משתמש:UnivGtmo/חאבייר פרז-קפדווילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

חאבייר פרז-קפדווילה (נולד ב-7 בפברואר 1963) הוא מדען, מתמטיקאי ופרופסור קובני, הידוע בהכנסת הפעולה מעורבות של תערובות של סטים מטושטשים, בין תרומות תיאורטיות אחרות מתמטיקה מטושטשת, כמו גם בהצגת מושג העבודה. כישורים עם שיטה למדוד אותם.

תרומות מדעיות עיקריות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהמושג של מדד או מקדם (מתמטיקה) הלימות שניתן על ידי Jaume Gil Aluja ב-1996, יכולות להיווצר נקודות משיכה רבות בהלימות. כדי לפתור אותה, פרז קאפדווילה הציג את המושגים של עודף משקל בהסתגלות, מקדם מטושטש למקדמי הלימות שווים ומקדם שובר שיוויון מותאם למקדמי הלימות שווים, אותם הוא מגדיר בדיוק, כדי לפרוק במספר בלתי מוגבל של מקרים עם מקדמי הלימות שווים, ובכך לעגל. להוציא תאוריה לגבי התאמתם של מועמדים לפרופיל מוגדר מראש

בנוי את הפעולה של תערובת של סטים מטושטשים, כאשר מאלמנטים בעלי אופי שונה מתקבלים אלמנטים חדשים עם דרגות מסוימות של שייכות.

בתחום מתמטיקה שימושית הוא השיג התקדמות חשובה בכל הנוגע להערכת ההשפעות הכלכליות והשליטה במינים הזרים הפולשים האקזוטיים, והוא השיג תרומות תיאורטיות חשובות. הוא תרם למושגים של תועלת אינדיבידואלית של מין זר פולש אקזוטי, תועלת קולקטיבית של מין זר פולש אקזוטי, ניתוח עלות-תועלת אפריורי של מין זר פולש אקזוטי, ניתוח עלות-תועלת אקזוטי של מין זר פולש אקזוטי, כמו גם שיטה לביצוע ניתוחים אלה.

בתחום הארגוני, תוך שימוש בתערובת של ערכות מטושטשות ובשיטת אנליזה (מדע) סִינתֶזָה התיאורטית, בוחן את ההגדרות הכרונולוגיות של יכולות, ומספק הגדרה חדשה שלהן (כשירות (ארגון)), המאפשרת את מדידתן. בהתבסס על עובדה מדעית זו, Perez-Capdevila בונה אלגוריתם עבודה למדידת מיומנויות מתפיסה אנושית ולבנות מפות (מגדירות אותן), מספקת סיווג של אנשים על סמך מרכיבי היכולות שלהם, מספקת נוהל להתאמה בין מיומנויות ושכר, וכן בונה סימולטור המקשר בין יכולות עם פרודוקטיביות ואיכות עבודה.

הוא יצר שיטה לקביעת הקשר בין כישורי עבודה ומשכורות, אשר מעריכה את ההפסדים שיכולים להיווצר עקב היעדר יכולות (בין אם בעבודה ובין אם מקצועית). באותו אופן הוא בנה מכשיר הדמיה כדי לקשר בין יכולות עם פרודוקטיביות העבודה ואיכות העבודה.

מבקר את האופן שבו SWOT (חוזקות, הזדמנויות, חולשות ואיומים). לפי Perez-Capdevila, השימוש באפשרויות מוגבלות להערכת ההשפעות, כמו גם משקל שווה בין כל החוזקות, ההזדמנויות, החולשות או האיומים. לדבריו, מדובר במודל שלא מתאים למציאות. הוא הציע הליך חלופי לביצוע ניתוח זה, שבו הוא מתייחס לבעיית חוסר העקביות שעלולה להיווצר בהצבעות מומחים.

הוא ביים את המחקר הראשון של תפיסת מדע וטכנולוגיה שבוצע קובה, תוך התייחסות למחוז גואנטנמו בו הוא מתגורר, ובלט כחוקר במחקר הראשון של הערכת קיימות בקובה], בשיתוף עם מספר אוניברסיטאות קובניות וספרדיות.

תרם שני מושגים חדשים: פוטנציאל חזרה ופוטנציאל עלייה, שיישומה מיועד לתהליך אכלוס מחדש של הרי קובה.

הוא כתב מספר ספרים ומאמרים מדעיים שבהם בולטים "עידן הידע", "הגדרה, מדידה ומפות של כישורי עבודה" ו"מדע וטכנולוגיה מנקודת מבט עממית".

פרסים והצטיינות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפרס הלאומי של האקדמיה הקובנית למדעים, שהוא הפרס הגבוה ביותר המוענק על ידי האקדמיה הקובנית למדעים למדענים קובנים עבור תוצאות רלוונטיות בעלות השפעה ברורה.
  • צו (הבחנה) " קרלוס חואן פינליי ": זוהי ההכרה המדעית הגדולה ביותר שניתנה בקובה. פרס זה מוענק על ידי מועצת המדינה של הרפובליקה של קובה לאזרחים קובנים וזרים כהכרה ביתרונות יוצאי דופן עבור תרומות יקרות ערך לפיתוח מדעי הטבע או החברה, לפעילויות מדעיות או מחקריות שתרמו באופן יוצא דופן להתקדמות המדעים. ולטובת האנושות.
  • חותם הנצחה "Antonio Bachiller y Morales": הפרס הגבוה ביותר שניתן על ידי האגודה הקובנית למדעי המידע עבור תרומות רלוונטיות לניהול ידע, הן בתחום התיאוריה והן בפועל.
  • חותם כבוד "זייפני העתיד": מוענק על ידי הנשיאות הלאומית של גדודי הנוער הטכניים של קובה בצורה יוצאת דופן לאישי מדע מצטיינים.
  • הצטיינות חואן תומאס רויג, במשך יותר מ-30 שנות שירותים, מתוך הכרה ליתרונות שהגיעו כעובד הקשורים למטלה המדעית במספר ענפים של הכלכלה ושל החיים החברתיים של המדינה.
  • תואר כבוד (אקדמי) של פרופסור מקרן COMFENALCO של קולומביה.

הפניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:מתמטיקאים מהמאה ה-21 קטגוריה:מתמטיקאים מהמאה ה-20 קטגוריה:ילידי 1963 קטגוריה:דפים עם תרגומים שלא נסקרו