חוטי מתכת.צ'רלס וריי הפנו את עניינו של צ'רלס בצילום להפקת סרט קצר: Traveling Boy (1950) שלא הושלם. לאחריו עשו את The power of Ten (1977). עבודתם הקולנועית הייתה מוצא לרעיונות, כלי לניסויים וחינוך. בני הזוג גם הגו ועיצבו מספר תערוכות חשובות. הראשונה, "מתמטיקה: עולם של מספרים.. ומעבר" (1961), מומנה ע"H IBM והיא היחידה מבין תערוכותיהם שעדיין עומדת. תערוכה זו עדיין נחשבת למודל לתערוכות פופולריזציה של מדעים. משרדם של ריי וצ'רלס אימס פעל יותר מארבעה עשורים (1943-88) בוניס, קליפורניה והתיר חותם עמוק על עולם העיצוב.


קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]