לדלג לתוכן

משתמש:Space sheep fll/הקאה בחלל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

ערך זה מתייחס למחקר של קבוצה 1964 Space sheep בתחרות ה-fll מחטיבת יד גיורא שבהרצליה.

הקאה בחלל הינה מקרה לא נעים ואף מסוכן. עקב כוחות הכבידה החלשים בחלל, הקיא מרחף. מקרה שבו האסטרונאוט שואף מעט קיא יכול לגרום לדלקת ריאות חמורה ואף לחנק. הריח הרע פוגע בתפקודו של האסטרונאוט והקיא עצמו אינו סטרלי - הוא נושא חומרים רעילים ומזיקים.


בעיה ראשונה- קיא בתוך מעבורת החלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

מפני שאין כוחות משיכה בחלל ,לאחר שמקיאים בחלל הקיא מתפזר ומאוד קשה לנקות אותו או לאסוף אותו. כל נוזל שנמצא בחלל מרחף בצורת בועה (אם לא מתערבים בו). תכונותיו של הנוזל בחלל שונות מתכונותיו על כדור הארץ. על כדור הארץ , הנוזל תופס את נפח הכלי בו הוא נמצא ולעומת זאת בחלל הוא נראה כמן 'גוש מרחף' של נוזל. אם מקיאים בחלל במקום סגור (חללית) לאחר זמן מה המקום יתחיל להריח רע כתוצאה מהקיא. בחלל האסטרונאוטים עוברים מסעות רבים ותחושות שונות עוברות עליהם בזמן השהייה בחלל. מחקרים הוכיחו כי ריחות משפיעים על נפש האדם והם יכולים להשפיע על מצב רוחו, על מצבו הנפשי, על התנהגותו, על יכולותיו הקוגניטיביות (זיכרון, שפות, חשיבה, הכרה), על יכולות הביצוע שלו ועוד. בנוסף קיא הוא אינו סטרילי – הוא נושא חומרים רעילים וחומרים מזיקים. אם הסיבה להקאה היא זיהום, הקיא הוא הכן דבר מדבק. אם אדם מקיא בחללית יש על כל השוהים בה לדאוג להיגיינה מקסימלית , לסטריליות ולדאוג למרחק מהאדם החולה. את השתן והצואה מאחסנים בבטן החללית, צואת האסטרונאוטים שיש להם זיהום חייבת להישמר בסביבה סטרילית ולהסגר היטב לפני שהיא מושלכת אל הפח! הפתרון העכשווי הוא שקית הקאה אטומה אשר בעת ההקאה מקיאים לתוכה (כמו שמחלקים ברכבות הרים רק שהשקית המדוברת במקרה זה היא אטומה) והיא נשארת בחללית באזור האשפה. הבעיה בפתרון זה שצריך להוציא את השקית מהר מאד ולפתוח אותה, הפעולה לוקחת זמן רב יותר מהזמן שייקח לאסטרונאוט להקיא. ובהתחשב בעובדה שהאסטרונאוט צריך להקיא , זוהי אינה פעולה נוחה במיוחד. בנוסף, על השקית להיות זמינה לאסטרונאוט.הפתרון לא עונה על השאלה של מה קורה אם מקיאים במהלך משימה כאשר האסטרונאוט חובש קסדה.

בעיה שנייה- קיא במהלך הליכת חלל[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך הקאה בתוך החליפה חייו של האסטרונאוט נמצאים בסיכון. הקיא יכול לגרום לדלקת ריאות חמורה והוא יכול לשבש את מחזור החמצן של האסטרונאוט. דבר זה יגרום לאסטרונאוט להרגיש מאוד לא בנוח. בנוסף לזה שהוא ירגיש לא בנוח דבר זה עלול להקשות עליו לבצע משימות. האסטרונאוט מייק מולאן העיד בביוגרפיה שלו שקיא בתוך קסדת חלל יכול להיות קטלני במיוחד אם האסטרונאוט נמצא במהלך הליכת חלל. הקיא יכול להימרח בתוך הקסדה ובכך "לעוור" את האסטרונאוט. אם הקיא נכנס למערכת הנשימה של האסטרונאוט הוא יכול לגרום לדלקת ריאות והקיא אפילו יכול לגרום לאסטרונאוט להחנק והוא עלול למות. הקאה בתוך הקסדה היא מאוד מסוכנת! קיא בתוך קסדת החלל מסכן את האסטרונאוט, ובעת ההקאה האסטרונאוט נמצא בסכנת מוות! ישנו פתרון נוסף של מדבקות נוגדות חולי, הן מצמצמות את אורך המחלות בחלל ונוגדות חיידקים רבים שיכולים לתקוף את האסטרונאוטים. אבל דבר זה רק מקטין את סיכויי התופעה. משמע, זה לא מבטיח שהאסטרונאוטים לא יחלו בחלל אלא רק מוריד את הסיכויים שיתקפו אותם חיידקים. בנוסף, כדי לאפשר לצוות להסתגל לתנאים בחלל, בדרך כלל לא מתכננים פעילויות מחוץ לחללית או לתחנת החלל בימים הראשונים של המשימה.


במהלך הקאה בתוך החליפה חייו של האסטרונאוט נמצאים בסיכון. הקיא יכול לגרום לדלקת ריאות חמורה והוא יכול לשבש את מחזור החמצן של האסטרונאוט. דבר זה יגרום לאסטרונאוט להרגיש מאוד לא בנוח. בנוסף לזה שהוא ירגיש לא בנוח דבר זה עלול להקשות עליו לבצע משימות. האסטרונאוט מייק מולאן העיד בביוגרפיה שלו שקיא בתוך קסדת חלל יכול להיות קטלני במיוחד אם האסטרונאוט נמצא במהלך הליכת חלל. הקיא יכול להימרח בתוך הקסדה ובכך "לעוור" את האסטרונאוט. אם הקיא נכנס למערכת הנשימה של האסטרונאוט הוא יכול לגרום לדלקת ריאות והקיא אפילו יכול לגרום לאסטרונאוט להחנק והוא עלול למות. הקאה בתוך הקסדה היא מאוד מסוכנת! קיא בתוך קסדת החלל מסכן את האסטרונאוט, ובעת ההקאה האסטרונאוט נמצא בסכנת מוות!

הפתרון שלנו[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפתרון שלנו פותר את בעיית ההקאה במהלך חבישת קסדת חלל.

הפתרון הוא לחבר צינור לקסדת החלל.הצינור יפעל באמצעות משאבה חשמלית שתשאב את הקיא מהקסדה. פתח הצינור ( האיזור אשר מתחבר לקסדה ) הינו בצורת משפך בכדי שהקיא יכנס פנימה יותר בקלות , ומשם עובר הקיא בצינור אל שקית הקאה אשר ממוקמת בצידה האחורי של החליפה. בצינור יש מעצור אשר נפתח כאשר האסטרונאוט לוחץ על כפתור בקסדה ומאפשר כניסה אל גוף הצינור. אל הצינור מחוברת משאבה אשר יוצרת וואקום ואחראית על שאיבת הקיא אל הצינור. בנוסף, ליד צינור המים שבקסדה ימוקם צינור שיעביר תרסיס מי פה בכדי להעביר את הטעם הרע לאחר ההקאה. המנגנון בצינור עובד באמצעות משאבה חשמלית וריק. אנו מצפים שכל התהליך ימשך מספר שניות , ולאחר התהליך האסטרונאוט יוכל להמשיך במשימתו כרגיל.


ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שם סופר, שם ספר, שם הוצאה, תאריך הוצאה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]