משתמש:Wintroub/נח גד וינטרוב1

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

נח גד ויינטראוב (סופר ויוצר בעולם החסידות)

רבי נח גד ויינטראוב מפולין יוצר ומחברם של עשרות רבות של ספרים ויצירות בתורה ובחסידות, נחשב לאחד מגדולי מעתיקי השמועה בעולם החסידות. התפרסם בעולם החסידות בזכות דברי התורה שהביא ממאות גדולי החסידות. בארץ ישראל היה באותם ימים דמות מפורסמת מאד ונחשב לאיש סודם ונאמן ביתם של רבים מגדולי החסידות ורבני ארץ ישראל.

מתולדות חייו

רבי נח גד ויינטראוב נולד ביום א' ד' בתשרי תרמ"ט 2 אוקטובר 1888, בראדומסק שבפולין לאביו רבי יעקב דוד וינטרוב מרדומסק. כבר בילדותו התגלה כבעל כישרון נדיר ובימי בחרותו החל לכתוב את ספריו בחסידות.
קובץ:שער ספרו אוצרות החן על פרשיות התורה.jpg
הספר אוצרות החן אלפי פנינים וסיפורים שכתב רבי נח גד מפי גדולי החסידות

בשנת תרפ"ד, עשה עלייה לארץ ישראל בהוראת אביו שציווה עליו לדאוג לעליית כל בני המשפחה לארץ ישראל. הגיע באנייה לארץ ישראל יחד עם האדמו"ר מגור רבי אברהם מרדכי אלתר שנסע לביקור באותה עת לארץ ישראל. הגיע לארץ ישראל ביום י"ז שבט תרפ"ד 23 ינואר 1924. התיישב בירושלים וכינה את עצמו בספריו וכתביו הרבים שהוציא לאור "נח גד וינטרוב הירושלמי".

ספריו וכתביו

עוד משחר נעוריו אחז רבי נח גד קולמוס בידו ועסק במלאכת הכתיבה. כשנה לאחר עלייתו לארץ הקודש בשנת תרפ"ה 1925, החל להדפיס בירושלים את כתביו וספריו וכן מאביו. הספרים שהוציא בתקופה הראשונה בישראל היו 'מימי הירדן', 'אבני המקום', 'מכלל מציון', הגדה של פסח 'נאוה תהילה', 'מטע אהלים עם פרי מטעו', כאשר הוא משלב בהם את דברי תורתו והסכמותיהם של גאוני דורו ואדמו"רים מפורסמים.

בשנת תש"ב 1942 החל רבי נח גד להוציא אל הפועל תכנית שרקם במשך שנים רבות: הדפסת סדרת קונטרסים הנושאים את שמו לפי סדר ה'אלף בית', הלא הם 'ספרי החן' שמאגדים בתוכם אוצרות של דברי תורה וחסידות ששמע מפי רבותיו בפולין ובארץ ישראל ומקורות מוסמכים משולבים ברעיונותיו וחידושיו. עד לשנת תשי"ג הספיק להוציא לאור ארבעים וארבעה קונטרסים שנקראים בשם "ספרי החן". במהלך אותן שנים הוציא לאור גם 18 ספרים על חגי ומועדי ישראל, שבת וראש חודש. ספריו על המגילות: 'רזי לי' על שיר השירים; 'שער בועז' על מגילת רות; 'אלישיב' על מגילת איכה; 'אש המזבח' על מגילת קהלת; 'עורה כבודי' על מגילת אסתר. בשנת תשי״ג 1953 החל רבי נח גד בסדרת ספרים חדשה על סדר פרשיות התורה, בשם ״דביר הגן״. ברם, לא זכה לסיימה אלא עד פרשת וארא - ונסתלק לעולמו באמצע עבודתו. 

בשנת תשע"ה במלאות 60 שנה לפטירתו החל מכון הספרים "באהלי צדיקים" בראשות נכדו הרב שבתי וינטרוב לההדיר את ספריו הרבים והוציא לאור את הספר "אוצרות החן" על פרשיות התורה סיפורים פנינים ואמרות קודש ששמע רבי נח גד ויינטראוב ממאות גדולי החסידות. השאיר מאות כתבי יד שעדיין לא ראו את אור הדפוס. בהקדמה לספר אוצרות החן נכתב ש"אלפי דבריו תורותיו, מעשיות והנהגות קודש ששמע וקיבל מרבותיו העלה רבי נח גד על הכתב למען יהיו למשמרת ולזיכרון לימים רבים. רבי נח גד בכתביו הרבים, שחלק גדול מהם עדיין לא ראה אור, הנציח את רוח החסידות בכלל ואת מורשת חסידות פולין בפרט שבלעדיו היתה חסרה. מקור נאמן הוא רבי נח גד לחלקים רבים שכמעט חרבו והוא ברוח החזון שבו החיה אותם מחדש.

שער ספרו "קשורי חן"

מבוני ארץ ישראל

רבי נח גד עסק רבות בפיתוחה של ארץ ישראל באותם ימים. היה מיוזמי הקמת היישוב מגדל עדר שבגוש עציון ופעל רבות בגאולת קרקעות בכל ארץ ישראל. הרב נח גד נודע גם כמשורר גדול. חיבר עשרות שירים על שבת ומועדים וכן קינות על מאורעות תרפ"ט בארץ ישראל. את שיריו פרסם בספריו הרבים.

רבותיו

הישמח ישראל מאלכסנדר האדמו"ר רבי מנחם מענדל מסטריקוב הרב יוסף חיים זוננפלד המקובל רבי חיים שאול דוויק הכהן. חבריו הנודעים הם:האדמו"ר רבי משה מרדכי בידרמן מלעלוב האדמו"ר רבי יהודה משה דנציגר מאלכסנדר.

פטירתו

"הרב הצדיק ר' נח גד וינטרוב חבר ספרים רבים.. לא פסק פומי ומחשבתו מתורה" - קברו של רבי נח גד בבני ברק

נפטר בז' תשרי תשט"ו 4 באוקטובר 1954, והוא בן שישים ושש בלבד, כשנה לאחר שעבר לבני ברק, ומנוחתו בבית העלמין זכרון מאיר בבני ברק, על מצבתו נכתב: "פ"נ הרב הצדיק החסיד ר' נח גד וינטרוב לא פסק פומי ומחשבתו מתורה חיבר ספרים רבים נצר מגזע מגאונים וצדיקים דור אחר דור עד רבינו הב"ח והתיו"ט ז"ל".