לדלג לתוכן

משתמש:Tali388/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

מבית חולים סורוקה לבית חולים לימודי

מאבק למען הקמת בית חולים תולדות שירותי האישפוז

ב21 באוקטובר 1948 בשלהי מלחמת העצמאות נכבשה באר שבע בידי הצבא המצרי . זמן קצר לאחר מכן הוקם בה בית חולים צבאי זמני,ששוכן בבינין הממשל התורכי של פעם : הוא נוהל על ידי חיל הרפואה של צה"ל וסיפק שירותי אשפוז ועזרה ראשונה לחיילי צה"ל ולאזרחים.בנובמבר 1948 בעקבות פניית ממשלת ישראל דנה הוויעדה השנתית של הדסה בבקשה להקים בית חולים בנגב,שימומן,ינוהל ויופעל ע"י ההסתדרות המדצינית הדסה. בדיון לא צוין מקומו העתידי המדויק של בית החולים , ובאר שבע כלל לא הוזכרה.

הקמת בית ספר לרפואה

פתיחת בית החולים המרכזי לנגב בינואר 1960 העמידה את ראשי קופת חולים בנגב בפני בעיה קשה – השגת כוח אדם רפואי הולם לאיוש בית החולים כדי להפעילו . למרות ריבוי הרופאים בישראל,רק מעטים הסכימו לרדת לנגב. באר שבע נחשבה מקום נידח ולא מפותח שלא משך רופאים, אחיות או בעלי מקצועות אחרים.קופות החולים נקטו אמצעים שונים למשוך אליהם רופאים, ביניהם קורסים והשתלמויות ,אך לא היה בהם די. בדצמבר 1962 במלאת שלוש שנים להפעלת בית החולים , ביקרה בו קבוצה של מדענים ממכון ויצמן. במהלך הביקור הועלתה לראשונה אפשרות של מיסוד ההשכלה הגבוהה בנגב.לצורך העניין הוקמה וועדה בתחילת שנת 1963. הוקמה גם וועדת "רופאי הנגב" ששמה לה למטרה להקמת בית ספר לרפואה בדרום. ב22 בדצמבר 1968 מינה שר הבריאות ישראל ברזילי את שופט בית המשפט העליון צבי ברנזון לעמוד בראש וועדה, שתדון ותקבע האם יש מקום להרחבת בתי הספר הקיימים לרפואה, או בניית בית ספר חדש, והיכן.המכון להשכלה גבוהה בנגב חתם הסכם עם קופות החולים הנוכחיות להקמת בית ספר לרפואה בבאר שבע.

הכנות להקמת בית ספר רפואי

ב14 בפברואר 1970 הוקמה ועדה משותפת לקופות החולים ולמכון להשכלה גבוהה בנגב כדי לגבש תוכנית פעולה להקמת בי"ס לרפואה בבאר שבע. הוועדה נקראה "וועדת קלימן" ע"ש צארלס קלימן, פרופסור וחבר בוועדה. בפברואר 1970 החלה הוועדה בדיוניה . בספטמבר 1971 פנה פרופסור חנני במכתב ליגאל אלון וביקשו לדון מחדש בנושא .הוא ציין כי הוועד הפועל של האוניברסיטה אישר להנהלת האוניברסיטה ולקופת החולים לפנות למועצה להשכלה גבוהה ולבקש אישור לפתיחת בי"ס לרפואה , והוא מניח כי וועדה של המועצה להשכלה גבוה תבדוק אף היא את הנושא.