משתמש:Tausdaniel/עליונות אווירית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

{{בעבודה אקדמית|קורס=פוליטיקה ישראלית באוניברסיטת בר-אילן|יעד=19.7.09}}


עליונות אווירת(Air superiority)‏‏[1] היא מצב שבו יש לחיל האוויר חופש פעולה מוגבל בזמן,במרחב וברמה. חופש פעולה זה מספיק כדי לאפשר לזרוע האוויר לבצע את משימותיה. תנאי יסוד והכרחי לביצוע המשימה ולהשגת עליונות אווירית הוא לפעול בזמן קצר,בקצב מהיר ובאבידות מעטות.

עליונות אווירית היא בורג מרכזי בכל הקשור ללחימה אווירית.

  • עליונות אווירית היא דבר חשוב וחיוני לכוח האווירי, על מנת להשיג חופש פעולה במשך הזמן שהציב לעצמו במרחב האווירי, וכמובן ברמה שמספקים לו את היכולת להגיע להכרעה.

ככל שחיל האוויר יפעל לפי עקרון הנ"ל כך מתחזקת התרומה של החייל למלחמה עצמה ולחיזוקה.


ישנם כמה עקרונות חשוביים ומרכזיים‏‏[2]:

1.עדיפות אווירית-העדיפות האווירית היא תנאי חשוב והכרחי להשגת כל משימות זרוע האוויר בזמן קצר ובאיכות גבוהה, על מנת שיהיה חופש פעולה לשער הכוחות,יש כאן הכרח לעליונות אווירית, ברוב המקרים לא יהיה ניתן להשיג עליונות מוחלטת ולכן חשוב ליצור ולהשיג עליונות אווירית. עקרונות חשובים בנושא כגון:הגנת מרחב המדינה והמרחב הטקטי,הגנה על המרחב האופרטיבי,ועדיפות אווירית מוגבלת לזמן קצר במרחב האסטרטגי.

2.אחדות פיקודית-עקרון זה חשוב ביותר שבזכותו מתאפשר להגדיר מטרות ברורות,לתאם את כל שלבי התכנון וכמובן להפיק לקחים.

3.מימד הזמן-כל תהליך התקיפה חייב להתבצע בזמן יישומי, כלומר, הפרק זמן שאפשר לפעול ושעדין המידע המודיעיני יהיה רלוונטי לתקיפה.

  • בעליונות אווירית יש נושא חשוב נוסף שבלעדו קשה מאוד לפעול וזהו יכולת התמרון במרחב האווירי,יכולת התמרון שמעל הקרקע היא זאת שתכריע בשדה הקרב,צריך לנקות אמצעים מידיים ולהבטיח כי תהיה שליטה מלאה בשטח האווירי.

השליטה המלאה באוויר משמע, שיש לזרוע האוויר חופש פעולה שדרוש תפעול במרחב האווירי למשך הזמן שדרוש לו. יש כמה סוגים של שליטה ועליונות אווירית כגון:שליטה מלאה באוויר,ושליטה מוחלטת באוויר חשוב לציין כי אף מדינה לא הפסידה במלחמה בעודה מחזיקה בעליונות אווירית,רכישת עליונות אווירית קבועה משמע פתיחה לניצחון צבאי.


מלחמת ששת הימים היא דוגמא ברורה לעליונות אווירית שהכריעה לדעת רבים את מלחמתה של מדינת ישראל אל מול מדינות ערב(מצריים,סוריה וירדן).

מלחמת ששת הימים הייתה לישראל מלחמת הגנה לאומית מובהקת לאחר מספר אירועים תוקפניים כגון:סגר ימי, מצור יבשתי ואיום השמדה של מדינת ישראל בריש גלי. המטרה העיקרית הייתה לרכז את מירב המטוסים לתקיפת חיל האוויר המצרי כדי להוציא אותו ממעגל הלחימה מוקדם ככל האפשר,רק אחרי שחיל האוויר הישראלי ישמיד את חיל האוויר המיצרי,יתפנה לתקיפת חילות האוויר האחרים.‏‏[3]

בעקבות "מבצע מוקד" אשר היווה את התקיפה הראשונה של ישראל שבו תרמה תרומה מכרעת לניצחון במלחמה עוד לפני שהיא התחילה,תכנון קפדני וביצוע מדויק, הביא להשמדתו של מרבית הכוח האווירי של מדינות ערב בתוך שעות ספורות.

ההצלחה הצבאית של מלחמת ששת הימים והניצחון המהיר הושגה במידה רבה בזכות העליונות האווירית המוחלטת של חיל האוויר הישראלי שהובטחה בזכות "מבצע מוקד" שבו ממשלת ישראל וצה"ל תכננה.וחשוב לציין כי מדינת ישראל והמודיעין הישראלי עבדו בצורה סיזיפית לשם השגת מקורות מודיעין ותצלומי אוויר של מדינות ערב. ערב המלחמה חזר יצחק רבין על אמירתו משנת 1960:"הכל תלוי בחיל האויר.חיל האוויר יכריע במלחמה הזאת".‏‏[4]

"מבצע מוקד" שינה למעשה את שיטת הלוחמה האווירית לעתיד. בעקבות כך הרבה ממדינות העולם שינו את תפיסתם והחליטו לבסס את ההגנה האווירית שלהם באמצעות מערכת הגנה אווירית.


הערות שוליים

  1. ^ ‏מסדר האבירים האחרון, שמואל גורדון, אוניברסיטת תל אביב‏
  2. ^ ‏עקרונות הלוחמה האווירית, שמואל גורדון, הוצאת "מערכות‏"
  3. ^ ‏עיתון כל העם, 1967, פרק ד‏
  4. ^ ‏מנהיגות אווירית - תרבות מבצעית מודרנית, שמואל גורדון, הוצאת "מערכות‏"‏