משתמש:Shilat00/ניהול חמצן בחלל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

איך מגיע החמצן לחלל-[עריכת קוד מקור | עריכה]

מיכל חמצן

1)    לשאת בחללית מכלים או בלוני חמצן, בדומה לבלוני צלילה. בפועל משתמשים באפשרות זו רק בחלק מועט מהשהייה בחלל, למשל בזמן הליכת חלל שבה האסטרונאוטים יוצאים מהחללית או מתחנת החלל. כמותם פשוט מוגבלת.

2)    לייצר את החמצן בחלל. תחנת החלל הבינלאומית נושאת לוחות סולריים המפיקים אנרגיה מהשמש. חלק מהאנרגיה מנוצל לתהליך האלקטרוליזה שבו מולקולות מים (H2O) מפורקות למימן ולחמצן, והחמצן מוזרם בלחץ מתאים לנשימה.

https://www.ynet.co.il/home/0,7340,L-8,00.html

כמה חמצן צריך בן אדם בממוצע-[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדם בממוצע צריך כ- 7 או 8 ליטר של חמצן בדקה, זה בערך כ-11000 ליטר חמצן ביום. החמצן שנשאף בערך כ-20% חמצן, והחמצן שנושפים בערך כ-15% חמצן. כך ש-5% אנו צורכים בכל נשימה וה5% האלה הופכים להיות פחמן דו חמצני. לכן בן אדם משתמש בכ-550 ליטר של חמצן טהור ביום.

https://www.howstuffworks.com/

ייצור חמצן בתחנת החלל-[עריכת קוד מקור | עריכה]

חליפת חלל

ייצור חמצן בתחנת החלל מתבצע בשלוש דרכים: שימוש במחוללי חמצן, אספקה של מכלי חמצן בלחץ גבוה, או מחוללי חמצן מוצק. ישנם שני מחוללי חמצן – המחולל הרוסי נקרא אלקטרון, והמחולל האמריקאי נקרא 'מערכת בקרת סביבה ותמיכת חיים'. המחוללים יוצרים חמצן ממים בתהליך שנקרא אלקטרוליזה (העברה של זרם חשמלי במים המפרק אום למימן וחמצן). החשמל הדרוש לתהליך מיוצר ע"י הפאנלים הסולאריים של תחנת החלל. המים מסופקים לתחנת החלל במשלוחי האספקה הרגילים, ואף ממוחזרים מהאוויר שבתחנת החלל באמצעות מעבים, שכן האסטרונאוטים פולטים אדי מים בתהליך הנשימה. המימן המיוצר בתהליך נפלט החוצה מתחנת החלל.

מערכת החמצן המוצק היא מערכת המספקת חמצן ע"י הליך כימי. החמצן המוצק (נקרא גם נרות חמצן) מופק מפחיות המכילות את החומרים סודיום כלורט ואבקת ברזל. כאשר מציתים את המערכת, הברזל "נדלק" ב600 בטמפרטורה של 600 מעלות צלזיוס, ומפק את אנרגיית החום הדרושה לתהליך על מנת לפרק את הסודיום כלורט לסודיום כלוריד ולחמצן.

https://science.howstuffworks.com/oxygen-made-aboard-spacecraft.htm

חמצן בחליפת חלל:[עריכת קוד מקור | עריכה]

כאשר חבר צוות יוצא ל'הליכת חלל' (פעילות מחוץ לתחנת החלל)  חליפת החלל ממולאת בלחץ של שליש אטמוספירה. כמות החמצן המוכלת באוויר בלחץ כזה אינה מספיקה, ולכן נדרש שהגז שימלא את החליפה יהיה חמצן טהור. לכל חליפה ישנם שני מכלי חמצן אשר דומים למיכלי צלילה אשר עובדים עם מערכת מסירת פד"ח על מנת לאפשר הליכת חלל של 6-8.5 שעות.

https://spaceflight.nasa.gov/shuttle/reference/faq/eva.html